کاشت کیوی در منزل / با رعایت 10 نکته در خانه کیوی بکارید!

3562 بازدید
20 فروردین 00
مروارید

کاشت کیوی در منزل / با رعایت 10 نکته در خانه کیوی بکارید!

کیوی میوه محبوبی است که در مناطق معتدل رشد می کند. پرورش کیوی در خانه بسیار راحت تر از بیرون است، زیرا به آسانی می توانید شرایط مناسب رشد این گیاه  را فراهم کنید. پرورش این گیاه تاکستانی مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد در صورتی که دانش کافی در مورد چگونگی کاشت و پرورش آن داشته باشید. کیوی را می توان ازطریق راه های گوناگونی تکثیر کرد، از جمله: کاشت بذر، تکثیر به روش قلمه و کاشت نهال های کیوی. این مقاله درمورد کاشت کیوی در منزل می باشد، پس با ما همراه باشید؛

کاشت کیوی در منزل / با رعایت 10 نکته در خانه کیوی بکارید!

کاشت کیوی در منزل / با رعایت 10 نکته در خانه کیوی بکارید!

 

با رعایت 10 نکته در خانه کیوی بکارید!

1. خارج کردن دانه از میوه

میوه کیوی را را به نصف تقسیم کنید و دانه های تازه را خارج کنید، آن ها را با انگشتان یا با یک قاشق خارج کرده و در یک فنجان یا کاسه کوچک قرار دهید و آبکشی کنید تا تفاله آن گرفته شود. آب را در کاسه تکان دهید و چند بار بشویید.

2. جوانه زدن دانه های کیوی

بذرهای کیوی را با یک دستمال کاغذی مرطوب در یک کیسه زیپ کیپ قرار دهید و کیسه را ببندید و آن را در یک نقطه گرم قرار دهید هر روز بذرهای خود را بررسی کنید تا ببینید که جوانه زده اند. اگر متوجه شدید که دستمال قبل از جوانه زدن بذرها خشک شده، دوباره آن را مرطوب کنید، زیرا این دانه ها برای جوانه زدن به یک محیط مرطوب نیاز دارند.

3. کاشت بذرهای درحال رشد کیوی

بذرهای در حال رشد را بکارید. چند گلدان آماده کنید، آن ها را مرطوب کنید و برای هر 3 یا 4 دانه یک عدد گلدان اختصاص دهید.

گیاهان کیوی را در مناطقی قرار دهید که نور زیادی دارند. به طور کلی کنار پنجره ها بهترین انتخاب هستند.

گیاهان جوان به ویژه به سرمای زمستان حساس هستند، بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان کیوی، گیاهان خود را برای حدود دو سال اول در خانه نگه می دارند.

 

همچنین بخوانید: نحوه کاشتن هسته انبه در گلدان و روش های نگهداری آن

 

4. انتقال به گلدان بزرگ

به یاد داشته باشید که گیاهان خود را به گلدان های بزرگ تر منتقل کنید و در این مرحله با کود اولیه شروع به بهبود ارزش غذایی آن ها کنید.

5. اتتقال نهال کیوی

یک مکان خوب در باغ خود برای کیوی پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که شرایط مناسب است. برای پرورش کیوی به فضای کافی احتیاج دارید. بیشتر گیاهان کیوی در آفتاب روشن یا سایه روشن بهترین رشد را دارند.

6. خاک مناسب

به طور کلی، کیوی ها به خاک کمی اسیدی با PH بین 6 تا 6.5 نیاز دارند و اگر خاک شما بسیار قلیایی است، می توانید اسیدیته آن را افزایش دهید تا شرایط برای رشد کیوی مناسب باشد.

خاک باید مرطوب و زهکشی مناسب داشته باشد.

یک گلدان محکم برای گیاهان خود ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که کیوی یک گیاه کوهنوردی است که می تواند تا 9 متر ارتفاع رشد کند و مانند سایر گیاهان کوهنوردی، این گیاه در ساختارهای عمودی برای دسترسی به نور بهترین رشد را دارد.

