topNotif

چگونه روغن زیتون اصل را بشناسیم؟

2895 بازدید
09 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

مزایای روغن زیتون

اگر شما هر کسی شبیه شوهر من هستید می توان گفت روغن زیتون می‌تواند برای تمام چیزهایی که شما می پزید مناسب باشد. اما اگر همانند من دارای ذائقه ایتالیایی نیستید، شاید تعجب کنید که روغن زیتون به شدت سالم است. در حالیکه این روغن یک ماده بسیار مغذی و سالم به دلیل سطح بالای اسیدهای چرب منحصر به فردش و ویتامین های آ و کا (برخلاف روغن هایی مثل کلزا، سویا و سبزیجات که دردسرساز می‌باشند)، این روغن شامل سطوح بالای آنتی اکسیدان می باشد.

مزایای بسیار زیاد روغن زیتون

عمده رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر توسط نواحی به اصطلاح آبی مصرف می‌شود (نواحی آبی مکان‌هایی هستند که درصد بالاتری از مردم بیشتر از صد سال عمر می کنند.) درست است، روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های موجود است. این روغن غنی از چربی های منحصربفرد و دیگر ویژگی های مفیدی از جمله موارد زیر می‌باشد:

آنتی اکسیدان های مفید

روغن زیتون طبیعتا دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان همانند الوکانتا و اولئوروپین می باشد. در مطالعات این سطوح خطرناک ال دی ال را کاهش می دهد و نسبت کلسترول را بهبود می بخشد. الوکانتال باعث کاهش تورم می شود و بدون عوارض جانبی عملکردی شبیه ایبوپروفن دارد.

راهنمایی سریع: به همین دلیل است که من همیشه یک قاشق سوپخوری از روغن زیتون را در صورتی که سردرد داشته باشم استفاده می کنم. اینکار همیشه باعث می شود درد من کاهش پیدا کند. در دوران حاملگی که دوست نداشتم هیچ گونه درمان دردآوری را امتحان کنم خوردن روغن زیتون را بخصوص برای سردرد مفید می دانستم.

چگونه روغن زیتون اصل را بشناسیم؟

چگونه روغن زیتون اصل را بشناسیم؟

چگونه روغن زیتون اصل را بشناسیم؟

مشخصات اسید چرب هوشمند قلب

تحقیقاتی وجود دارند که مشخصات اسید چرب این روغن مغذی را برای قلب سودمند می دانند. این روغن به کاهش سطوح پروتئینی واکنش پذیر C (CPR) کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف روغن زیتون با کیفیت اغلب برای کمک به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی پیشنهاد می‌شود. این روغن یکی از محدود روغن هایی است که عموماً در تمام منابع از جمله موسسه قلب آمریکا به آن اهمیت داده می‌شود.

کاهش خطر سرطان

تحقیق های جدید بیان می کنند که روغن زیتون گزینه مناسبی برای کمک به بدن در حفاظت از خودش در برابر سرطان می باشد. این ناشی از داده هایی است که نشان می‌دهد مردم در کشورهای مدیترانه در خطر کمتری از سرطان و تشخیص آن قرار دارند و این می تواند به دلیل مصرف این روغن باشد.

اکسید کنندگی به دلیل دارا بودن رادیکال های آزادی که در خطر ابتلا به سرطان دستی دارند مضر است. از آنجا که روغن زیتون بسیار بکری در آنتی اکسیدان های قوی وجود دارد ممکن است خطر اکسید کنندگی کاهش پیدا کند و لذا خطر بروز سرطان نیز کم می شود. تحقیقات هنوز نیز در حال انجام هستند اما داده‌ها به این اشاره می‌کنند که روغن زیتون بخش مهمی از رژیم غذایی کم التهاب است. بعلاوه اسید روغنی، این روغن را در آزمایش ها نسبت به اکسیداسیون مقاوم می کند. به همین دلیل تحقیقات اولیه نشان دادند که این روغن برای حفاظت از ژن‌های پیوندی به سرطان مفید میباشد.

