topNotif

چه عاملی موجب بزرگ شدن کبد می شود؟

4295 بازدید
17 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

کبد بزرگ شده ( هپاتومگالی)

کبد یک اندام حیاتی در بدن است در قسمت راست بالای شکم واقع شده است و کارهای زیاد و بزرگی را انجام می دهد. به عنوان مثال کبد باعث سم زدایی از بدن می شود و موادی را تولید می کند که در فرآیندهای بدن مثل لخته شدن خون مورد استفاده قرار می گیرند. کبد با آزادسازی مواد شیمیایی مضری که بدنتان تولید می کند، موجب پاکسازی خون شما می شود، کبد مایعی به نام صفرا یا زهراب تولید می کند که به تجزیه چربی از غذا کمک می کند. همچنین شکری که گلوکز نامیده می شود را نیز ذخیره می کند تا در زمانی که  به آن نیاز داشتید یک انرژی پشتیبان را از طریق آن در اختیار شما قرار  دهد.

اگر دکتر شما به شما بگوید که شما دارای کبد بزرگ می باشید بدین معنی است که شما غذاها را با اندازه بزرگ قورت می دهید. شرایط دیگری نیز وجود دارد که موجب بروز این بیماری می شود همانند هپاتیت. شما راه‌های درمانی زیادی پیش روی خود دارید، اما ابتدا باید منبع مشکل خود را پیدا کنید. درمان شدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چه عاملی موجب بزرگ شدن کبد می شود؟

چه عاملی موجب بزرگ شدن کبد می شود؟

بسته به اینکه چه چیزی باعث شده است کبد شما متورم شود می توانید با اقدام نکردن برای درمان خود موجب آسیب دیدگی بلندمدت  بدن خود شوید. روش درمان بزرگ شدن کبد به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر نوشیدن الکل باعث بزرگ شدن کبد شده است، بایستی مصرف آن را قطع کنید تا کبد آسیب بیشتری نبیند، و یا اگر شما یک بیماری زمینه ای دارید، مصرف دارو و یا سایر روش های درمانی توصیه می شود.

علائم

اکثر اوقات اگر شما کبد تقریباً بزرگی دارید متوجه هیچ نشانه ای نمی شوید. در صورتی که کبد شما خیلی شدید متورم شده باشد ممکن است شما:

  • احساس پری کنید
  • در ناحیه شکم خود احساس ناراحتی کنید.

         

             همچنین بخوانید: علایم و درمان بیماری کبد چرب قسمت۳ 

 

تشخیص بزرگ شدن کبد

 

 

پزشک با معاینه بدنی شما می تواند بزرگی کبد را در قسمت راست شکم شما تشخیص دهد. ولی برای تعیین علت بزرگ شدن کبد، آزمایشات زیر انجام می شوند:

  1. آزمایش خون برای بررسی آنزیم های کبدی و سایر موارد غیرطبیعی مرتبط با بیماری کبد
  2. سی تی اسکن، ام آر آی (MRI) و سونوگرافی کبد
  3. ERCP؛ یک نوع آزمایش برای بررسی مشکلات مجرای صفراوی
  4. MRCP؛ یک نوع MRI خاص برای بررسی داخل مجرای صفراوی
  5. نمونه برداری از بافت کبد برای بررسی سرطان کبد و یا کبد چرب

درمان بزرگی کبد

اگر بزرگی کبد درمان نشود، باعث نارسایی کبد می شود. با مراجعه به پزشک متخصص، او می تواند علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را شروع کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون کبد را با خواص درمان نارسایی کبدی، خنک کننده بدن، رفع بیماری های کبدی، کنترل چربی کبد، بدون هیچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0