topNotif

چگونه آرام باشیم و زندگی شادی داشته باشیم

1875 بازدید
15 دی 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

چگونه آرام باشیم و زندگی شادی داشته باشیم ؟

آن کس که ذهن آرام دارد به آرامش دست می یابد و در نتیجه می تواند روز و شب افکارش را با تلاش بیشتری بهسازی کند. “بودا”

چگونه آرام باشیم :

هر روز به منظور انجام کار خاصی از رختخواب بیرون بیایید.

یک شاخه گل زیبا را در یک گلدان قشنگ و مناسب بگذارید، منحنی و رنگ گل را در نظر بگیرید و به تناسب آن گلدان را انتخاب کنید. ساقه گل را با در نظر گرفتن جهتی که به آن متمایل هستید درست از جایی ببرید که قد مناسبی پیدا کند. سعی کنید در مدت زمان کوتاهی هماهنگی لازم را بین همه چیز به وجود آورید. ژاپنی ها به این طریقه گل آرایی چابانا می گویند و در عین ستایش زیبایی اش آن را یک مراقبه آرامش بخش به شمار می آورند.

چنین حرکات ساده ای از میزان استرس می کاهد. چابانا نقطه شروع خوبی برای یاد گرفتن هنر ایکابانا یا گل آرایی می باشد. شاید بعضی از آدم ها فکر کنند گل فقط به باغبان ها و گل فروش ها تعلق دارد اما فراموش نکنید که ساموراییها هم ایکابانا را تمرین می کردند و ضمنا سامورایی ها خیلی محکم بودند.

چگونه آرام باشیم و زندگی شادی داشته باشیم

چگونه آرام باشیم و زندگی شادی داشته باشیم

 

یک کار برای دل خودتان انجام بدهید.

هر روز یک کاری را که با مسائل شغلی، یا یک والد خوب بودن یا امر نظافت ارتباطی نداشته باشد انجام بدهید. هر روز یک کاری را بکنید که هیچ قصدی پشت آن نخوابیده باشد که فقط برای لذت بخشیدن به خودتان باشد.

بدن خودتان را رها کنید.

ساکت بنشینید و تلاشی به منظور آرام کردن خودتان به عمل بیاورید. این کار را با ریلکس کردن عضلات سر و صورت شروع کنید و تا انگشتان پای خود پایین بروید. در حالی که نفس های آهسته و عمیق می کشید تمام عضلات اصلی بدن خود را ریلکس کنید. چشم های خودتان را بسته نگه دارید و به خودتان بگویید من هر چه بیشتر رها و ریلکس می شوم.

آهسته حرف بزنید.

حرف زدن تند و سریع می تواند موجب بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب شما شود. بنابراین با لحنی آرام و شمرده صحبت کنید. صحبت کردن نه تنها نمایانگر وجود استرس در شماست، بلکه حتی ممکن است استرس شما را تشدید هم بکند.

وقتی منتظر هستید، خوب نفس بکشید.

وقتی در صف یک بانک یا فروشگاه منتظر ایستاده اید، چند نفس عمیق بکشید. کشیدن نفس های عمیق هم آرامش دهنده است و هم انرژی زا و استرس شما را وقتی در صف های طولانی ایستاده اید کم می کند.

 

همچنین بخوانید:  چگونگی ریلکس کردن ذهن

 

از خانه بیرون بروید.

دست کم روزی دو ساعت از وقت خود را در خارج از منزل بگذرانید. حتی اگر در خانه کار می کنید، حتی اگر برف از آسمان می بارد. راه بروید. به یک مرکز خرید بروید، به جای سرگرم شدن با وسایل خود و تماشای فیلم مدتی را در کنار بقیه آدم ها بگذرانید.

زیر دوش آواز بخوانید.

به این ترتیب بیشتر نفس می کشید و این یعنی جریان خون خود را بیشتر می کنید و در نتیجه انرژی شما افزایش می یابد. از خواندن آوازهای سنگین اجتناب کنید و آوازهایی با ریتم های ساده داشته باشید.

جلوی استرس را بگیرید.

از انجام کارهایی که فشار خون شما را بالا می برد، بپرهیزید، با عجله سرکار رفتن، خرید کردن وقتی راهروهای مرکز خرید مملو از جمعیت است و… برنامه زندگی خود را به نوعی بریزید که دچار استرس نشوید. مثلا عصرها کمی دیرتر به خرید بروید. ده دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و به انجام ورزش صبحگاهی بپردازید تا مجبور به این نشوید که عجله کنید.

چگونه آرام باشیم و زندگی شادی داشته باشیم

چگونه آرام باشیم و زندگی شادی داشته باشیم

راست بنشینید.