آیا آشپزی با روغن زیتون خوب است؟

روغن زیتون انتخاب بسیار خوبی برای کاربردهایی همانند چاشنی سالاد های خانگی می باشد اما در این زمینه که آیا می‌تواند برای پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد بحث‌هایی وجود دارد. برای درک چرایی و تعیین خوب بودن آن باید به دو سوال زیر پاسخ دهیم:

1- آیا روغن زیتون به هنگام حرارت داده شدن اکسیداسیون می شود؟

پیشتر در مورد اینکه چرا آشپزی با روغن های گیاهی کار خوبی نیست صحبت کرده ام، چرا که آن ها چربی‌هایی اشباع نشده اند، پایدار نیستند و به هنگامی که گرما می خورند از هم می‌پاشند.

روغن زیتون از طرفی غیر اشباع می باشد و به راحتی نمی شکند. اما هنوز نسبت به چربی های اشباع شده ای همانند روغن نارگیل یا دمبه دارای پایداری کمتری است، اما فرهنگ‌های مدیترانه ای قرن‌هاست که از آن برای پخت و پز استفاده می‌کنند.

همچنین آنتی اکسیدان‌ها، حفاظتی طبیعی را در برابر اکسیداسیون به دنبال دارند و آن را به روغن کاملا مناسب برای آشپزی تبدیل می‌کنند. تحقیقات اخیر (و نسل هایی از جمعیت سالم سالمندان در کشورهای مدیترانه ای) این موضوع را به اثبات رساندند.

 

همچنین بخوانید: فواید برگ زیتون و خواص درمانی شگفت انگیز آن

 

جنجال هایی که درباره این مسئله که آیا روغن زیتون در گرمای بالا اکسیداسیون می شود و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد به وجود آمدند. حتی بعضی از منابع بیان کردند که این روغن به هنگامی که تحت گرما قرار می گیرد به راحتی به چربی‌های ترانس تبدیل می‌شود. این تحقیق چه می گوید؟ در یک مطالعه روغن زیتون در دمای بیش از ۳۵۰ درجه برای ۳۶ ساعت تحت حرارت قرار گرفت و نشانه های کوچکی از آسیب را نشان داد. در مطالعه ای دیگر این روغن برای سرخ کردن استفاده شد و بیش از ۳۶ ساعت طول کشید که اکسیداسیون شود و تبدیل به روغنی مضر شود.

نقطه سوختن روغن زیتون

نقطه سوختن یک ملاحظه دیگر برای پخت و پز می باشد. روغن زیتون نیز در اینجا عملکرد خوبی دارد. نقطه سوختن بسته به نوع ماده، به مقدار زیادی تغییر می کند اما برای اکثر چیزها از ۳۲۵ درجه تا بیش از ۴۰۰ درجه متغیر است. تقریبا متوسط این مقدار می تواند برای روغنی که در پخت و پز استفاده می‌شود مورد استفاده قرار بگیرد.

روغن زیتون برای پخت و پز در بیشتر موارد مناسب است.

این روغن خوشمزه لایق افتراهایی نیست که برای پخت و پز به او وارد شده است. درعین‌حال روغن زیتون با کیفیت که با روغن های سبزیجات قاطی نشده باشد (که این روغن ها برای پخت و پز بسیار خطرناک می باشند) گران هستند و پیدا کردن آنها مشکل است. به همین دلیل این روغن یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه ای برای آشپزی روزانه نمی باشد.

2- آیا این روغن در حالت کلی بکر نیست؟

روغن زیتون فوق العاده دل یک روغن زیتون بسیار با کیفیت می باشد. خانواده ما از این روغن استفاده می کند و این واقعاً چیزیست که تحقیقات آن را به عنوان یک گزینه بسیار سالم تشخیص داه اند.

