topNotif

چه عواملی بر رشد کودکان اثر می گذارد ؟

1867 بازدید
22 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

چه عواملی بر رشد کودکان اثر می گذارد ؟!

عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی

عوامل ژنتیکی از طریق والدین به کودکان به ارث می رسد مثلا چاقی یا کوتاهی قد، عوامل محیطی شامل عوامل مختلفی می شوند که می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی رشد کودک تاثیر بگذارد عواملی همچون نحوه تغذیه، وضعیت آب و هوا و بهداشت که جز این عوامل هستند. اگر چه ما نمی توانیم به طور مستقیم روی عوامل ژنتیکی اثر بگذاریم ولی به طور غیر مستقیم از طریق عوامل محیطی روی عوامل ارثی می توانیم تاثیر بگذاریم مثلا در کودکانی که حامل ژن چاقی هستند می توانیم با تغذیه صحیح از بروز چاقی جلوگیری کنیم یا کودک را در کلاس های ورزشی و باشگاه های مختلف ثبت نام کنیم تا از کودکی با ورزش و تمارین ورزشی خو بگیرد و کم کم از شر چاقی و اضافه وزن رها شده و دارای تناسب اندام و یا حتی قد بلند شود.

رشد چیست ؟!

رشد به افزایش اندازه بدن و اجزای آن گفته می شود که دو نوع است، یکی رشد در افزایش تعدد سلول ها و یکی رشد در افزایش اندازه سلول هاست. به طور کلی رشد شامل تغییراتی است که در تعداد، اندازه و شکل آن عضو داده می شود.

چه عواملی بر رشد کودکان اثر می گذارد ؟

چه عواملی بر رشد کودکان اثر می گذارد ؟

چگونه می توان فهمید رشد کودک در حد ایده آل قرار دارد ؟!

قد یکی از معیارهایی است که می توان با آن رشد کودک را ارزیابی کرد، حداکثر رشد کودک را در فصول بهار و تابستان مشاهده می کنیم و در این فصول قد و وزن کودک افزایش می یابد در غیر این صورت کودک خود را باید نزد متخصص اطفال برده تا آزمایشاتی انجام دهد و از سلامتی کودک تان اطمینان حاصل نمایید. معیار دیگر وزن است با اندازه گیری هر ماهه وزن کودک می توان فهمید وضعیت رشد کودک در چه مرحله ای است.

رشد کودک چه اهمیتی دارد !؟

مهمترین معیار سلامتی کودک چگونگی رشد کودک می باشد بنابراین از طریق رشد کودک می توانیم به وضعیت سلامت کودک پی ببریم.

تغذیه کودک !

مهمترین عامل محیطی که می تواند روی رشد (قد و وزن) اثر بگذارد تغذیه می باشد. کودکان نیاز به مواد غذایی نه تنها برای نگهداری اعمال و فعالیت بدن نیاز دارند بلکه برای رشد نیز ضروری است بنابراین اگر کودک از نظر تغذیه از شرایط مناسبی برخوردار باشد رشد مناسبی نیز خواهد داشت.

 

 

همچنین بخوانید:  غذاهای مفید برای رشد کودکان

 

 

تغذیه مناسب چیست !؟

تغذیه مناسب و خوب آن است که کودک همه مواد غذایی مورد نیاز بدن را به طور روزانه مصرف کند. از نظر طبقه بندی مواد غذایی مورد نیاز بدن به شش گروه تقسیم می گردد. گروه لبنیات مانند شیر و ماست، گروه گوشت و پروتئین، گروه نان و غلات، گروه حبوبات، گروه میوه و سبزیجات و گروه چربی شامل این شش گروه می باشد.

برای رشد مناسب باید بر اساس سن و شرایط کودک به اندازه کافی و بر اساس نیاز او مقدار مناسبی از تمام گروه های مواد غذایی به طور روزانه مصرف کند. افزایش یک نوع مواد مغذی کاهش مصرف مواد مغذی دیگر را نمی تواند جبران کند. خیلی از والدین وقتی از صحبت تغذیه مناسب به میان می آید فکر می کنند تغذیه مناسب مساوی است با غذای گران قیمت، ولی این چنین نیست ما می توانیم از غذای بسیار ساده اطراف مان طوری استفاده کنیم که هیچگونه سو تغذیه ای صورت نگیرد. بنابراین ما می توانیم از حداقل امکانات، غذایی مناسب را برای کودکمان فراهم کنیم.

رشد ناکافی !

رشد ناکافی مشکل شایع اما قابل پیشگیری است بعضی از بچه ها به دلیل نا آگاهی والدین از نیازهای آنان دچار رشد نا کافی می شوند تحقیقات متعددی نشان داده است بچه هایی که در محیط خانوادگی با فشار روانی زندگی می کنند و امکان کمی برای بیان احساسات دارند کم غذا می خورند متاسفانه تغذیه و رشد نا کافی نتایج سو استفاده و غفلت از بچه ها می باشد.

چگونه متوجه شویم رشد فرزندنمان متوقف شده است !؟

برای رشد و افزایش قد مرکزی در استخوان وجود دارد که به آن مرکز استخوان سازی گویند در افرادی که این مرکز غیر فعال و بسته شود رشد نیز متوقف می شود بنابراین بعد از آن رشد قدی صورت نخواهد گرفت بنابراین ادعای افرادی که ادعا می کنند با توجه به بسته بودن مرکز استخوان سازی می توانند قد فرزندانشان را افزایش دهند پایه علمی ندارد بنابراین والدین متوجه باشند برای بررسی قد فقط به پزشکان مراجعه کنند. هزینه کردن زیاد و اعتماد به افراد غیر آگاه صدمه جبران ناپذیری وارد می کند. پزشکان با درخواست عکس از استخوان فرزندان به شما اطلاع خواهند داد که وضعیت مرکز استخوان سازی فرزندان در چه وضعیتی قرار دارد آیا جای رشد وجود دارد یا نه ؟!

