topNotif

کاربرد و خواص درمانی گیاه رازک

6187 بازدید
06 بهمن 96
سمانه
,

کاربرد و خواص درمانی گیاه رازک که بد نیست بدانید

گیاه رازک که به نام های گل خمل، رزک، ككی مور، کلیمور و جنجل نیز شناخته می شود، از خانواده شاهدانه است و در آن عناصری مانند آسپرین، هومولون، لوپولون وجود دارد. این گیاه در مراحل اول دارای خواص مفیدی مانند افزایش ادرار و تعریق است اما در مراحل بعدی می توان نقش مخدر و آرام بخشی را هم ایجاد کند. به طور کلی از رازک به عنوان آرام بخش، خواب آور، مسكن سر دردهای عصبی و دردهای مفاصل، همچنین اشتهاآور استفاده دارویی می شود و در صنایع تهیه نوشابه های الكلی و غیر الكلی مصرف دارد. حال در این مقاله با خواص و مضرات گیاه رازک آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه رازک

رازک (Humuluslupulus) گیاهی از خانواده شاهدانه (Cannabaceae) است. این گیاه، علفی، چندساله، دو پایه، بالارونده با ساقه هایی به طول ٦ متر كه گاه به ١٠ متر نیز می رسد. به واسطه وجود كرک های برگشته، سطح ساقه خشن است. این گیاه دارای برگ های متقابل، دندانه دار، تخم مرغی- قلبی پهن و مركب از ٣ تا ٥ لوب نامساوی است. گل های گیاه نر مجتمع در گل آذین های آویخته و منشعب است و گل هایی به قطر تقریبا ٥ میلی متر دارد.

در پایه های ماده رازک، گل هایی به رنگ سفید مایل به حنایی، به حالت مجتمع به صورت مخروط های تقریبا كروی (استروبیل) ظاهر می شود كه اندازه آن تا ١٥ تا ٢٠ میلی متر است. مخروط ها از فلس های نازک (برگک ها) تشكیل شده اند كه در كنار هر یک، ٢ تا ٦ گل ماده همراه با براكت های كوچک جای دارد. میوه آن از نوع فندقه است كه در سطح و قاعده آن، تارهای ترشحی فراوان به وجود می آید. گیاه رازک، به حالت خودرو در جنگل ها و مكان های پوشیده از درختچه ها و انبوه بوته ها می روید.

 

کاربرد و خواص درمانی گیاه رازک

کاربرد و خواص درمانی گیاه رازک

 

محل رویش و پراکنش گیاه رازک

رازک در نواحی مختلف اروپا و آسیا پراكنده است و در كشورهای انگلستان، آلمان، چین، هند و آمریكا كشت و پرورش داده می شود. از وجود رازک در مناطق شمالی ایران نیز گزارش شده است.

ترکیبات شیمیایی گیاه رازک

گیاه رازک شامل تركیبات تلخ رزینی (کمتر از یک درصد)، تانن ها (اولیگومر پروسیانیدین ها ٢ تا ٤ درصد)، پلی فنل ها (٤ تا ١٤ درصد) و اسیدهای فنل كربنیک می باشد. اندام مصرفی این گیاه گل آذین ماده آن می باشد كه در صورت تازه بودن، دارای بوی معطر و مطبوع هستند و طعم آن ها تلخ و ادویه ای است.

خواص گیاه رازک

گیاه رازک، گیاهی است با مزاج سرد که در ایجاد آرامش و رفع تنش، اضطراب و استرس کارایی دارد. علاوه بر این، اثرات ضد دردی دارد، اما در عین حال از دیدگاه طب سنتی و گیاهان دارویی می تواند آسیب رسان باشد. بنابراین توصیه می کنیم که افراد از نوشیدن افراطی نوشابه ها و ماالشعیر هایی که در آن رازک وجود دارد، پرهیز کنند.

به طور کلی خواص درمانی گیاه رازک عبارتند از: درمان بی خوابی، هضم کننده غذا، ادرار آور، تقویت عمومی و جسمانی، آرام بخش، ضد میکروب و ضد عفونی کننده، تصفیه کننده خون، تب بر، مسکن، کاهنده نیروی جنسی، اشتها آور، مدر قوی، دارای اثرات استروژنی (هورمونی)، ضد تشنج، اثر بخش برای بچه های کم خون و ضعیف، آلرژی زا، ضد باکتری، قاعده آور، ملین، شیر افزا، مسهل، مقوی اعصاب، ضد کرم، ضد تومور، خلط آور، خواب آور، مقوی معده و رحم است.

آماده سازی دمنوش رازک و نحوه مصرف آن

دو قاشق از گل های رازک را در قوری ریخته، سپس یک لیوان آب جوش اضافه کرده و پس از پنج تا ده دقیقه آن را صاف کرده و میل نمایید. این میزان را می توان تا سه بار در روز تکرار کنید. بهتر این است این دمنوش را شب هنگام و یا قبل از خواب مصرف کنید تا خواب آرام تری داشته باشید.

 

همچنین بخوانید:  تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا

 

عوارض جانبی و مضرات گیاه رازک

درج عبارت اس پی او اچ (SPOH) نشانه وجود رازک در نوشیدنی هاست. ممکن است این مقدار حک شده در یک نگاه کم باشد، اما باید دانست که چون افراد حداقل دو تا سه لیوان از آن را می خورند، بنابراین خیلی زود دُز مجاز به غیر مجاز تبدیل می شود.

  • مصرف زیاد رازک می تواند ناتوانی یا کاهش میل جنسی را در مردان ایجاد کند. همچنین این گیاه حاوی مواد هورمونی نیز می باشد و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، با داشتن ترکیب های موجود در آن، اثرات مداخله گرانه هورمونی در زنان ایجاد می کند.
  • همچنین مصرف انواع نوشیدنی های میوه ای و ماالشعیرها عوارضی را برای مصرف کنندگان به دنبال دارد از جمله؛ عارضه بلوغ زود رس در دختران، تاخیر بلوغ جنسی در پسران، ناتوانی جنسی برای مردان، افزایش توهمات جنسی در زنان و عارضه چاقی برای تمامی گروه ها.
  • مصرف افراطی گیاه رازک یا فرآورده های حاوی رازک، می تواند اثرات مفید دارویی را از بین برده، بنابراین مصرف در دوران بارداری، به ویژه خانم هایی که حاملگی پر خطر دارند و زنانی که هورمون یائسگی دریافت می کنند و علاوه بر آنان زنانی که سرطان سینه دارند باید با احتیاط انجام شود.
  • رازک با داروهای آرام بخش تداخل دارویی دارد.
  • برای کودکان زیر دو سال هم زیان آور است.
  • رازک دستگاه عصبی مرکزی را متاثر می سازد و لذا کسانی که سابقه افسردگی دارند باید از آن پرهیز کنند و مصرف زیاد این گیاه می تواند تولید یبوست کند.

نکته:

از گل آذین های گیاه رازك خودرو نباید به جای نوع پرورشی استفاده كرد. میزان تركیبات تلخ در نوع خودرو كمتر است. همچنین گل آذین های رازک نباید میوه داشته باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه رازک را با خواص درمان بی خوابی، هضم کننده غذا، ادرار آور، تقویت عمومی و جسمانی، آرام بخش، ضد میکروب و ضد عفونی کننده، تصفیه کننده خون، تب بر، مسکن، کاهنده نیروی جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0