topNotif

چگونه خود را خوشبو نماییم

1327 بازدید
07 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

چگونه خود را خوشبو نماییم !

پیامبر اسلام در مورد مصرف مواد خوشبو کننده و معطر به امت خود سفارش کرده و فرموده است : سه چیز از همه در روی زمین نزد من عزیزترند : زن، عطر و نماز و یا می فرمودند عطر آرامبخش افکار من است.

اجداد ما در زمان های ما قبل تاریخ سعی می کردند روش های گوناگونی را برای تسخیر رایحه های زیبای طبیعت به کار ببرند. یکی از دیرینه ترین راه های تسخیر که هنوز هم از آن استفاده می شود عمل تقطیر است. فرآیندی که از 5000 سال پیش شناخته شده بود و کنده کاری ها و حفاری ها در بین النهرین نشان دهنده آن می باشند.

در اهرام مصر ظرف هایی پیدا شده است که حاوی عطرهای خشکیده ای است و دانشمندان می گویند که این عطرها مسلما به دست مصری ها ساخته نشده است برای این که روی بسیاری از ظرف ها اشعار بسیار لطیفی نوشته شده که شعری چینی سروده اند. در واقع چنین به نظر می رسد که چین از دورترین دوره هستی خود عطرهایی ساخته است. عربستان نیز یکی از مراکزی است که از قرن ها پیش در آنجا عطر می ساخته اند. وانگهی هنوز هم که هنوز است اصطلاح عطریات عربستان در کشورهای اروپایی به گوش می خورد.

چگونه خود را خوشبو نماییم

چگونه خود را خوشبو نماییم

فرآیند تقطیر توسط بخار

در فرآیند تقطیر اجزا اصلی گیاه (ریشه، ساقه، برگ ها و شکوفه ها) خیسانده می شود تا سلول های روغنی باز شود و سپس روغن اصلی توسط جوشاندن استخراج می گردد. فرآیند تقطیر توسط بخار روشی است که براساس این فرآیند قدیمی عرضه می شده است. هم اکنون این روش رایج ترین و متداول ترین روشی است که به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است و سهولت کار و موثر بودن مدنظر می باشد. قسمت های مختلف جدا شده گیاه در داخل ظرفی قرار می گیرد که در میان آن لوله بخار تعبیه شده که با فشار روغن های اصلی را بیرون می راند.

البته این روش ها به اندازه هم ساده نیستند و برخی از روش های تقطیر که امروزه به نام تکنولوژی پیشرفته در صنایع شیمیایی معروف شده نیز به کار می روند. روش تقطیر مولکولی روش جدیدی است که برای تهیه مواد اصلی معطره گیاهان که به روش های عادی و تقطیر معمولی قابل دسترسی نیستند مورد استفاده قرار می گیرد. و یا هنگامی که مقادیر زیادی از پتانسیل گیاهان در نتیجه اعمال درجه حرارت های بالا تلف می شود لازم است از روش های خاص تقطیر در خلا و … استفاده شود.

روش استخراج نیز از زمان های قدیم به کار می رفته است. دو هزار سال پیش یونانی ها و رومیان عطرها را به این روش استخراج تهیه می کردند. آن ها روغن های اصلی گل ها و گیاهان را به کمک  شراب، چربی های جامد و برخی مایعات دیگر بیرون می کشیدند.

 

همچنین بخوانید:  دستور ساخت خوشبو کننده های طبیعی خانگی

 

برای نخستین بار در اوایل قرن نوزدهم روش علمی و پیشرفته ای به کار گرفته شد. بر روی یک شیشه تخت که در داخل یک قاب چوبی تعبیه شده بود مقداری چربی خوک می مالیدند و شکوفه های تازه را بر روی آن قرار می دادند. در طول چند روز، چربی، روغن اصلی و معطر شکوفه ها را جذب می کند و سپس گل های تازه را جایگزین گل هایی که عصاره آن ها گرفته شده می کنند و این کار را اغلب تا اشباع شدن کامل چربی خوک از روغن گل ها ادامه می دهند. سپس مواد و روغن معطره جذب شده توسط الکل استخراج می گردد. محصول عمل اسانس گل طبیعی می باشد.

امروزه به جای چربی حیوانات که برای استخراج گل ها مورد استفاده قرار می گرفت از حلال های فرار استفاده می شود. با توجه به روغن های مختلف گیاهی، حلال های خاصی به کار می روند، حلال هایی نظیر اتر، هگزن، تولوئن، متانول و … به ویژه از دی اکسید کربن، بوتان به دلیل حساس تر و دقیق تر بودن برای عطرهای لطیف و حساس استفاده می کنند. در طول عمل استخراج روغن معطره گل که مهمترین جز گل می باشد در حلال حل می شود در صورتی که چربی های حیوانی و یا …. به صورت مواد غیر قابل حل در مرحله ای جداگانه جداسازی می شوند. محصول خالص و عاری از چربی عطر خالص نام دارد. گل یاس با بوی مخدره و خواب آور خود به روش ساده تر و مشابه در روم و چین قدیم استخراج می شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عنبرالشهب را با خواص درمان سر درد، سرماخوردگی و صرع، تقویت کننده اعتدال بدن، شادی بخش، معطر و خوشبو کننده هوا، دفع انرژی های منفی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0