کاهوی وحشی را بشناسیم

7148 بازدید
09 آبان 97
سمانه

کاهوی وحشی را بشناسیم

در کتب طب سنتی با نام خس بری آمده است. کاهوی وحشی گونه های یک ساله و دو ساله و چند ساله دارد، برگ های آن ریشه ای به رنگ سبز مات، دراز و بدون چربی و خشن و تلخ مزه، در بعضی گونه ها با بوی تند و نامطبوع، دارای بریدگی و دندانه دار که معمولا دندانه ها به خارهای کوچک منتهی می شود. گل های آن زرد است و معمولا در کنار جاده ها و اراضی سنگلاخ متروک می روید. کاهوی وحشی را در برخی مناطق کاهوی سمی هم می گویند زیرا مقدار ماده سمی و مخدر لاکتو کاروم در آن زیادتر از کاهوی پرورشی است.

کاهوی وحشی را بشناسیم

کاهوی وحشی را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی کاهوی وحشی

از نظر ترکیبات شیمیایی ماده تلخ آلکالوئید و لاکتوسین وجود دارد. در گیاه تازه در حدود 0/0019 درصد و در گیاه خشک 0/071 درصد اکسالیک اسید یافت می شود و به علاوه از گیاه ماده لاکتوکوپیکرین جدا شده است. در گزارش دیگری آمده است که در دانه های گیاه حدود 35/2 درصد از یک نوع روغن نیم خشک که خاصیت خواب آور و ضد تب دارد و در شیرابه گیاه نیز لاکتو کاروم و بیش از 55 درصد شیرابه لاکتو کاروم را لاکتو سرین تشکیل می دهد. چون در آب حل نمی شود برای به دست آوردن آن باید ماده لاکتو کاروم را در الکل جوش قرار دهند و این ماده را به دست آورند.

 

همچنین بخوانید:  با خواص کاهو آشنا شویم

 

خواص کاهوی وحشی را بدانیم.

کاهوی وحشی نیز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و مرطوب است و کاهوی وحشی با تخم سیاه آن دارای رطوبت کمتر از کاهوی وحشی با تخم سفید است. از نظر خواص مشابهت زیادی به کاهوی مزروع دارد ولی برگ های آن در موارد زیادی جانشین هند بابری است.

در هندوستان از جوشانده تخم آن به عنوان نرم کننده و از خود گیاه به عنوان خنک کننده، آرام بخش، مدر، معرق، ضد عفونی کننده، خواب آور و نرم کننده سینه استفاده می شود و برای برونشیت و آسم و سیاه سرفه و سل ریوی مفید است.

سمیت لاکتو کاروم کمتر از تریاک است و داروی موثری برای تسکین تشنج ها و تحریک های نسجی است که منشا عصبی دارند بدون این که موجب تجمع خون به مغز شود با ایجاد یبوست و بی اشتهایی بنماید و مقدار خوراک آن 0/5 -0/1 گرم در روز است. جوشانده برگ و ساقه این کاهو به مقدار 30 -50 گرم در هزار گرم آب مصرف می شود.

گونه وحشی دیگری نیز از کاهوی وحشی در ایران می روید که کاربرد دارویی ندارد و تحت عنوان جارو فراشی شناخته می شود. گونه ای دیگر از جنس لاکتوکا می باشد که با کاهو کاملا متفاوت است و به فارسی جارو فراشی و جاروی همدانی گفته می شود. درختچه است کوچک، خیلی کم برگ، شیرابه دار، ساقه آن سفید با رگه های سبز، بلندی آن حداکثر تا یک متر، این درختچه در نواحی استپی البرز و در دامنه های زاگرس می روید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ کاهو خشک را با خواص کاهش میل جنسی (مصرف مقادیر زیاد)، کمک به خوابیدن، تخفیف اسپاسم روده و تپش قلب، درمان پیش فعالیتی کودکان، تخفیف و تسکین سرفه های خشک و دردهای روماتیسمی، افزایش شیر، کمک به درمان انزال زود رس، کمک به درمان عفونت ادراری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

40
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0