چه کسانی در معرض سرطان پروستات هستند

2621 بازدید
06 اردیبهشت 97
سمانه

چه کسانی در معرض سرطان پروستات هستند

غده پروستات تحت تاثیر هورمون مردانه تستسترون، مایعی ترشح می کند که ده تا بیست  درصد حجم منی را شامل می شود. ترشحات پروستات دارای ظاهری شیری رنگ و رقیق، با اسیدیته کم می باشد. این مایع شامل موادی است برای رشد، بلوغ و تغذیه اسپرم ها ضروری می باشد. به طور کلی خواص این ترشحات را می توان به صورت زیر خلاصه کرد :

  • ترشحات غده پروستات دارای موادی است که برای تغذیه اسپرم لازم می باشند.
  • بعضی از مواد موجود در این ترشحات (نظیر اسید سیالیک) باعث می شوند اسپرم بتواند به راحتی جدار تخمک زن را سوراخ کند و با آن لقاح یابد.
  • ترشحات غده پروستات حاوی مواد ضد میکروبی می باشد. این مواد در جلوگیری از ایجاد عفونت های دستگاه ادراری در آقایان بسیار موثر هستند.
  • ترشحات غده ی پروستات دارای اسیدیته کمی می باشد، یعنی دارای خاصیت اسیدی می باشد. این خاصیت باعث می شود که خاصیت قلیایی ترشحات کیسه منی خنثی شده و محیطی مطلوب برای رشد اسپرم ها مهیا گردد.

 بزرگی خوش خیم غده پروستات :

بزرگ شدن غده پروستات یک پدیده طبیعی وابسته به سن می باشد. یعنی این که این غده هنگام تولد تنها چند گرم است، ولی در سن بلوغ شروع به رشد کرده و وزن آن چند برابر می شود. سپس از سنین سی تا پنجاه سالگی رشد نمی کند، ولی بعد از سن پنجاه سالگی مجددا شروع به رشد می کند. بنابراین بزرگ شدن پروستات یک پدیده ی وابسته به سن می باشد، به طوری که این بیماری در مردان بالای پنجاه سال دیده می شود و هر چه قدر سن بالا می رود، شیوع آن بیشتر می شود. حدود نود درصد مردان بالای هفتاد سال به درجاتی از این بیماری مبتلا هستند، ولی تنها ده درصد از این افراد احتیاج به عمل جراحی برای رفع علایم بیماری پیدا می کنند. لازم به ذکر است که بزرگ شدن خوش خیم پروستات، یک سرطان نیست و یک بیماری خوش خیم است و عامل ایجاد کننده آن یک سرطان نیست.

چه کسانی در معرض سرطان پروستات هستند

چه کسانی در معرض سرطان پروستات هستند

علایم این بیماری چیست؟

علایم بیماری بزرگی خوش خیم پروستات متنوع و گوناگون است. در صورتی که بیمار دچار انسداد نشده باشد معمولا علامتی ندارد، ولی اگر بزرگی پروستات باعث انسداد پیشابراه شود، موجب تکرر ادرار، بیدار شدن در شب جهت ادرار کردن، قادر نبودن به تخلیه مثانه علیرغم احساس دفع، تاخیر در شروع ادرار کردن، جریان ادرار ضعیف، بی اختیاری ادرار و دفع ادرار دردناک، مشاهده خون در ادرار، احساس دفع ناکامل ادرار بعد از ادرار کردن، خواهد شد.

بزرگی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات علائم مشابهی دارند، اما سرطان پروستات در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند. بنابراین این نکته مهم است که مردان بالاتر از پنجاه سال از نظر وضعیت پروستات هر ساله معاینه شوند.

مشکلاتی که در پی بزرگی پروستات ایجاد می شود

1- ایجاد فتق و بواسیر :

به علت این که بیمار نمی تواند به راحتی ادرار را تخلیه کند و مجبور است به خود فشار بیاورد، این فشار بیش از اندازه، می تواند به تدریج باعث ایجاد فتق و بواسیر شود و به این ترتیب مشکلی بر مشکلات او افزوده می شود. به همین دلیل است که در افراد مسن که دچار فتق و یا بواسیر هستند، حتما باید بزرگی پروستات بررسی شود تا در صورت بزرگی آن، ابتدا به رفع این مساله اقدام کرد، چرا که اگر این مساله رفع نشود، بعد از درمان، دوباره ممکن است این بیماری ها (باد فتق و بواسیر) رویت شوند.

2- ایجاد عفونت مثانه و کلیه :

همانند آبی که اگر در یک جا ساکن باشد، می گندد، ادرار نیز اگر نتواند از بدن خارج شود، باعث ایجاد عفونت در مثانه و کلیه ها می شود. این مساله می تواند خطرات زیادی برای بیمار ایجاد کند. تجمع و باقی ماندن ادرار در داخل مثانه و عدم خروج آن باعث ایجاد سنگ در مثانه می شود. در این حالت مواد موجود در داخل ادرار به تدریج در مثانه رسوب کرده و به هم متصل می شوند و باعث ایجاد سنگ مثانه می شوند.

