topNotif

معرفی 5 رژیم جالب برای پیشگیری از سنگ کلیه

3246 بازدید
05 دی 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 14 اسفند 1400

معرفی 5 رژیم جالب برای پیشگیری از سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی شکل می گیرد که ادرار شما حاوی مواد کریستال تشکیل دهنده بیشتری است. از جمله کلسیم، اگزالات و اسید اوریک. سنگ کلیه یکی از رایج ترین اختلالات دستگاه ادراری است. که این اختلال می تواند فرد را خانه نشین کند. هر چند پزشکان هنوز به درستی علت تشکیل بلورهای نمک و مواد معدنی را در کلیه نمی دانند، اما یک چیز کاملا واضح است: سنگ کلیه با درد زیادی توام است. سنگ کلیه در برخی افراد پس از ماه ها انتظار و تحمل درد دفع می شود. 

علائم سنگ کلیه عبارت اند از:

درد پشت یا پهلو، درد یا سوزش هنگام دفع ادرار، نیاز فوری به دفع ادرار، وجود خون در ادرار، ادرار ابری و بدبو، کم کم خارج شدن ادرار، تهوع و استفراغ

دفع سنگ کلیه با گزنه

با جوشانده گزنه به جنگ سنگ کلیه و عفونت های ادراری بروید. این گیاه مدر، عفونت مثانه و مشکلات مجاری ادرار را برطرف می کند. همچنین این گیاه برای دفع سنگ کلیه و حتی خرد شدن آنها گزینه بسیار مناسبی است.

برای تهیه جوشانده گزنه، 40 گرم از برگ تازه این گیاه را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا 10 دقیقه دم بکشد، از این معجون خانگی می توانید بعد از هر وعده غذایی به اندازه یک فنجان میل کنید.

راه های پیشگیری از سنگ کلیه

احتمال تشکیل مجدد سنگ در افرادی که یک بار دچار سنگ کلیه شده اند، بیشتر است و اگر برای دومین بار تشکیل شود، احتمال تشکیل آن برای بار سوم بسیار بیشتر است. اما قبل از اعمال هر گونه تغییر در شیوه زندگی خود، لازم است بدانید که سنگ کلیه انواع مختلفی دارد که تشخیص آن به عهده پزشک است، چنانچه پزشک از نوع سنگ کلیه شما اطلاع داشته باشد، با رعایت نکات زیر می توانید از تشکیل مجدد سنگ پیشگیری نمایید.

 

معرفی 5 رژیم جالب برای پیشگیری از سنگ کلیه

معرفی 5 رژیم جالب برای پیشگیری از سنگ کلیه

 

نوشیدن مایعات به مقدار زیاد

مهمترین عاملپیشگیری از سنگ کلیه ، افزایش مقدار جذب آب توسط بدن است. آب باعث رقیق شدن ادرار شده، به این ترتیب از تغلیظ نمک ها و مواد معدنی پیشگیری به عمل می آید. لازم است روزانه دو لیتر ادرار دفع شود.

مصرف به اندازه کلسیم

در حدود نود و دو درصد از سنگ های کلیه را سنگ های کلسیمی یا ترکیبات کلسیم تشکیل می دهند. اگر پزشک آخرین نوع سنگ دفع شده شما را از نوع کلسیمی تشخیص داده است، بدان معناست که باید در مقدار مصرف کلسیم بیشتر دقت کنید.

دومین اقدام شامل بررسی میزان مصرف روزانه غذاهای سرشار از کلسیم نظیر شیر، کره، پنیر و سایر فرآورده های حاوی کلسیم است. لازم نیست به کلی این غذاها را از برنامه غذایی خود حذف کنید و توجه داشته باشید که تقریبا تمامی کلسیم مورد نیاز بدن، از طریق فرآورده های لبنی تامین می گردد.

بررسی داروهای معده

آنتی اسیدهای متداول، حاوی مقدار زیادی کلسیم است و در صورت داشتن سنگ کلیه کلسیمی، از آنتی اسید دیگر فاقد کلسیم استفاده کنید.

غذاهای حاوی اگزالات زیاد را کمتر مصرف کنید

حدود شصت درصد همه سنگ های شناخته شده، از جنس اگزالات کلسیم هستند. اگر همه چیز در بدن شما درست کار کند، اگزالاتی که با خوردن میوه ها و سبزیجات وارد بدن می شوند، دفع می شوند. اما در صورتی که سنگ اگزالات کلسیم دارید باید مصرف زیاد غذاهای حاوی اگزالات را محدود کنید، مانند لوبیا، چغندر، زغال اخته، کرفس، انگور، فلفل سبز، جعفری، اسفناج، توت فرنگی، کدو حلوایی، چای، شکلات، سیب زمینی های شیرین، قهوه، بادام زمینی، ریواس، محصولات سویا، سبوس گندم

 

معرفی 5 رژیم جالب برای پیشگیری از سنگ کلیه

معرفی 5 رژیم جالب برای پیشگیری از سنگ کلیه

مصرف کردن منیزیم و ویتامین ب6

این مکمل ها، احتمال ایجاد سنگ کلیوی را تا نود درصد کاهش می دهند، منیزیم مانند کلسیم، می تواند با اگزالات ترکیب شود و باعث عدم تولید سنگ می شود، همچنین ویتامین ب6 موجب کاهش اگزالات در ادرار می شود.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین آ

این ویتامین جهت حفظ شکل مسیرهای عبور ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ مجدد ضروری است. سیب زمینی، هویج، زردآلو، کلم بروکلی، طالبی و جگر حاوی ویتامین آ می باشند. اما ویتامین آ را نباید به صورت زیاد و خودسرانه مصرف کرد.

فعالیت کافی

کلسیم فراوانی در خون افراد کم تحرک تجمع می کند. فعالیت کافی باعث می شود تا کلسیم موجود در خون به استخوان باز گردد. اگر مایل به تشکیل مجدد سنگ کلیه نیستید، تمام روز را یکجا ننشینید تا کلسیم فرصت کافی برای رسوب و تشکیل سنگ در کلیه را نداشته باشد.

کنترل مقدار مصرف پروتئین

پروتئین موجب افزایش مقدار اسید اوریک، کلسیم و ترکیبات فسفری در ادرار می شود و همین عامل در بعضی افراد باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. کسانی که سابقه سنگ کلیه کلسیمی داشته اند باید در مصرف پروتئین بسیار دقت کنند، حداقل مجاز به مصرف صد و هشتاد گرم غذاهای حاوی پروتئین یعنی گوشت، پنیر، مرغ و ماکیان و ماهی می باشند.

 

همچنین بخوانید:  باید و نباید های پیوند کلیه

 

کاهش نمک

افرادی که سابقه سنگ کلسیمی دارند، نمک را باید تقریبا از برنامه غذایی خود حذف کنند. این مقدار باید دو تا سه گرم در کل روز باشد و مصرف غذاهای شور مانند چیپس، پنیرهای شور را کاهش دهند.

ویتامین د

مصرف بیش از چهارصد واحد مجاز نیست، زیرا باعث افزایش کلسیم در تمام بدن می شود.

از داروهای مکمل حاوی ویتامین ث در حد تعادل استفاده شود

مصرف بیش از سه تا چهار گرم ویتامین ث در روز موجب افزایش تولید اگزالات و در نتیجه افزایش احتمال تشکیل سنگ کلیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق خارشتر را با خواص دافع سنگ های کلیه و مثانه، شستشو دهنده کلیه ها، مفید جهت سیاه سرفه و سلامتی کلیه ها، تقویت اعمال کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0