کاربرد فیزیوتراپی در درمان و کنترل بیماری ها

1747 بازدید
15 فروردین 97
سمانه

کاربرد فیزیوتراپی در درمان و کنترل بیماری ها

درمان های بازتوانی (فیزیوتراپی – Physiotherapy) :

درمان های بازتوانی کمک می کند تا افراد، زندگی مستقلی داشته باشند، چه بعد از بیماری یا آسیب و یا به دلیل یک مشکل مادرزادی باشد. برخی درمان ها برای درمان کودکان دارای مشکلات تکاملی استفاده می شوند. اگر چه ممکن است برخی از این درمان ها در بیمارستان آغاز شوند ولی درمان به طور مکرر در خانه ادامه دارد. یک نوع از درمان هایی که در بازتوانی کاربرد دارد فیزیوتراپی است. هدف فیزیوتراپی بهبود حرکت و نگهداری عملکرد معمول بدن با استفاده از روش های فیزیکی مانند نرمش، ماساژ، آب درمانی، گرما و سرما درمانی و درمان با ماورا صوت می باشد.

کاربرد فیزیوتراپی :

از فیزیوتراپی برای بازیابی قدرت و انعطاف عضلانی و بهبود تحرک فیزیکی بعد از جراحی، آسیب یا بیماری استفاده می شود. همچنین در بیماری های طولانی مدتی مانند التهاب مفاصل می توان از آن برای کمک به حفظ استفاده ی معمول از بدن کمک کرد. به علاوه فیزیوتراپی می تواند به بهبود درد کمک کند و از پیشرفت عوارض به دنبال عمل جراحی یا بیماری جلوگیری نماید. به طور معمول فیزیوتراپی با سایر انواع درمان همراه می باشد که از آن جمله می توان به داروها و کار درمانی اشاره کرد.

کاربرد فیزیوتراپی در درمان و کنترل بیماری هافیزیوتراپی شامل چه مواردی می باشد ؟

فیزیوتراپیست کار خود را با اخذ تاریخچه ی طبی دقیق و ارزیابی بیماری فرد شروع می کند. ارزیابی می تواند شامل مشخص کردن موارد زیر باشد : میزان قدرت و انعطاف پذیری عضلانی، این که شما قادر به رفتن و بیرون آمدن از رختخواب هستند و نیز این که بدون کمک راه میروید یا نیاز به عصا یا چهار چوب کمک کننده یا صندلی چرخدار دارید. فیزیوتراپیست یک طرح درمانی را با استفاده از یک یا چند روش فیزیوتراپی طرح ریزی می کند که به شرخ زیر است :

اثرات نرمش در فیزیوتراپی :

معمولا کمک نرمش شامل قوی کردن عضلات و افزایش انعطاف پذیری است. درمان نرمشی برای هر فردی که حرکت اندام او کاهش یافته است سودمند است. مثلا فردی که به دنبال جراحی زانو حرکت محدودی دارد، فردی که اندامش برای شکستگی بی حرکت شده است و یا بعد از سکته مغزی، هر فردی که در نتیجه ی بیماری خطرناک یا طولانی مدت زیادی در بستر خوابیده است به طور معمول توده ی عضلانی اش را تا حدی از دست می دهد و اگر قادر به حرکت دادن مفصل یا اندام نبودید ممکن است فیزیوتراپیست آن را دستکاری کند تا محدوده ی حرکتی شما را افزایش دهد.

 

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره شوک انسولین

 

سرما و گرما درمانی در فیزیوتراپی :

معمولا فیزیوتراپیست از گرما برای درمان آسیب های عضله و خشکی عضلانی ایجاد شده در اثر ورزش بیش از حد یا التهاب مفاصل استفاده می کند. گذاشتن کیسه ی آب گرم بر روی نواحی مبتلا، موجب بهبود جریان خون، شل شدن عضلات و بهبود درد می شود. سرما درمانی با استفاده از کیسه آب های سرد یا یخ برای بهبود درد و تورم استفاده می شود.

آب درمانی در فیزیوتراپی :

معمولا این شکل از درمان در حوضچه ی آب گرم صورت می گیرد که در آن از آب به منظور کمک به بدن استفاده می شود که حرکات را راحت تر ساخته و یا در طی تمرین در مقابل حرکت مقاومت ایجاد می کند. نرمش ملایم می تواند به قدرت و انعطاف عضلانی و تناسب کلی کمک کند. در صورتی که شما به دلیل آسیب یا یک بیماری مانند التهاب مفاصل قادر به تحمل وزن بر روی یک اندام نیستند آب درمانی به شما کمک خواهد کرد.

تحریک الکتریکی در فیزیوتراپی :

در این نوع درمان، جریان الکتریکی ملایم از طریق پدال هایی به سطح پوست رسانده می شود تا تولید گرما نماید که سفتی را بهبود می بخشد و موجب بهتر شدن تحریک مفاصل آسیب دیده در اثر آسیب یا بیماری می شود.

ماورا صوت :

در این نوع درمان از امواج صوتی دارای انرژی بالا به منظور ایجاد گرما در بافت ها استفاده می شود که به بهبود درد و التهاب کمک می کند. این روش اغلب به منظور درمان آسیب های رباط، عضله به کار می رود و ممکن است در چند جلسه انجام شود. یک ژل بر روی پوست قرار داده می شود و بر روی ناحیه ی فوق حرکت داده می شود. بعد از هر جلسه درمان با درمان ماورا صوت، ممکن است شما در ناحیه ی مبتلا احساس مورمور خفیف داشته باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر میوه سنجد را با خواص ترمیم شکستگی و ترک استخوان، درمان پوکی استخوان، غضروف‌ساز، ترمیم مفاصل، درمان کمردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0