 

همچنین بخوانید:  پروستات واقعا چیست!؟

 

علل سرطان پروستات :

شواهدی وجود دارند که برخی عوامل را در ایجاد سرطان پروستات موثر می دانند. ما در زیر به شرح این عوامل خواهیم پرداخت، ولی قبل از آن یادآوری می کنیم که هر یک از عوامل زیر نمی توانند به تنهایی باعث ایجاد سرطان پروستات شوند. این عوامل عبارت اند از ؛

سن :

مهمترین عامل شناخته شده در ایجاد سرطان پروستات افزایش سن می باشد، به طوری که احتمال ابتلا به این سرطان در سنین زیر پنجاه سال کمتر از یک درصد است، در حالی که بیش از نیمی از مردان بالای هشتاد سال مبتلا به این سرطان می شوند. بنابراین هر چه قدر سن فرد بالاتر باشد، احتمال وجود سرطان پروستات در وی بیشتر است. به این دلیل به همه مردان بالای پنجاه سال توصیه می شود که برای تشخیص زود رس این بیماری هر ساله به پزشک مراجعه کنند تا اگر این سرطان در آن ها به وجود آمده است زودتر تشخیص داده شود، زیرا تشخیص زودرس این سرطان بسیار مهم است، به طوری که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی می توان آن را کاملا درمان نمود، ولی اگر این بیماری پیشرفته باشد و همه جا را گرفته باشد، متاسفانه درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

ژنتیک :

طی تحقیقات زیادی مشاهده شده است که اگر پدر یا برادر فردی مبتلا به سرطان پروستات شده باشد، خطر ابتلای این فرد نسبت به افراد دیگر دو برابر است. همچنین نشان داده شده است که اگر در خانواده ای بیش از یک نفر به سرطان پروستات مبتلا شده باشد، شانس ابتلای مردان آن خانواده نسبت به افراد دیگر شش برابر است. به این افراد توصیه می شود که از سن چهل سالگی هر ساله تحت معاینه پزشکی و آزمایش قرار گیرند.

عوامل محیطی :

همان طور که قبلا نیز گفته شد، کمترین میزان سرطان پروستات در بین مردان ژاپنی مشاهده می شود، ولی در مردان ژاپنی که به آمریکا مهاجرت کرده اند، میزان سرطان پروستات همانند دیگر مردان آمریکا می باشد (میزان مرگ و میرشان زیاد است)، از این رو عوامل محیطی نظیر آب و هوا، نوع تغذیه و دیگر عوامل را در ایجاد سرطان پروستات موثر می دانند. همچنین میزان این سرطان بین سیاه پوستان آمریکایی ده برابر بیشتر از سیاه پوستان آفریقایی است.

عوامل هورمونی :

بدون شک بین هورمون های مردانه، به خصوص تستسترون و ایجاد سرطان پروستات ارتباط وجود دارد، زیرا در مردانی که به عللی بیضه هایشان برداشته شده است سرطان پروستات به ندرت دیده شده است همچنین تحقیقات نشان داده است که افرادی که سطح تستسترون خون آن ها بیشتر است، نسبت به مردانی که سطح تستوسترون آن ها کمتر است، بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند.

عوامل تغذیه ای :

سه سرطانی که بیشترین ارتباط را با رژیم غذایی دارند عبارتند از : سرطان پروستات، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ. در میان مواد غذایی، سو ظن اصلی متوجه چربی ها، به خصوص چربی های حیوانی می باشد. مشخص شده است که مردانی که چربی های حیوانی بیشتری نسبت به دیگران مصرف می کنند، بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند. از طرف دیگر در این مردان نوع سرطان به وجود آمده تهاجمی تر بوده، سریع تر پیشرفت کرده و مشکل تر درمان می شود.

این که میزان چربی چگونه می تواند باعث ایجاد سرطان شود به درستی مشخص نشده است، ولی دانشمندان معتقدند که چربی های حیوانی باعث افزایش سطح تستسترون و نوعی استروژن می شوند که این دو ماده باعث رشد سلول های پروستات و سلول های سرطانی داخل آن می شوند.

مواد شیمیایی :

مردانی که جوشکاری یا آب فلز کاری می کنند یا کسانی که با باطری های الکتریکی سروکار دارند و در معرض فلز کادیوم هستند، بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند. همچنین کارگران صنایع لاستیک سازی نیز در معرض خطر هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تخم کدو را با خواص درمان پروستات، تقویت مغز و اعصاب، درمان خارش سر، درمان سرفه و خشونت سینه، پیشگیری از پوکی استخوان، افزایش میل جنسی آقایان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0