چوب چینی و خواصش را بشناسیم

4541 بازدید
20 مرداد 97
سمانه
,,

چوب چینی و خواصش را بشناسیم

به فارسی و در کتب طب سنتی انواع آن را با نام های چوب چینی و عشبه و عشبه مغربیه و عشبه النار و عشبه چینی نام می برند. در بازار دارویی با نام های چوب چینی و ریشه چینی و ریشه سال سپاری معروف می باشد.

ریشه عشبه ریشه ای است دراز، ناهموار، گره دار رنگ آن خاکستری تا قهوه ای و یا سیاه است. به شکل استوانه در ابعاد مداد و قابل انعطاف که در سطح و در پوست آن شیارها و چروکهایی دیده می شود. مغز آن سفید می باشد. گیاه آن را در کتب طب سنتی با نام طیان ذکر می کنند معمولا با تمشک می روید و اغلب به تمشک می پیچد.

چوب چینی یا ریشه چینی :

ساقه زیرزمینی است که ریشک ها به آن متصل است. رنگ آن سرخ و شکل آن کمی متورم شبیه گلابی به حجم یک مشت، سنگین و گره دار و طعم آن کمی شیرین است. طول قطعاتی از آن که در بازار عرضه می شود در حدود 15-20 سانتیمتر است. گیاه آن تا ارتفاع 2-3 متر می رسد و اگر قیم نگذارند روی زمین گسترده می شود. شاخه های آن پر و سخت و شبیه شاخه های یاس است.

چوب چینی و خواصش را بشناسیم

چوب چینی و خواصش را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی چوب چینی

از نظر ترکیبات شیمیایی در ریشه و ساقه این گیاه وجود هتروزید پاریلین و مقدار زیادی نشاسته و کمی رزین و اسانس گزارش شده است. در گزارش دیگری آمده است که در واریته ای از گونه فوق مقدار قابل ملاحظه ای انواع استروئید وجود دارد، به علاوه در گیاه مواد سارساپوژنین و تیوژنین مشخص شده است.

در گزارش بررسی های دیگری آمده است که در ساقه زیرزمینی عشبه سه گلوکوساپونین به نام های پاریلین و اسمیلاساپونین و سارساپونین وجود دارد. معمولا در ساقه زیرزمینی انواع چوب چینی و عشبه تانن وجود دارد ولی استثنا هم وجود دارد مخصوصا در گونه ای که در ایران می روید.

خواص و کاربرد چوب چینی

از نظر نوع و نام گیاه یا گیاهانی که ریشه معروف چینی یا چوب چینی یا عشبه را تولید می کنند مدت ها ابهام وجود داشت. مطالعات فردی به نام دکتر هو نشان داد که ساقه زیرزمینی این گیاه به شکل غده های متورم نامنظمی است که از طریق دسته های الیاف گیاهی به هم متصل می باشند و داروسازان چینی معتقد بودند که خیلی شبیه سیب زمینی شیرین است. از طرف دیگر ساقه زیرزمینی گونه اس چاینا چوبی است که ریشک های زیادی به آن متصل می باشد.

 

همچنین بخوانید:  خواص و فواید ژین سنگ

 

در چین چوب چینی ساقه زیرزمینی اس چاینا به عنوان تریاق و ضد سم در موارد مسمومیت های ترکیبات جیوه کاربرد دارد و به علاوه برای معالجه نقرس، خنازیر و بیماری یاز که آن را فرامبزیا و زیادی ترشح خون در عادت ماهیانه نافع است. ساقه های زیرزمینی متورم آن به شبه جزیره مالایا وارد می شود و برای معالجه بیماری های آمیزشی کاربرد دارد. در چین از قسمت زیرزمینی گیاه برای معالجه درد پشت و درد مفاصل تجویز می شود و معمولا جانشینی برای گیاه پای گرگ می باشد.

در فیلیپین از ساقه زیرزمینی گیاه به عنوان داروی تصفیه خون و ضد سیفیلیس و برای معالجه رماتیسم تجویز می شود. به علاوه داروی مفیدی برای معالجه بی نظمی در عادت ماهیانه است. مطالعات و آزمایش هایی که انجام شده نشان داده است که چوب چینی به طور کلی مربوط به هر نوعی از گونه های یاد شده باشد برای کاهش مقدار اوره خون اثر مفید دارد ولی البته ریشه بعضی از گونه ها دارای اثر بیشتری از گونه های دیگر می باشد.

طبیعت عشبه از نظر حکمای طب سنتی

از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی ایران ساقه زیرزمینی و یا ریشه انواع عشبه خیلی گرم و خیلی خشک است ولی ریشه چوب چینی یا ریشه چینی اگر تازه باشد کمی گرم و تر و اگر کهنه باشد گرم و تر تا کمی خشک است و به هر حال گرمی و خشکی آن کمتر از ساقه زیرزمینی عشبه ها می باشد و طبق تجربه، نیروی دارویی چوب چینی تا 20 سال کهنه شدن نیز باقی می ماند. از نظر خواص معتقدند که گیاه عشبه رقیق کننده و تصفیه کننده خون و معرق و مدر و برای اکثر بیماری های سرد نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چوب چینی را با خواص بازکننده انسداد عروق و ضد اسپاسم، خارج کننده سموم از بدن و صفرابر، مسکن و مفید برای ترک اعتیاد، تقویت کننده قوای جنسی و کاهنده اوره خون، مقوی معده، معرق و خارج کننده بلغم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0