topNotif

چه غذایی برای سرماخوردگی خوب است؟

2498 بازدید
12 بهمن 98
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چه غذایی برای سرماخوردگی خوب است؟

فصل زمستان با سرماخوردگی همراه است و برای محافظت از بدن در برابر سرماخوردگی و سرعت درمان، توصیه می شود برخی از غذاها و نوشیدنی ها را مصرف کنید. در ادامه با غذاها و نوشیدنی هایی که به پیشگیری و درمان این بیماری کمک می کنند، آشنا خواهیم شد.

در اینجا پیشنهاداتی برای درمان سریع سرماخوردگی و لیستی از مهمترین غذاها و نوشیدنی هایی که هنگام ابتلا به سرمـاخوردگی باید از آنها بخورید وجود دارد.

1- سوپ مرغ گرم

خوردن سوپ مرغ هنگام ابتلا به سرماخوردگی فواید زیادی را برای شما به همراه دارد. ضد گلو درد است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین توصیه می شود ناهار را با سوپ مرغ گرم که حاوی مقداری چربی است شروع کنید.

2- هویج و غذاهای سرشار از ویتامین آ

ویتامین آ یکی از مهمترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و از این رو سرماخوردگی به سرعت بهبود می یابد و به همین دلیل باید غذاهایی که دارای این ویتامین هستند در طول سرماخوردگی خورده شوند. غذاهای سرشار از ویتامین آ شامل هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، اسفناج و کلم از برجسته ترین غذاها هستند.

 

چه غذایی برای سرماخوردگی خوب است؟

چه غذایی برای سرماخوردگی خوب است؟

 

3- چای سبز سرد

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است، که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، به خصوص اگر آن را سرد بخورید و گرم نباشد، زیرا این باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان ها می شود. بهتر است روزانه دو فنجان چای سبز سرد بنوشید.

4- سیر

سیر یکی از بهترین مواردی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. سیر به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند، زیرا حاوی یک ترکیب آلیسین است که ایمنی بدن را افزایش می دهد. خوردن آن در هنگام سرماخوردگی باعث کاهش علائمی مانند سرفه یا احتقان بینی و بهبودی سریع می شود. اگر خوردن سیر دشوار است، کپسول هایی وجود دارد که با عصاره سیر قابل خوردن هستند، اما سیر تازه بهترین است. همچنین شما می توانید آن را در غذاهای مختلف پخته شده سرو کنید.

5- مصرف زغال اخته

مطالعات بی شمار ثابت کرده اند که زغال اخته حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر میوه ها است، که به غلبه بر سرماخوردگی کمک می کند. زغال اخته را می توان به تنهایی میل کرد، یا به ماست اضافه کرد، بنابراین می توانید ویتامین دی نیز مصرف کنید.

6- نوشیدنی های گیاهی

خوردن نوشیدنی های گیاهی گرم به طور کلی به درمان سرماخوردگی و تسکین گلودرد و سرفه کمک می کند. انیسون یکی از مهمترین نوشیدنی های ایده آل برای درمان مشکلات تنفسی به ویژه با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری عسل سفید به آن، محسوب می شود. سه بار در روز انیسون بنوشید تا بیشترین سود را کسب کنید.

7- خوردن ماهی

آیا خوردن ماهی واقعا در هنگام آنفولانزا علائم را افزایش می دهد؟ واقعیت این است که ماهیان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را افزایش نمی دهند، بلکه برعکس، ماهی یکی از پروتئین های مفید حاوی ویتامین ب12 است که برای ایمنی بدن بسیار مهم است. انواع ماهی وجود دارد که در معالجه سرماخوردگی مانند سالمون و ماهی تن نقش دارند، زیرا آنها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این اسیدها به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند و از این طریق سیستم ایمنی بدن را برای عملکرد صحیح تقویت می کنند.

 

همچنین بخوانید:  چه طور از سرماخوردگی کودکان پیشگیری کنیم ؟

 

8- مرکبات

مرکبات به دلیل مبارزه با سرماخوردگی، شناخته می شوند و حاوی ویتامین ث هستند. بنابراین، شما باید بیشتر در زمستان مرکبات مصرف کنید مانند پرتقال، نارنگی و گریپ فروت.

آیا هندوانه برای سرماخوردگی خوب است ؟

اگرچه پیداکردن هندوانه در فصل زمستان دشوار است، اما یکی از مهمترین میوه هایی است که به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث و ویتامین آ و لیکوپن است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از بدن در برابر سرماخوردگی محافظت می کند. (لیکوپن یک کاروتنوئید و یک ماده مغذی گیاهی است که در سبزی ها و میوه های قرمز مانند گوجه‌ فرنگی، گریپ فروت صورتی، هندوانه و پاپایا یافت می‌شود.)

9- شیر و محصولات سرشار از ویتامین دی

شیر حاوی ویتامین دی است که نقش مهمی در مبارزه با سرماخوردگی دارد و همچنین به آرامش و بهبود خلق و خوی در زمان سرما کمک می کند. برای کمک به معالجه سرماخوردگی می توان یک فنجان شیر یا ماست مصرف کرد. اگرچه صحبت فراوانی در ارتباط با مصرف شیر و افزایش ترشح مخاط وجود دارد، اما از نظر علمی اثبات نشده است. شرایطی که شیر و مشتقات آن نباید مصرف شود، آلرژی به این ترکیبات است. از طرف دیگر، نباید در سرماخوردگی غذاهایی که حاوی شکر و چربی هستند، مصرف کنید

10- پرهیز از غذاهای سرشار از قند

شکر توانایی گلبول های سفید بدن را که وظیفه ایمنی بدن برای مقابله با این بیماری را دارند، کاهش می دهد.

11- پرهیز از غذاهای سرخ شده

هنگامی که احساس بیماری می کنید سعی کنید از خوردن غذاهای سرشار از چربی های غیر مفید و همه غذاهای سرخ شده اجتناب کنید، زیرا بسیاری از چربی ها توانایی سیستم ایمنی بدن را در مقابله با بیماری ها کاهش می دهند.

 12- پرهیز از غذاهای فست فود و فرآوری شده

تمام غذاهای فست فودی مانند مرغ، همبرگر و غیره و غذاهای فرآوری شده مانند گوشت گاو، به سلامت سیستم های بدن به طور کلی و سیستم ایمنی بدن به طور خاص آسیب می رسانند، بنابراین اگر بیمار هستید، باید از این غذاها کاملا خودداری کنید، که نه تنها هیچ فایده ای برای بدن ندارند، بلکه به اندام های آن آسیب می رسانند و توانایی مقابله با ویروس را از دست می دهند.

سخن پایانی

هنگامی که به سرماخوردگی مبتلا شدید، باید غذاهایی سرشار از مواد مغذی مصرف کنید که بدن شما را برای مقابله با بیماری تقویت می کند، از جمله: سبزیجات از همه نوع، ماهی از انواع آن، پروتئین های بدون چربی مانند مرغ و گوشت، سوپ به ویژه سوپ مرغ، حبوبات و کربوهیدرات، غلات سبوس دار مانند گندم کامل، جو، جو دوسر، میوه های سرشار از ویتامین ث مانند کیوی، پرتقال و سایر غذاهای طبیعی فرآوری نشده.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای سفید را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سردرد، کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی، افزایش انسولین، پیشگیری از آلزایمر، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش وزن، پیشگیری و درمان سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0