topNotif

چه میوه هایی ویتامین سی دارند ؟

2500 بازدید
12 خرداد 99
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چه میوه هایی ویتامین سی دارند ؟

ویتامین ث در رژیم غذایی روزانه یک برای بهبود عملکرد بدن نیز ضروری هستند. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود عملکرد سیستم گردش خون می شود. همچنین در پیشگیری از ابتلا به سرطان، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کند کردن روند پیری، جذب آهن و کلسیم کمک می کند و باعث کاهش سطح استرس می شود.

کمبود ویتامین سی چه عوارضی دارد؟

برخلاف سایر مواد مغذی، بدن ما نمی تواند ویتامین سی تولید کند و بنابراین تنها منبع آن غذایی است که ما مصرف می کنیم. کمبود ویتامین ث می تواند باعث ریزش مو، ضعف و شکستگی ناخن ها، کبودی و تورم لثه، خشکی پوست، درد بدن، خستگی، بیماری های قلبی و عروقی، نوسانات خلقی، عفونت ها و خونریزی بینی شود.

به منظور مقابله با علائم فوق مقدار مناسبی از منابع ویتامین ث را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا از فشار خون بالا، بیماری کیسه صفرا، سکته مغزی، برخی از انواع سرطان، آترواسکلروز (تصلب شرایین) و غیره جلوگیری کنید.

 

چه میوه هایی ویتامین سی دارند ؟

چه میوه هایی ویتامین سی دارند ؟

 

منابع ویتامین سی

بهترین منبع ویتامین ث از میوه و سبزیجات است؛ میوه های خانواده مرکبات از جمله پرتقال، کیوی، لیمو، گواوا و گریپ فروت، و میوه توت فرنگی، طالبی و سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم، بروکسل و فلفل سرشار از ویتامین ث هستند. یک فنجان فلفل خام 117 میلی گرم ویتامین ث مورد نیاز بدن را فراهم می کند، که بیشتر از میزان توصیه شده برای آقایان و خانم ها است. یک میوه کیوی 75 میلی گرم ویتامین ث مورد نیاز شما را در یک روز تامین می کند.

میزان توصیه شده ویتامین سی برای مردان 19 ساله و بالاتر، 90 میلی گرم و برای خانم ها 75 میلی گرم است .اگر رژیم غذایی شما قبلا شامل چندین وعده میوه و سبزیجات است، مصرف مکمل ویتامین ث ممکن است لازم نباشد چرا که دریافت هر مقدار مازاد از آن از طریق ادرار دفع می شود. در واقع، خوردن بیش از 2000 میلی گرم ویتامین ث هر روز ممکن است باعث حالت تهوع، اسهال و سنگ کلیه شود.

چرا بدن ما به ویتامین سی احتیاج دارد؟

سلول ها را از آسیب رادیکال آزاد محافظت می کند

ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که از آسیب دیدن سلول های شما توسط رادیکال های آزاد ناشی از دود سیگار، آلودگی هوا، نور زیاد خورشید و متابولیسم طبیعی محافظت می کند. تصور می شود رادیکال های آزاد در پیری سریع و بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی نقش دارند.

برای ساخت کلاژن لازم است

ویتامین سی برای ساخت کلاژن ضروری است. کلاژن باعث تقویت پوست و همچنین بهبود بریدگی ها و زخم ها می شود. همچنین در بافت لثه ها، استخوان ها، ماهیچه ها، غضروف ها و رگ های خونی سالم یافت می شود.

باعث بهبود جذب آهن می شود

ویتامین ث باعث افزایش جذب آهن موجود در سبزیجات، میوه ها و آجیل ها می شود.

 

همچنین بخوانید:  آیا مصرف روزانه ویتامین ث ضروری است؟

 

تداخلات ویتامین ث

مصرف بیش از حد ویتامین سی ممکن است با داروهای خاص یا شرایط خاصی اختلال ایجاد کند.