روغن تقلبی

متاسفانه در حالی که سیگار گاهی فقط یک سیگار است، روغن زیتون گاهی از زیتون گرفته نمی‌شود. تحقیقات زیادی در دهه اخیر نشان دادند که بیشترین روغن های زیتون با روغن های ارزان قیمت به صورت تقلبی ارائه می شود و یا این روغن ها فاسد شده اند.

دلیل آن در اینجا آورده شده است:

روغن زیتون فوق العاده بکر از اولین چلاندن (فشار دادن) زیتون تولید می‌شود و یک روغن زیتون بسیار با کیفیت با مواد مغذی عالی به وجود می آورد. برای داشتن بالاترین نیرومندی و کمترین اسیدیته، زیتون ها باید کمی بعد از چیده شدن چلانده شوند.

با افزایش تقاضای جهانی بعضی از شرکت ها صرفه جویی می کنند و روغن هایی با کیفیت کمتر را به عنوان روغن زیتون فوق العاده بکر به بازار ارائه می‌دهند ‏یا با افزودن روغن های گیاهی روغن زیتون تقلبی می سازند. گزارش‌ها حاکی از آن بودند که روغن های اصلی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند در ایتالیا بودند. تحقیقات قدیمی تر نیز نشان دادند که این مسائل در روغن ها در کل دنیا رخ داده است و سنجش کیفیت روغن زیتون از هر منبعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چگونه روغن زیتون اصل را بشناسیم؟

چگونه روغن زیتون اصل را بشناسیم؟

تحقیقات، حمله ناگهانی، بازداشت و دستگیری، و… روغن زیتون؟

در سال ۲۰۰۸ بیشترین تحقیقات با عنوان عملیات روغن طلایی در ایتالیا ظاهر شدند، که این منجر به دستگیری ۲۳ نفر و مصادره ۸۵ مزرعه شد. این موضوع به سرعت توسط یک تحقیقات دیگر نیز مورد پیگیری قرار گرفت که در آن بیش از ۴۰ نفر به اتهام افزودن کلروفیل به روغن آفتابگردان و سویا و فروختن آن به عنوان روغن زیتون فوق العاده بکر، فردای آن ها در ایتالیا و خارج از آن دستگیر شدند. چه کسی می داند که یک روغن فشار سرد می تواند مجادلات زیادی را به همراه داشته باشد.

چگونه می توان روغن زیتون با کیفیت پیدا کرد؟

بهترین راه برای یافتن روغن زیتون اصل یافتن شرکتی ست که شما برای سفارش به آن اعتماد دارید و دارای آزمایشگاهی هستند که روغنش را تست می کنند. به دنبال گواهی PGI بگردید که روغن هایی را با مشخصه هایی استثنایی و با کیفیت شناسایی می کند چرا که متقاضی این است که محصولات در ناحیه جغرافیایی خاصی تولید شوند و برای کیفیت مورد آزمایش قرار بگیرند.

روغن زیتون: چیزی که من استفاده می کنم

من اخیراً شرکتی به نام Kasandrinos را یافتم که روغن زیتون یونانی با کیفیتی را تولید می کند. آنها تمام داده های اعتبارسنجی و آزمایشات و منبع روغن های خود از خانواده‌های کشاورزی را منتشر می‌کنند. آنها همچنین دارای گواهی PGI هستند و روغن ارگانیک و بسیار بکر غیر GMO را تولید می‌کنند. ما در این چند سال برندهای زیادی را امتحان کرده ایم اما این برند به دلیل آزمایش، قیمت و منابع اش مورد علاقه ما می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ زیتون را با خواص بهبود عملکرد قلب و عروق، تنظیم قند خون و فشار خون، جلوگیری از سرطان، استخوان سازی، خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی، داروی ضد سرماخوردگی، بهبود عملکرد جنسی، بهبود اختلالات حرکتی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0