قوز کردن می تواند جلوی تنفس و جریان خون شما را بگیرد. بنابراین وقتی تنش دارید به وضع بدن خود خوب توجه کنید. تصور کنید نخی از نقطه راس سر شما به سمت بالا کشیده می شود و بدنتان را صاف می کند. وقتی نشسته اید شانه هایتان را عقب بدهید، سرتان را بالا بگیرید و کف پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. اگر وضعیت بدن شما در حالت خوب و درست قرار بگیرد، حس راحتی بیشتری پیدا می کنید.

فاصله به فاصله کمی به خودتان استراحت بدهید.

هر 15 یا 20 دقیقه یک بار چشم از کامپیوتر یا صفحه کاغذ بردارید و در ذهن خود مجسم کنید یک لیوان آب خنک را سر می کشید. مطالعات انجام شده نشان داده اند که وقتی کارکنان در بین کار استراحت های کوتاهی می کنند، کارایی افزایش می یابد. برای مدت چند ثانیه رویاهایی را در ذهن خود مجسم کنید یا به منظور کاستن از میزان استرس خود شانه هایتان را بچرخانید.

سریع عمل کنید.

ممکن است ضد و نقیض به نظر برسد اما شاید شما وقت زیادی برای ریلکس کردن نداشته باشید. بنابراین یاد بگیرید که به سرعت خودتان را ریلکس کنید. انگیزه هایی برای راه انداختن خودتان درست کنید.

از عدد شصت تجاوز نکنید.

سعی کنید با احتساب زمان های رانندگی، کمتر از شصت ساعت در هفته کار کنید. کار کردن بیش از مدت شصت ساعت در هفته شما را فرسوده می کند. زیاد کار کردن در طول هفته بیش از هر عامل دیگری میزان استرس را افزایش می دهد. بنابراین ببینید چه کار می توانید بکنید که کارتان کمتر شود. همچنین سعی کنید از عدد ده تجاوز نکنید، اگر فهرست کارهای انجام دادنی شما بیشتر از ده ساعت وقت می خواهد سعی کنید فهرست کارهایتان را تصحیح کنید و برنامه منطقی تری برای خود بنویسید.

به خودتان نمره بیست بدهید.

وقتی برای یک روز شلوغ برنامه ریزی می کنید، بیست درصد اضافی برای مبادا به خودتان بدهید. این مهم است که بدانید زندگی معمولا بیشتر از آنچه انتظار می رود طول می کشد. بنابراین تخمین بزنید که کار مورد نظرتان چه مقدار وقت می خواهد و یک پنجم به آن بیفزایید.

 

همچنین بخوانید:  با آرام بخش های گیاهی، آرام شوید

 

ساکت باشید.

هر روز بیست دقیقه از وقتتان را در سکوت بگذرانید. نام مراقبه، عبادت و هر چیز دیگری که می خواهید روی آن بگذارید اما دقایقی را در سکوت و تعمق گذراندن می تواند به شما کمک کند که به احساس رضایت بیشتری برسید. شاید این زمانی باشد که بتوانید به خودتان بگویید چه می خواهید یا اصلا به هیچ چیزی فکر نکنید. فقط نفس بکشید از هر دو ناحیه شکم و قفسه سینه، مراقبه کردن از میزان فشار خون و شدت تنفس و همچنین از مقدار اسید لاتیک خون می کاهد. این ماده شیمیایی در بدن موجب گرفتگی عضلات می شود چند دقیقه مراقبه از میزان آسیب پذیری بدن در مقابل هورمون های استرس از قبیل آدرنالین می کاهد.

خاطرات خود را متوازن کنید.

وقتی حادثه دردناکی از زمان های گذشته به یادتان می افتد، با به خاطر آوردن واقعه خوبی از همان زمان توازنی در خاطرات خود ایجاد کنید. روانشناسان معتقدند مقدار زیاد استرس ما ناشی از به یاد آوردن خاطرات گذشته است. بنابراین سعی کنید هم زمان با به خاطر آوردن لحظات بد زندگی، لحظات خوب را هم مرور کنید تا شاید احساس بهتری پیدا کنید.

خودتان را تسکین دهید.

اگر وقتی نفس می کشید بوی گل ها به مشامتان نمی رسد از آرام بخش های ملایم استفاده کنید. پیش از خوابیدن یک فنجان چای بابونه یا سنبل الطیب بخورید. هر دو این گیاهان از تسکین دهنده های قوی هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه سنبل الطیب را با خواص کاهش تپش قلب و تقویت قلب و درمان بی خوابی و تشنج اطفال و دافع سودا و درمان کابوس و دندان قروچه و از بین بردن نفخ و افزایش اشتها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0