  • مصرف بیش از حد ویتامین ث (2000 میلی گرم در روز) برای بیماران مبتلا به نقص کلیه و بیماران با سابقه سنگ کلیه خطرناک است. بیماران مبتلا به دیابت، سنگ کلیه یا اختلال عملکرد کلیه باید از طولانی شدن مصرف مکمل ویتامین ث با دوز بالا خودداری کنند.
  • مصرف همزمان استروژن و دوزهای زیاد ویتامین سی (روزانه 1 گرم) ممکن است سطح استروژن را افزایش دهد، بنابراین باید از مکمل ویتامین سی با دوز بالا جلوگیری شود. افزایش بیش از حد استروژن می تواند ریسک ابتلا به بیماری تیروئید، لخته شدن خون، حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان سینه، سرطان تخمدان را افزایش دهد.

توجه: همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل ویتامین ث با دوز بالا، به طور طولانی مدت، باید بطور مرتب با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر شرایط پزشکی دیگری داشته باشید.

چه میوه هایی ویتامین سی دارند ؟

توت فرنگی، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت، کیوی، لیمو، هندوانه، موز، خربزه، زغال اخته، گیلاس شیرین، انبه، شلیل، زردآلو، تمشک، هلو، گلابی، پاپایا، آلو و خیار منابع بسیار خوبی از ویتامین ث هستند.

کیوی

اغلب خوردن این میوه برای افرادی که از کمبود ویتامین ث رنج می برند، توصیه می شود؛ میوه کیوی حاوی 273 میلی گرم ارزش روزانه توصیه شده از ویتامین ث است.

پاپایا

خوردن یک فنجان پاپایا 87 میلی گرم ویتامین ث را فراهم می کند، که باعث می شود میوه منبع خوبی از ویتامین باشد، پاپایای خام همچنین منبع خوبی برای ویتامین آ، فولات، فیبر غذایی، کلسیم، پتاسیم و اسیدهای چرب و امگا 3 نیز است.

توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از ویتامین ث است، یک فنجان توت فرنگی حاوی 149٪ ویتامین ث است، یعنی یک فنجان توت فرنگی (152 گرم) 89 میلی گرم ویتامین ث را فراهم می کند؛ همچنین منبع خوبی از پروتئین و فیبر غذایی نیز هست.

پرتقال

یکی از ساده ترین راه ها برای به دست آوردن مقدار مورد نیاز ویتامین ث در بدن شما، مصرف پرتقال است. هر پرتقال متوسط، 70 میلی گرم ویتامین ث مورد نیاز بدن را تامین می کند.

لیمو

هر 100 گرم لیمو حاوی 53 میلی گرم ویتامین ث می باشد.

معرفی سبزیجاتی که ویتامین سی دارند

فلفل، کلم بروکلی، بروکسل، گل کلم، بامیه، پیاز، لوبیا، سیب زمینی، تربچه، کدو تنبل، اسفناج، نعنا، کنگر فرنگی، مارچوبه، هویج، کرفس، ذرت، لوبیا سبز و گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث هستند.

انواع فلفل

فلفل دلمه ای دارای طعم شیرین است، مصرف این مواد غذایی می تواند میزان ایمنی بدن را افزایش دهد، علاوه بر این، فلفل قرمز همچنین منبع خوبی از ویتامین ث است و بر میزان ایمنی بدن بدن تأثیر مستقیمی دارد.

جعفری

در دو قاشق غذاخوری جعفری، 10 میلی گرم ویتامین ث وجود دارد. این گیاه سطح آهن و ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

گلم کلم

گل کلم، به عنوان یکی از سبزیجات خوراکی سرشار از ویتامین ث در نظر گرفته شده است و مصرف منظم آن به جلوگیری از کمبود ویتامین ث کمک می کند، یک فنجان گل کلم خام حاوی 20 میلی گرم ویتامین ث است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جعفری خشک را با خواص اشتها آور، از بین برنده خون مردگی، رفع کننده گرفتگی صدا، رشد قد، از بین برنده جوش مژه، رفع کننده چسبندگی پلاکت های خون، از بین برنده سیاهی دور چشم، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0