topNotif

چه چیزی ایجاد آنمی می کند

1743 بازدید
18 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آنمی یا کم خونی چیست و چه چیزی ایجاد آنمی می کند ؟

کم خونی یک حالت فیزیکی مخصوص است که در آن مقدار هموگلوبین، یا تعداد گلبول های قرمز فرد پایین تر از حد و مقدار طبیعی می شود. هموگلوبین یک پروتئین است که شامل آهن می باشد و در گلبول های قرمز خون بدن انسان وجود دارد و سبب ایجاد رنگ قرمز خون می شود. هموگلوبین سبب می شود که حمل اکسیژن برای خون امکان پذیر باشد.

هموگلوبین در یک انسان سالم دارای یک غلظت مشخص است. مقدار متوسط آن در مردان پانزده گرم در دسی لیتر و در زنان سیزده و نیم گرم در دسی لیتر می باشد. مقادیر به اندازه دو و نیم یا سه گرم کمتر از حالت طبیعی، سبب ایجاد کم خونی یا آنمی می شود. مقدار هموگلوبین در مردان بیشتر از زنان و در بزرگسالان نسبت به اطفال بیشتر است.

تشخیص بیماری آنمی :

برای تشخیص آنمی، غلظت سه فاکتور در خون اندازه گیری می شود :

  • هموگلوبین
  • شمارش گلبول های قرمز خون
  • هماتوکریت (حجم گلبول قرمز در صد میلی متر خون).

در صورتی که مقادیر این سه فاکتور کمتر از حالت طبیعی باشد، فرد دچار کم خونی است. این بیماری ممکن است علت های متفاوتی داشته باشد که عمده ترین آن ها شامل : نقصان در خون، تخریب بیش از حد سلولی و از دست دادن خون به مقدار زیاد می باشد.

چه چیزی ایجاد آنمی می کند

چه چیزی ایجاد آنمی می کند

انواع آنمی :

آنمی ها دارای انواع متفاوتی هستند که بعضی از آن ها عبارتند از :

  1. آنمی میکروسیت (گلبول های قرمز کوچکتر از اندازه طبیعی هستند).
  2. آنمی مایکروسیت (گلبول ها بزرگ تر از اندازه طبیعی هستند).
  3. آنمی نرموسیت (گلبول ها دارای اندازه طبیعی هستند).  آنمی که در اثر از دست دادن خون به مقدار زیاد ایجاد شود، معمولا از نوع نرموسیت است.
  4. آنمی هیپوکروم (سلول های قرمز دارای هموگلوبین کمی نسبت به حالت طبیعی هستند).

 

همچنین بخوانید:  علائم کم خونی و راه های درمان آن

 

کم خونی یا آنمی چگونه ایجاد می شود :

طول عمر متوسط گلبول های قرمز صد و بیست روز می باشد. در یک فرد سالم هر روز حدود چهل و پنج هزار گلبول قرمز در هر میکرولیتر خون از جریان خون خارج می شوند و این سلول ها توسط سلول های جدید از مغز استخوان جایگزین می شوند. وقتی این مقدار گلبول قرمز خارج شده از جریان خون بیشتر از مقدار جایگزین شده باشد، یا وقتی کاهش در تولید گلبول های قرمز ایجاد شود و یا سلول های جدید تولید شده نتوانند وارد جریان خون شوند، آنمی ایجاد می شود.

آنمی که در اثر افزایش تخریب گلبول های قرمز ایجاد می شود، آنمی همولیتیک نام دارد که ممکن است در اثر مسمومیت، نوعی مالاریا، رژیم غذایی بد، آلرژی و یا حالت های ارثی ایجاد شود. یک نوع رایج آنمی، آنمی فقر آهن است که اغلب در خانم ها دیده می شود و مقدار آهن سرم کاهش می یابد. معمولا در اثر حاملگی، به علت این که مادر فرزند، به فرزند خود در رحم آهن می رساند این آنمی ایجاد می شود.

پیشگیری از کم خونی یا آنمی :

برای پیشگیری از آنمی غذاهای سرشار از آهن بخورید. گوشت، ماهی، جوجه، تخم مرغ مقدار زیادی آهن دارند، به ویژه جگر، همچنین سبزی های دارای رنگ سبز تیره، لوبیا، نخود و عدس نیز حاوی مقداری آهن می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

معجون خون ساز را با خواص درمان کم خونی، تامین هموگلوبین خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0