topNotif

چگونه پوکی استخوان را تشخیص دهیم

2293 بازدید
06 خرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

چگونه پوکی استخوان را تشخیص دهیم !؟

از آنجایی که بیماری پوکی استخوان قابل پیشگیری است اهمیت زیادی دارد که هر چه سریعتر آن را در افراد تشخیص دهیم. در عمل این بدان معنی است که قبل از بروز شکستگی کاهش توده استخوانی را تشخیص دهیم. تا همین اواخر این امر ممکن نبود اما امروزه راه هایی وجود دارد که به وسیله آن ها می توانیم مقدار استخوان را در افراد مختلف اندازه بگیریم.

اندازه گیری توده استخوانی معمولا در قسمت هایی از اسکلت بدن انجام می شود که احتمال شکستگی در آن ها بیشتر است یعنی مچ دست، ستون فقرات و گردن و استخوان ران، دلیلی که توده استخوانی اندازه گیری می شود آن است که این اندازه گیری اطلاعاتی در مورد احتمال بروز شکستگی می دهد. همان گونه که اندازه گیری فشار خون اغلب برای پیش بینی خطر بروز سکته مغزی انجام می شود یا اندازه گیری سطح کلسترول خون برای پیش بینی احتمال بروز بیماری قلبی انجام می گیرد و اندازه گیری توده استخوانی نیز برای ارزیابی احتمال بروز شکستگی استخوان انجام می گیرد.

چگونه پوکی استخوان را تشخیص دهیم

چگونه پوکی استخوان را تشخیص دهیم

روش های اندازه گیری توده استخوانی !

چندین روش مختلف برای اندازه گیری توده استخوانی وجود دارد اما بیشترین روشی که مورد استفاده قرار می گیرد روش جذب دو گانه اشعه ایکس می باشد. با این روش اندازه توده استخوانی در گردن، استخوان ران، ستون فقرات، مچ دست یا تمام اسکلت بدن سنجیده می شود و اغلب به آن اسکن استخوان گفته می شود. ارزشی که برای توده استخوانی به وسیله اندازه گیری تولید می گردد را اصطلاحا تراکم معدنی استخوان یا بی ام دی می نامند و نام کلی که برای آزمایش های اندازه گیری تراکم استخوان به کار می رود تراکم سنجی استخوان می باشد.

جدیدترین دستگاه اسکن استخوان می تواند این اندازه گیری ها را در عرض فقط چند دقیقه انجام دهد در حالی که دستگاه های قدیمی این کار را در عرض 20 یا 30 دقیقه انجام می دادند. گرچه از اشعه ایکس برای اندازه گیری استفاده می شود اما مقدار اشعه ای که به کار می رود بسیار جزیی می باشد و ضرری ندارد. بنابراین می توان از آن حتی در کودکان و خانم های حامله هم در صورت نیاز استفاده نمود بدون این که خطری متوجه آن ها باشد.

 

همچنین بخوانید:  پوکی استخوان چیست؟

 

نحوه اندازه گیری توده استخوان توسط اسکن استخوان

برای اندازه گیری توده استخوان توسط اسکن استخوان شخص باید روی یک تخت دراز بکشد وقتی توده استخوانی در ستون فقرات اندازه گیری می شود، یک بالش مربع شکل در زیر ران ها گذاشته می شود. یک میله نازک فلزی بر روی محلی که قرار است اندازه گیری شود بالا و پایین می رود و بر خلاف سایر دستگاه های اسکن در اینجا هیچ گونه تونلی وجود ندارد که بیمار به داخل آن برود. هیچ نیازی نیست که لباس ها درآورده شود گرچه لباس هایی که دارای اشیا ی دکمه های فلزی هستند باید قبل از انجام اسکن در آورده شوند همچنین هیچ تزریقی انجام نمی گیرد.

روش دیگر برای اندازه گیری توده استخوانی استفاده از سونوگرافی است. از این روش معمولا برای استخوان پاشنه پا استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شکوفه سنجد را با خواص درمان ناراحتى هاى قلبى، درمان تنگى نفس، ضد نفخ، تقويت كننده كبد، ضد التهاب، ضد اسهال و استفراغ، تب بر و التيام بخش زخم هاى داخلى، تقویت قوای جنسی به ویژه در بانوان، ضد آرتروز و درد مفاصل، ضد پوکی استخوان، درمان حساسیت های فصلی، بهبود سرفه، نشاط آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0