topNotif

چگونه حافظه کودکان را با حرکت قوی کنیم

1708 بازدید
01 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

چگونه حافظه کودکان را با حرکت قوی کنیم !؟

حرکات موزون

انجام حرکات موزون نه تنها ماهیچه ها را تقویت می کند بلکه به دلیل به خاطر سپردن حرکات و ترتیب قدم به قدم آن ها حافظه را نیز پرورش می دهد. برای فایده بردن از حرکات موزون احتیاج به یک آموزش رسمی نیست، شما خود می توانید چند حرکت موزون ساده را به کودکان نشان دهید و او را تشویق به انجام دقیق آن حرکات کنید. یا از کسی بخواهید این کار را برای شما انجام دهید و یا از فیلمی که چند حرکت خوشایند و ساده را به دنبال هم نشان می دهد استفاده کنید.

جست و خیز با هولاهوپ

با این فعالیت از کودکان بخواهید سعی کنند ترتیب انجام چند حرکت را به خاطر آورند. چند حلقه هولاهوپ را روی زمین بگذارید. برای هر حلقه حرکت مشخصی را تعیین کنید و آن حرکت را به کودکان نشان دهید. برای مثال داخل حلقه اول بایستید و دست هایتان را بالا ببرید و سپس داخل حلقه دوم بپرید و آن را دور کمر خود بچرخانید. عقب عقب وارد حلقه سوم شوید و یک دور بچرخید. آنگاه داخل حلقه چهارم بپرید و بنشینید پس از گفتن و نمایش نوع حرکت هر حلقه از کودک بخواهید به ترتیب آن حرکات را انجام دهد می توانید ابتدا با حلقه های کمتری شروع کنید.

چگونه حافظه کودکان را با حرکت قوی کنیم

چگونه حافظه کودکان را با حرکت قوی کنیم

گردش در اتاق

حافظه کودک را در مورد محیط اطرافش از طریق گردش در اتاق با چشمان بسته به چالش بکشید. کودک را گردشگر و خود را راهنما بنامید. ابتدا چشمان کودک را ببندید و او را چند مرتبه در اتاق بچرخانید تا جهت و مسیر خود را گم کند. سپس فعالیت را آغاز کنید و به عنوان راهنما او را برای گردش در اتاق راهنمایی کنید. ضمن گردش گاهی اوقات بایستید و چیزی از وسایل اتاق را به او بدهید تا با لمس کردن، بوییدن یا صدا آن را شناسایی کند و نامش را بگوید. می توانید برای هر دور چرخیدن در اتاق به تعداد جواب های درست به او امتیاز دهید.

این، آن و چیزهای دیگر

از کودک بخواهید یک دور در اتاق بزند و شیئی را لمس کند و به جایش بازگردد. سپس شما نیز مانند او بلند شوید و ابتدا به آن شیئی که او دست زده بود و بعد به همین شی دیگر دست بزنید و به جای خود بازگردید. به همین ترتیب بازی را به نوبت با لمس همه اشیا قبلی به علاوه یک شی جدید و بازگشتن به جای خود ادامه دهید.

بازی آن قدر ادامه می یابد تا یکی از شما، دست زدن به یکی از اشیا را فراموش کند. فعالیت پر تلاش تر می شود چنانچه هر یک از شما هنگام رفتن به طرف شی خود به یک شکل خاص حرکت کنید. برای مثال با پریدن، خزیدن و سر خوردن و در دستکاری مجدد نیز هر دو آن شکل حرکت را به خاطر بیاورید و به همان شکل به طرف آن شی بروید. این بازی با شرکت چند نفر جذاب تر خواهد بود.

 

همچنین بخوانید:  خواص هلیله سیاه

 

بنوازید

چند نوع وسیله موسیقی ضرباهنگی بچه گانه تهیه کنید. به نوبت هر یک از آن ها را برای چند دقیقه بنوازید تا کودک کاملا با صدای آن ها آشنا شود. سپس هر وسیله را بنوازید و آن را با انجام یک حرکت خاص توسط کودک همراه کنید.

برای مثال با نواختن طبل، کودک دست هایش را دایره وار حرکت دهد. با شنیدن صدای ساز دهنی روی زمین غلت بزند. با نواختن شیپور روی یک پا بپرد. به کودک بگویید که باید با شنیدن صدای هر وسیله حرکت همراه آن را به خاطر بیاورد و چندین بار این کار را با او تمرین کنید. آنگاه فعالیت را با نواختن هر یک از وسیله ها آغاز کنید و از او بخواهید با شنیدن صدای هر وسیله حرکت همراه آن را که تمرین کرده بود نمایش دهد.

این فعالیت را می توان به صورت دسته جمعی نیز انجام داد. بدین صورت که هر وسیله موسیقی توسط یک کودک نواخته می شود و بقیه کودکان با شنیدن صدای آن حرکت همراه را انجام می دهند. زمان شروع و پایان نواختن هر آلت موسیقی را مربی یا خود تعیین خواهید کرد.

وقت آرامش

حرکت و آرامش، مکمل های خوبی برای یکدیگرند. آموزش چگونه آرام گرفتن به کودک، به اندازه آموزش چگونه حرکت کردن مهم است. یادگیری شل و آرام کردن بدن می تواند به تمرکز کردن کودک کمک کند. با استفاده از عبارت هایی همچون من انگشتانم را که زمین را لمس می کنند احساس می کنم. من پاهایم را بدون سر و صدا استراحت می دهم. من دست هایم را رها می کنم تا بگذارم شانه هایم به زمین برسند و… کودک را برای یک آرامش و استراحت کامل راهنمایی کنید. عبارت ها را آهسته و آرام بگویید، از کودک بخواهید چشم هایش را ببندد و بر روی املای کلمات و عملیات ریاضی ای که در آن هفته خوانده است تمرکز کند. یک فکر و ذهن آرام یادگیری و به خاطر سپردن آسان تر می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر خوراکی را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0