topNotif

چگونه مهارت حل مسئله را در خودمان افزایش دهیم؟

1226 بازدید
14 شهریور 97
خانم راد
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

مهارت حل مسئله

زندگی یک فرصت بزرگ و شاید یک مسئله بزرگ است که روزانه مسایل کوچک را برای ما به ارمغان می آورد که ما آن ها را مشکلات می نامیم. حل مشکلات فراروی انسان تاثیر سازنده ای در ایجاد اعتماد به نفس و کسب آرامش آدمی دارد و به انسان نیرویی ویژه و انگیزه ای مناسب برای مواجه با مشکلات هدیه می نماید.

حل مساله از نظر اندیشمندان در بالاترین سطح از فعالیت های شناختی انسان قرار دارد و نیازمند یک سلسله فعالیت های تخصصی و داشتن بسیاری از توانمندی های شخصیتی است. برخی مسائل رو در روی آدمی دارای راه حل های واضح هستند و بعضی راه حل های زیاد روشنی ندارند.

راه حل های ساده متاثر از تجربیات و دانسته های قبلی آدمی است اما آن دسته از مسائل که به سادگی قابل حل نیستند موید آن است که یافتن راه حل در حوزه دانش و تجربه فرد نیست لذا باید اطلاعت جدیدی فراهم آید مفهوم صحیح مشکل ارائه شود و به حل مشکلات به صورت عمیق نگرسته شود و یا این که از اطلاعات پیشین در ترکیبی تازه و متناسب با موفقیت جدید بهره گرفته شود.

بهترین راه حل مسئله

تلاش برای رسیدن به هدف از مسیرهای خاص و یافتن بهترین راه حل و استفاده از راهبردهای حل مساله، چاره کار در مسائلی است که راه حل زیاد روشنی ندارد. زندگی را می توان روند پیاپی مواجه شدن با مسائل و تلاش برای حل آن ها دانست حل موفقیت آمیز مسائل زندگی به اعتماد به نفس بیشتر و آرامش فرد منجر می شود.

در حالی که حل ناقص یا گره های ناگشوده بهداشت روان شخص را به طور جدی تهدید خواهد کرد. حل مسئله فرد را قادر می سازد به طور سازنده با مشکلات زندگی خود مواجه شود. مواجه سازنده با مشکلات مهارت فوق العاده ارزشمندی است که آموزش آن برای نوجوانان کاملا لازم و ضروری است. حل مسئله مستلزم چندین فعالیت است به طوری که ابتدا باید مسئله را با دقت و صحت تعریف کرد و سپس راه حل های متفاوت را در کنار هم قرار داد و در نهایت راه حل مناسب را از میان راه حل های ممکن انتخاب و اجرا کرد.

 

چگونه مهارت حل مسئله را در خودمان افزایش دهیم؟

چگونه مهارت حل مسئله را در خودمان افزایش دهیم؟

 

مهارت تفکر خلاق

هرگاه قدرت تصمیم گیری و مهارت حل مسئله را تلفیق می کنیم به ویژگی تفکر خلاق دست می یابیم. قدرت تفکر آفریننده و خلاق فرد را قادر می سازد تا انتخاب های گوناگون خود را کشف کند و در نتیجه از بن بست های زندگی خارج شود.

در واقع یاس و افسردگی در برخی بیماران روانی ناشی از نقص نظام شناختی و در پی آن مواجه شدن با بن بست ها و گم کردن راه خروج از آن هاست، زیرا بیماران روانی تفکر خلاق خویش را از دست می دهند. بیماری که با خودکشی به زندگی خود پایان می دهند و یا به فکر خودکشی می افتند تفکر خلاق خویش را به کلی از دست داده اند. قدرت تفکر خلاق به شخص امکان می دهد از دایره بسته تجربیات محدود خویش خارج گردد و به فراسوی تجارب بنگرد. بدین سان زندگی فرد انعطاف پذیر می شود و از تمام جوانب به پدیده ها می نگرد.

 

همچنین بخوانید: برنامه ریزی در زمان امتحانات !

 

مهارت تفکر انتقادی

تفکر طریقی برای معنادار کردن رابطه های میان رخدادها، مفاهیم، اصول و اشیا است و تفکر انتقادی هم اندیشیدن درباره شیوه تفکر خود است. به تعبیری مهارت تحلیل عینی اطلاعات و تجارب را تفکر انتقادی معرفی کرده اند. در تفکر انتقادی عوامل موثر بر رفتارها و نگرش ها ابتدا مشخص شده و مورد ارزشیابی قرار می گیرد و سعی می شود از مهارت های تفکر بالاترین استفاده مفید صورت گیرد.

در مجموع این نوع تفکر بهره گیری از راهبردها و مهارت های شناختی به منظور بالا بردن بازده مطلوب رفتارها است. واجدین این نوع تفکر دارای شفافیت موضوع، تصحیح نگرش ها و کاهش فشار ناشی از تعارضات و باورهای تحمیلی هستند.

به قول معروف افراد دارای تفکر انتقادی حتی فضای لابه لای کلمات را می فهمند و فضای خالی بین خطوط نیز برای آن ها تعریف و مفهوم خاصی دارد. تفکر انتقادی را می توان مهارت تحلیل عینی اطلاعات و تجارب دانست. ارتباط تفکر انتقادی و بهداشت روان در آن است که تشخیص و ارزشیابی عوامل موثر بر رفتار و نگرش ها با این ویژگی ذهن تسهیل می شود.

فردی که دارای مهارت تفکر انتقادی است می تواند آنچه را به او ارائه یا تحمیل می شود بدون بررسی دقیق نپذیرد. برای مثال ارزش ها، تعاملات اجتماعی و رسانه بخشی از واقعیت های زندگی فرد است. تحلیل این عوامل به شفافیت مواضع و تصحیح نگرش های وی کمک خواهد کرد. در نتیجه فشار ناشی از تعارضات و باورهای خام و تحمیلی کاهش می یابد و بهداشت روانی شخص کمتر در معرض آسیب های جدی قرار می گیرد. آنچه غالبا مانع تفکر انتقادی می شود نوعی بی مهارتی در تصور مسئله در بیرون از خویش است. مفهومی که به آن مسئله مداری در مقابل خودمداری می گویند.

خودمداری

خودمداری همواره در حکم یک مانع بزرگ ذهنی انسان را از حل مشکلات خود به طریق عینی بازداشته است در مقابل مسئله مداری موجب خارج شدن از خود و توجه به خود مشکل است. انسانی که دارای تفکر انتقادی است راه حل ها را یکی پس از دیگری می آزماید، در این حالت پاسخ های او القایی، ذهنی، عاطفی و بی اساس نیست و از متن واقعیت برمی خیزد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سعد هندی را با خواص افزایش حافظه، برطرف کننده بوی دهان، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0