topNotif

تب یونجه یا رینیت آلرژیک و روش های درمان آن

1950 بازدید
08 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400
آخرین به روزرسانی 21 دی 1398

تب یونجه یا رینیت آلرژیک و روش های درمان آن

آلرژی ها ممکن است موجب طیفی از واکنش ها، از جمله سردرد، درد شکمی (کولیک)، تب یونجه، ترشح بیش از حد مخاط، نفخ، مشکلات عضلانی و مفصلی، قرمزی پوست و سایر مشکلات پوستی، عفونت های مکرر، قرمزی و آبریزش از چشم ها، تنگی نفس، کاندیدا آلبیکانس (برفک)، علائم آسم، کچلی، خستگی مفرط، تحریک پذیری، گرگرفتگی، بی خوابی، گیجی، پیش فعالی، مشکلات تکلمی، افسردگی و اختلالات روحی و هیجانی مختلف شود. البته بسیاری از این علامت ممکن است ربطی به آلرژی نداشته باشد و باید توسط متخصص مجرب تشخیص داده شود. در ادامه با علائم و روش های درمان تب یونجه آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید؛

تب یونجه فصلی :

رینیت آلرژیک که به عنوان تب یونجه نیز شناخته می شود نوعی التهاب در بینی است که وقتی سیستم ایمنی بدن نسبت به آلرژن های موجود در هوا بیش از حد واکنش نشان می دهد، رخ می دهد؛ در واقع تب یونجه یک پاسخ آلرژیک به گرده گیاهان یا سایر مواد میکروسکوپی است که در فصل های خاصی از سال وجود دارد. رینیت آلرژیک در سال های متوالی می تواند تکرار شود. عطسه، آب ریزش و خارش بینی و چشم، رنگ پریدگی و قرمز و متورم شدن پلک ها از علائم همراه با حمله های فصلی در بهار یا تابستان اند. تب یونجه 10 تا 20 درصد جمعیت جهان را درگیر می کند. کلید درمان هر آلرژی، پیشگیری از تماس با مواد آلرژی زاست، از آنجایی که این کار همیشه ممکن نیست راه های دیگری برای کاهش علایم در بعضی موارد چون تب یونجه وجود دارد.

 

تب یونجه یا رینیت آلرژیک

تب یونجه یا رینیت آلرژیک

 

درمان رینیت آلرژیک در آیورودا

در طب آیورودا مشخص شده است که تب یونجه، به دلیل سموم موجود در بدن و به دلیل ایمنی پایین ایجاد می شود. سموم انباشته شده در بدن، سطح کافا (آب) را در بدن تشدید می کند و باعث علائم مختلف آلرژی می شود. آیورودا معتقد است که تعادل سه دوشا (کافا، واتا، پیتا) در بدن انسان، سبب حفظ سلامت وی می شود و بیماری را به طور کلی درمان می کند. در طب آیورودا درمان تب یونجه شامل پاکسازی سینوس ها و بیرون کشیدن و تخلیه خلط و سم زدایی است.

درمان های خانگی تب یونجه

ممکن نیست بتوانیم گرده های معلق در هوا را ریشه کن کنیم، اما روش هایی وجود دارد تا تماس شما با مواد آلرژی زا محدودتر شود:

  • در صورت امکان بعداز ظهرها، در بهار و تابستان در منزل بمانید در این مواقع گرده های معلق در هوا به حداکثر می رسند.
  • در صورت امکان هنگام خوابیدن پنجره ها را ببندید تا ورود گرده ها به حداقل برسد.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید تا تماس میان چشم و گرده ها به حداقل برسد.
  • خودتان علف ها را کوتاه نکنید و تا حد امکان به علف تازه نزدیک نشوید.
  • پنجره ها را ببندید و از دستگاه تصفیه هوا برای تهویه استفاده کنید.
  • برای گذراندن تعطیلات به سواحل بروید زیرا در مناطق ساحلی گرده های کمتری وجود دارد.

برای برطرف شدن دائم این اختلال، تنظیم رژیم غذایی و سبک زندگی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی ممکن است ضروری باشد. در ادامه چند نکته در خصوص رژیم غذایی بیماران مبتلا به تب یونجه ارائه شده است؛

  • غذای گرم و تازه میل کنید.
  • از خوردن غذاهای فست فود و آماده خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی لبنیات، گندم، شکر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل، موز، پرتقال و گریپ فروت ها باید خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در محیط های شلوغ مانند مترو و اتوبوس که احتمال برخورد شما با افراد زیاد است خودداری نمایید. به هنگام آلودگی هوا و یا وجود گرد و غبار در هوا، از ماسک های مناسب استفاده کنید.
  • هر وقت احساس گرفتگی جزئی دارید، یک درمان استنشاق بخار انجام دهید.
  • از خوابیدن در فضای باز خودداری کنید و قبل از خواب لباس مناسب بپوشید.

 

 

همچنین بخوانید:  علائم حساسیت فصلی یا تب یونجه چیست؟

 

 

اهمیت زمان و هوا :

در فصل تابستان و بهار صبح زود و عصرها میزان گرده خارج از منزل به حداکثر می رسد، وقتی زمین سرد می‌شود گردها از ابرها فرو می‌افتند. هنگام طوفان مواد آلرژی‌زا در هوا به طور قابل ملاحظه افزایش می‌یابند. پیش‌بینی وضع هوا را چک کنید، تا جایی که ممکن است در روزهای بادی، خشک و گرم در منزل بمانید.

نسخه های گیاهی در درمان تب یونجه

      • یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده را در شیر بجوشانید. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را اضافه کنید. 2-3 بار در روز مصرف کنید. زردچوبه تقویت کننده سیستم ایمنی طبیعی است و در رینیت آلرژیک بسیار موثر است.
      • نصف قاشق چایخوری پودر انگور فرنگی هندی (آملا) را با 1 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. دو بار در روز مصرف کنید.
      • نصف قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان، ¼ قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه و 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده همراه با 8-10 برگ ریحان در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بجوشد تا مایع به نصف برسد. نصف قاشق چایخوری شکر قهوه ای (اختیاری) را اضافه کنید و به جای چای یاقهوه، صبح و عصر میل کنید.

تب یونجه در کودکان

کودکان می توانند به رینیت آلرژیک نیز مبتلا شوند، و به طور معمول قبل از 10 سالگی ظاهر می شود. علائم این بیماری در کودکان مشابه علائم در بزرگسالان است. کودکان معمولا دچار آبریزش چشم و خونریزی می شوند که به آن ملتحمه آلرژیک گفته می شود. اگر علاوه بر علائم گفته شده، متوجه خس خس یا تنگی نفس شوید، ممکن است فرزند شما به آسم نیز مبتلا شده باشد. اگر فکر می کنید فرزند شما آلرژی دارد، برای تشخیص صحیح به پزشک خود مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه شیرین بیان را با خواص درمان ورم معده و روده، علاج زخم معده و اثنی عشر، درمان یرقان، درمان امراض کلیه، برطرف کننده سرماخوردگی، رفع سرفه و گرفتگی صدا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0