کار طحال در بدن چیست ؟

3133 بازدید
05 بهمن 96
سمانه

آیا می دانید کار طحال در بدن چیست ؟

در هنگام تولد، طحال که پیش از آن تقریبا تنها مرکز تولید یاخته های خون بود، انجام دادن این وظیفه حیاتی را به مغز استخوان واگذار می کند. اگر مغز استخوان به علتی از عهده ی این کار برنیاید، طحال ممکن است در مرحله ی بعدی زندگی بار دیگر وظیفه خون سازی را تجدید کند.

طحال بزرگ ترین عضو لنفاوی که در طرف چپ حفره ی شکم و در زیر دیاگرام قرار گرفته است و در یک فرد بالغ اندازه اش، در حدود دوازده و نیم سانتی متر طول و هفت و نیم تا ده سانتی متر پهنا می باشد. وزن طحال در حدود دویست گرم می باشد و طحال در داخل کپسولی از بافت همبندی سخت قرار می گیرد. بافت طحال دارای دو قسمت می باشد که به نام های پولپ سفید و پولپ قرمز نامیده می شوند.

 

کار طحال در بدن چیست ؟

کار طحال در بدن چیست ؟

 

پولپ سفید ساختمان لنفاوی داشته و پولپ قرمز شبکه ای از کانال هایی است که توسط خون پر می شوند. پولپ قرمز مسئول تصفیه و پالایش خون است، که یکی از اعمال طحال محسوب می شود.

پولپ سفید طحال در برابر میکروارگانیسم ها و سایر مواد خارجی و آنتی ژن هایی که به جریان خون وارد می شوند، واکنش نشان می دهد. ماکروفاژها و سلول هایی که مسئول فاگوسیتوز (بلع اجسام خارجی) هستند و در پولپ سفید و قرمز مشاهده می شوند، مواد خارجی را از خون خارح کرده و تولید واکنش های ایمنی می کنند که تولید آنتی کورها را سبب می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان سنگ کیسه صفرا با رژیم غذایی

 

پولپ قرمز علاوه بر تصفیه خون مسئول تخریب سلول های پیر و از کار افتاده گلبول های قرمز می باشند. پولپ قرمز خود شامل دو قسمت است:

1- طناب طحالی یا طناب پولپی :

تعداد زیادی از سلول های لنفاوی و خونی به دنبال هم در کنار هم قرار گرفته و طناب طحالی را تشکیل می دهند، این سلول عبارتند از لنفوسیت کوچک و متوسط، پلاسموسیت و گاهی ماکروفاژ+ گلبول قرمز+ پلاکت و مگاکاریوبلاست.

2- سینوس طحالی :

از تقاطع طناب های طحالی شکاف هایی ایجاد می شود که به سینوس طحال معروف است.

طول عمر یک گلبول قرمز در حدود 120 روز می باشد. در یک فرد سالم در هر ثانیه ده میلیون گلبول قرمز تخریب می شوند. همچنین گلبول های قرمز مازاد بر نیاز بدن که ممکن است در موارد ضروری مورد استفاده قرار گیرند، در طحال ذخیره می شوند و در زمانی که بدن در طی خون ریزی، خون زیادی از دست می دهد، طحال مقداری از این گلبول ها را به خون می فرستد.

نکته جالب در مورد طحال این است که در صورتی که طحال عفونی شده و توسط عمل جراحی از بدن خارج شود، اعمال حیاتی آن، توسط سایر قسمت های بدن انجام می گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

اسطوخودوس شامی را با خواص آرام بخش و نشاط آور، قابض، مدر، قاعده آور، صفراآور، مسکن درد، تسکین دهنده سردردهای میگرنی، ضد تشنج و ضدعفونی کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0