 

کاشت کیوی در منزل / با رعایت 10 نکته در خانه کیوی بکارید!

کاشت کیوی در منزل / با رعایت 10 نکته در خانه کیوی بکارید!

 

7. انتقال گیاهان به زمین کشاورزی

گیاهان جوان را منتقل کنید. گیاهان کیوی باید از یکدیگر فاصله داشته باشند. برای هر گیاه سوراخی حفر کنید که کمی بزرگتر از گلدان فعلی آن. هر گیاه را با احتیاط از گلدان خود، از جمله ریشه ها و خاک رس متصل به آن، بلند کنید و ریشه ها را در چاله هایی که تازه حفر کرده اید قرار دهید، مسئله این است که لبه های سوراخ را با گل سست پر کنید. برای پرورش کیوی، فضای کافی را برای گیاهان قرار دهید. وقتی شکوفا شد (که ممکن است پنج سال طول بکشد) می توانید گیاهان نر و ماده را از هم تشخیص دهید و گیاهان اضافی را از بین ببرید.

8. محافظت از گیاه کیوی

از کیوی در برابر حیوانات محافظت کنید. حتی اگر همه شرایط دیگر عالی باشد، گیاهان شما در برابر آفات مختلف، آسیب پذیر خواهند بود.

اگر گربه های زیادی در منطقه شما وجود دارد احتیاط کنید تا آن ها را از باغ دور نگه دارید دور گیاهان حصار و سیم خاردار بکشید.

برخلاف بسیاری از گیاهان تجاری میوه دیگر، کیوی دشمنان زیادی برای حشرات ندارد، بنابراین استفاده منظم از سموم دفع آفات ضروری نیست.

9. هرس کردن گیاه کیوی

 گیاهان کیوی را به طور منظم هرس کنید.

گیاهان کیوی را باید هر سال یک بار هرس کرد. با چیدن ساقه های اضافی (تاک هایی که پوست آن ها رشد کرده است) و گیاهان فرعی، که به پهلو رشد می کنند.

بهترین زمان برای هرس گیاهان ماده اواخر زمستان است که گیاه در حالت خواب است.

گیاهان نر را می توان زودتر هرس کرد، یعنی بلافاصله پس از گلدهی.

 

همچنین بخوانید:  آموزش کاشت هل در زمین کشاورزی یا گلدان و 4 نکته اصلی برای پرورش آن

 

9. تشخیص گیاهان نر و ماده کیوی

گیاهان کیوی معمولا در طی 5 الی 4 سال از زمان کاشت شکوفا می شوند و هنگامی که این اتفاق می افتد می توانید گیاهان مردانه را با مات زرد روشن و پوشیده از گرده در مرکز گل تشخیص دهید. گیاهان ماده با ساقه های چسبناک در مرکز و تخمدان های سفید در پایه گل مشخص می شوند.

کیوی های ماده فقط میوه می دهند، بنابراین برای گرده افشانی هر 8 یا 9 گیاه ماده به یک گیاه نوت نیاز دارید.

10. جمع آوری میوه کیوی

میوه ها را هنگام رسیدن جمع کنید. گیاهان شما باید پس از چند سال میوه می دهند. ممکن است شما با یک محصول کوچک شروع کنید، اما هر سال با بالغ شدن گیاهان آن افزایش می یابد.

وقتی پوست شروع به تغییر رنگ می کند، کیوی را از ساقه بچینید (در کیوی معمولی به رنگ قهوه ای است). روش دیگر برای بررسی آمادگی محصول، جستجوی دانه های سیاه در یک میوه نمونه است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر خیار را، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    15 اردیبهشت 1402

    باسلام وعرض ادب و احترام وشب بخیر ممنونم از این راهنمایی شما خیلی خیلی استفاده بردیم از این تجربیات شما امیدوارم که همیشه در کار وزندگیتان موفق وپیروز باشید

0