کاربرد کتاب درمانی چیست ؟

1824 بازدید
21 تیر 97
سمانه

کاربرد کتاب درمانی

کتاب درمانی برای درمان بسیاری از اختلالات روانی و حتی جسمی از افسردگی – شیدایی و اختلالات هراس تا پرخوری روانی و حتی برخی بیماری های صعب العلاج مورد استفاده واقع شده است. برای مثال در مورد بیماری اوتیزم یا در خود فروماندگی که هزینه درمان و نگهداری سالانه مبتلایان تنها در ایالت متحده 90 میلیارد دلار در سال است، تحقیقات نشان داده کتاب درمانی راهی برای آزادسازی استرس و شناختن دنیای درون مبتلایان به این اختلال است.

کتاب درمانی کاربردهای گسترده برای افرادی از سنین مختلف دارد از جمله برای نوجوانان در گذر از بحران های نوجوانی، افرادی که موقعیت های آسیب زای متفاوتی را تجربه می کنند. بیماری های خاص، ناتوانان در یادگیری، بازماندگان بلایا، افراد تحت خشونت یا مورد سو استفاده قرار گرفته. کاربرد موثر کتاب درمانی به حساسیت درمانگر و مهارت او در نیاز سنجی افراد در مراحل مختلف درمان و تهیه منابع مناسب با نیازهای آنان بستگی دارد. از کاربردهای کتاب درمانی کمک به خواننده برای یافتن معنا برای زندگی و تغییر نگرش گسترده تر و بهتر است. کتاب گاهی می تواند معنای جدیدی به زندگی خواننده بدهد و تاثیری اساسی را به همراه داشته باشد. از دیگر کاربردهای مهم کتاب درمانی کمک به حل مسائل و مشکلات عاطفی و روانی در دوره های مختلف سنی به خصوص دوره نوجوانی است. از ادبیات می توان در جهت رشد طبیعی و متعادل کودک و نوجوان استفاده کرد. مهمترین اهداف در کتاب درمانی تحولی برای نوجوانان ایجاد آگاهی، شناخت خود و نیازها، شناخت دیگران و ارائه معیار و الگو است.

کاربرد کتاب درمانی چیست ؟

کاربرد کتاب درمانی چیست ؟

کاربرد کتاب درمانی در اختلالات مختلف

در ادامه به کارکردهای کتاب درمانی در اختلالات مختلف می پردازم. پیشرفت تحصیلی و سازگاری، در تحقیقاتی که به بررسی رابطه کتاب درمانی با شناخت از خود و آمادگی برای خواندن در بین کودکان مهد کودکی انجام شد نشان داده شد که رابطه مثبتی بین کتاب درمانی و درک کودکان از خود و همچنین موفقیت آن ها وجود دارد.

مشکلات پیری، افراد پیر با دو مشکل عمده روبرو هستند، مشکل جسمی که نتیجه افت جسمانی است و ضعف و ناتوانی است که با بالا رفتن سن در بدن ایجاد می شود و مشکل روانشناختی که فرد برای حفظ عزت نفس خود و حفظ احساس شایستگی خود با آن دست به گریبان است، تاثیر کتاب درمانی برای مورد دوم است. کتاب درمانی برای افزایش سطح اعتماد به نفس و توانایی ادراه و انجام امور شخصی در بین افراد سالخورده موثر می باشد.

استرس، استرس 167 به معنی فشار و نیرو است و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل استرس نامیده می شود. تنش ایجاد شده در بدن و واکنش بدن را استرس می گوییم، کتاب درمانی راهی موثر برای از بین بردن استرس ناشی از مشکلات مالی، روابطی، شغلی، تحصیلی شناخته شده است.

افسردگی، افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است. بیشترین کاربرد کتاب درمانی و بیشترین تعداد مطالعات انجام شده کتاب درمانی بالینی روی افراد دارای اختلال افسردگی انجام شده که نتایج مثبتی نیز در پی داشته است.

 

همچنین بخوانید: چند روش برای مسئولیت پذیری در کودکان

 

هراس یا فوبیا، عبارت است از ترس نامعقول از برخی عوامل خارجی که در سنین مختلف ممکن است تظاهرات مختلفی داشته باشد و اغلب به دسته های مختلفی تقسیم می شود. مثلا جمع هراسی، ترس از تاریکی، بلندی و حتی ترس از خوردن غذا و…. درمان هراس دو جنبه دارد رویارویی با موقعیتی که هراس آور است و دوم مقابله با افکار ترس آوری که با اضطراب در ارتباط اند. در مورد اول درمان با استفاده از رویکردهای شناختی – رفتاری میسر می شود. در مورد دوم که مقابله با افکار ترس آور است شناسایی این افکار و برخورد منطقی و تکرار مکرر این برخورد برای غلبه بر هراس ممکنه است، که کتاب می تواند کمک موثری باشد. می توان با استفاده از برخی کتب داستانی که داستان آن ها در شرایط تقریبا مشابه با وضعیت بیمار جریان دارد و همچنین با استفاده از کتب آموزشی که شرایط واقعی را برای درمانجو به تصویر می کشند، به درمان افکار هراس انگیز کمک کرد.

پرخاشگری، رفتاری است که با هدف صدمه زدن به خود یا دیگران انجام می شود. طبق نظریه فروید پرخاشگری رفتاری است که ریشه در ذات و فطرت انسان دارد و به صورت یک نیروی نهفته در انسان است که به تدریج در شخص متراکم و فشرده می شود و سر انجام نیاز به تخلیه دارد. برخی معتقدند اگر چنین انرژی ای به شکل مطلوب و صحیح مثلا از طریق ورزش و بازی ها تخلیه شود جنبه سازندگی خواهد داشت در غیر این صورت به گونه ای تخلیه می شود که مخرب خواهد بود و ممکن است اعمالی از قبیل ضرب و شتم و… را در برداشته باشد. در این شرایط کتاب درمانی با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارد کمک کننده می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0