بد غذایی کودکان !

امروزه بد غذایی یا به اصطلاح نخوردن غذای مورد نیاز بدن، بسیاری از خانواده ها را می رنجاند. بسیاری از کودکان عادت غذایی خاصی پیدا می کنند و هر غذایی را مصرف نمی کنند و غذای به خصوصی را می خورند و به غذاهایی علاقه مند می شوند که ارزش غذایی خاصی ندارد.

دلایل بد غذایی !

سال های بچگی به عادت غذایی که در کودکی شروع می شود تحکیم می بخشد. بسیاری از مشکلات رفتار غذایی در این دوران نتیجه عدم توجه والدین به رشد و نمو طبیعی کودک می باشد. به علاوه اغلب والدین غذا را برای مقاصد غیر تغذیه ای به کار می برند برای مثال ممکن است برای تشویق یا تنبیه از شیرینی استفاده کنند یک بار به عنوان تنبیه به او شیرینی نمی دهند یک بار هم به عنوان تشویق به او شیرینی می دهند، یا این که غذایی را به بچه منع می کنیم و می گوییم خوردنش برای بچه مضر است ولی خود والدین جلوی چشمان کودک آن را مصرف می کنند.

از آن جا که کودک قدرت تجزیه و تحلیل قوی ندارد فکر می کند چگونه ممکن است یک بار غذا به او می دهید و بار دیگر به او نمی دهید یا غذایی برای او مضر است ولی خود والدین آن را مصرف می کنند بنابراین او گیج می شود و دچار اختلال در مصرف غذا می شود. عدم طعم مناسب، عدم رنگ و شکل مناسب و مزه از عوامل دیگر بد غذایی کودکان هستند.

 

همچنین بخوانید:  عادت غذایی در کودکان

 

چگونه می توانیم بد غذایی کودک را کاهش دهیم !؟

هرگز غذا را به عنوان تشویق به کودک ندهید یا به عنوان تنبیه بچه را از آن محروم نکنید. اگر بچه ای یک وعده غذا را نخورد نگران و مضطرب و آشفته نشوید چون می توانید آن را در وعده های بعدی جبران نمایید. به جای سه وعده پر حجم شش وعده غذای کم حجم به کودک بدهید. هرگز به اجبار و اصرار به کودک غذا ندهید. در هنگام غذا دادن به بچه حساسیت به خرج ندهید چون بچه این مسئله را به خوبی درک خواهد کرد و برای به دست آوردن خواسته خود از این وسیله یعنی حساسیت شما استفاده می کند و غذا نمی خورد بعضی از بچه ها برای استقلال خود از خوردن غذا اجتناب می کنند.

اگر کودکی از خوردن غذای مورد نیاز امتناع می کند باز نگران نشوید. شما می توانید آن را به شکل دیگری به کودک بخورانید مثلا گر شیر نمی خورد می توانید به جای آن ماست یا پنیر یا این که مخلوط آن با مواد غذایی مورد علاقه کودک را به او بدهید. برای دلپذیر شدن غذا می توانید با تغییر رنگ، مزه، بو غذا را به شکل مورد دلخواه کودک در آورید. قبل از غذا دادن کودک مطمئن شوید که کودک تان خسته نباشد و در آرامش قرار دارد. در هنگام خستگی کودک میل به غذا خوردن ندارد مثلا هنگامی که کودک از مدرسه می آید لازم است کمی استراحت کند و بعد غذا بخورد.

بسیاری از والدین بر اساس علاقه غذایی خود به کودک غذا می دهند حال آن که دلیلی وجود ندارد که هر غذایی که والدین دوست دارند حتما فرزندانشان باید آن را دوست داشته باشند. قبل از صرف وعده غذای اصلی نباید از غذاهای فرعی با ارزش غذایی کم مانند شکلات، بیسکوبیت و… استفاده کنید چون این نوع مواد غذایی به خصوص مواد قندی باعث کاهش اشتها می گردد.

نکات مهم!

برای بررسی رشد کودکان می توانید از طریق اندازه گیری قد و وزن یا از جدول رشد استفاده کنید. کودکانی که دارای وزن و قد ناکافی هستند قبل از هر چیزی به پزشک مراجعه کنند و خود سرانه و از طریق افراد غیر آگاه اقدام به مصرف دارو نکنید. از حداقل امکانات غذایی می توانید بهترین مواد غذایی مورد نیاز کودک را فراهم کنید لازم نیست از غذاهای گران قیمت و یا کمیاب استفاده کنید.

از خرید مواد غذایی بی ارزش برای کودکان تان خودداری کنید و به آن ها توضیح دهید که این نوع غذاها مضر هستند در هنگام آماده کردن سفره غذا سعی کنید کودکان در آن شرکت کنند و مطابق سن شان او را به این کار تشویق کنید از ریختن غذا و دست کشیدن از آن عصبانی نشوید و با بچه ها دعوا نکنید. هرگز فرزندان خود را سرزنش نکنید و آن را با دیگر کودکان مقایسه نکنید با این کار روح و روان کودک خود را خدشه دار کرده و اعتماد به نفس او را کم می کنید. اگر کودک سفره یا میز غذا را ترک کرد با لقمه و قاشق به سراغش نروید، کمی تامل کنید، مطمئن باشید به هنگام گرسنگی کودک از شما تقاضای غذا خواهد کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ هندی را با خواص مسکن، ضد کرم، ضد التهاب و مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0