topNotif

روش هایی برای کاهش درد ناشی از رویش دندان در نوزادان

5785 بازدید
30 بهمن 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

روش هایی برای کاهش درد ناشی از رویش دندان در نوزادان

شاید بسیاری از مردم ندانند که دندان های کودکان در حقیقت ماه ها قبل از تولد شروع به رشد می کنند. در واقع، دندان ها در پنجمین یا ششمین هفته بارداری شروع به جوانه زدن می کنند و تا زمان تولد کودک، همه بیست دندان شیری که طی دوسال و نیم سال پس از تولد خواهند رویید، بر روی استخوان آرواره ها رشد کرده و موجودند. معمولا نخستین دندان های کودک طی چهار تا هشت ماه پس از تولد شروع به ظاهر شدن می کنند و لثه کودک متورم و حساس شده، طفل نا آرام، بی قرار و بد خلق می شود. بله دندان در آوردن آغاز شده است!

اگر شما هم مثل بسیاری از والدین دیگر باشید، احتمالا کمی راجع به چگونگی واکنش خود و فرزندتان نسبت به حمله دندان به بافت لثه نگران و حساس خواهید شد. بیشتر کودکان هنگام رویش دو تا چهار دندان نخست نا آرام و بد خلق می شوند. به نکاتی اشاره می کنیم که عبور از این مرحله را هم برای شما و هم برای فرزندتان آسان تر کنید ؛

 

روش هایی برای کاهش درد ناشی از رویش دندان

روش هایی برای کاهش درد ناشی از رویش دندان

 

خنک کردن لثه :

جویدن دندان گیر مخصوص کودکان، به خصوص اگر آن را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود، به کودک احساس خوبی می دهد و باعث آرامش او می شود. در مورد کودکان شش ماهه یا بزرگتر حتی جویدن یک حوله تمیز و سالم که خنک باشد می تواند اثر خوبی داشته باشد. حتی می توانید از خوراکی های خنک که بافت سفت دارند و تکه ای از آن جدا نمی شود، مثل هویج و ساقه کرفس و پیازچه تازه و سرد استفاده نمایید.

ماساژ لثه را آغاز کنید :

شاید لازم باشد تمیز کردن دهان کودک خود را قبل از ظاهر شدن دندان ها آغاز کنید. با استفاده از یک گاز استریل، در حالی که آن را به دور انگشت اشاره خود پیچیده اید، لثه های کودک را ماساژ دهید. با این کار میکروب ها از دهان کودک خارج شده، در عین حال کودک به ماساژ لثه عادت می کند. به این ترتیب هنگامی که نخستین دندان کودک می روید، می توانید از همان ابتدا، مسواک زدن دندان او را بدون آن که لثه دچار مشکلی شوند آغاز نمایید. به علاوه ماساژ لثه ها به سلامتی بیشتر آن ها کمک می کند. روزی چند بار، به خصوص شب ها قبل از خواب، لثه های کودک را ماساژ دهید.

 

همچنین بخوانید:  توصیه های کاربردی در اولین ملاقات کودک با دندان پزشک

 

استفاده از دندان گیر طعم دار :

یک تکه سیب سرد را در پارچه تمیز و نم دار بپیچید. اکثر دندان گیرهای مخصوص کودک بدون طعم اند. بنابراین گاز زدن یک تکه سیب برای کودک خوشایندتر از دندان گیر بدون طعم و مزه خواهد بود.

استفاده از داروهای مجاز بدون نسخه جهت رفع درد و التهاب :

استفاده از داروهایی را که اغلب والدین برای رفع درد در دسترس دارند را توصیه می کنیم. برطرف کردن درد را معمولا استامینوفن کودکان به عهده دارد. البته بی حس کننده های موضعی دیگری نیز وجود دارند که در تسکین درد دندان کودک موثرند و بدون نسخه به فروش می رسند. کافی است مقداری از این بی حس کننده ها را بر روی لثه بمالید تا درد کودک تسکین یابد. مالیدن شربت دیفن هیدرامین هم با مشورت پزشک، جهت رفع التهابات و درد لثه مفید است.

هشدار :

همیشه تب در کودکان نشانه رویش دندان نیست، بلکه می تواند نشانه مشکلی در نقطه ای دیگر از بدن باشد. پس مراجعه به پزشک در این گونه موارد الزامی است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بابونه شیرازی را با خواص کاهش اضطراب، افزایش شیر مادران، افزایش گلبول سفید، تقویت مو، اشتها آور، درمان سرماخوردگی، رفع بی خوابی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0