topNotif

درمان مشکلات گوارشی با رژیم غذایی مناسب

2390 بازدید
24 بهمن 96
آلاله

آخرین به روزرسانی 17 آبان 1398

برای درمان مشکلات گوارشی چه رژیم غذایی مناسب است؟

سیستم گوارش انسان یکی از مهمترین ارگان های بدن است که فرایندهای گوارشی، از روند هضم غذا گرفته تا عمل آوری و جذب مواد مغذی را انجام می دهد. بسیاری از بیماری ها و مشکلات گوارشی بر اثر بی احتیاطی های تغذیه ای ایجاد می شوند. همچنین، برخی از مواد غذایی باعث تشدید این بیماری ها می شوند. به همین علت نوع رژیم غذایی برای مبتلایان به مشکلات گوارشی از جمله سوزش سردل، زخم معده، زخم اثنی عشر، یبوست، التهاب روده و … بسیار حائز اهمیت است. برحسب نوع بیماری، خوردن بعضی غذاها توصیه شده است و اجتناب از برخی دیگر لازم است. بنابراین هنگام درمان مشکلات گوارشی پیروی از یک رژیم غذایی خاص توصیه شده را مدنظر داشته باشید.

 

درمان مشکلات گوارشی با رژیم غذایی

درمان مشکلات گوارشی با رژیم غذایی

 

درمان مشکلات گوارشی با رژیم غذایی مناسب

سوزش سردل

سوزش سردل که ازوفاژیت (التهاب مری) ناشی از رفلاکس نیز نامیده می شود، احساس ناراحتی یا درد ناشی از برگشت (حرکت رو به بالا) محتویات معده به درون مری (قسمت انتهایی آن) است. غذا هایی که می توانند تسکین دهنده این بیماری باشند، شامل گوشت لخم، ماهی، مرغ و محصولات لاکتوز غنی از پروتئین هستند که دریچه انتهایی مری را تحریک می کنند (موجب انقباض و بسته شدن آن می شوند). فیبرهای محلول موجود در غلات، نان و برنج قهوه ای به پیشگیری از یبوست کمک می کنند و فشار موجود در کولون قرار نمی گیرد. همچنین، موز و آب کلم به کاهش اسید معده کمک می کنند. شما می توانید از مخلوط کردن سه عدد برگ کلم همراه با دو فنجان آب توسط مخلوط کن، آب کلم تهیه کرده و دو یا سه بار در روز از آن بنوشید.

غذا هایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کرد:

از مصرف غذاهای سرخ شده، گوشت های حاوی چربی، شیرینی، شکلات، کره، الکل، مارگارین و خامه باید اجتناب کرد، زیرا همگی دریچه انتهایی مری را شل و ضعیف می کنند. قهوه، چای و نوشیدنی های سبک نیز مضر هستند، زیرا کافئین بالایی دارند و تولید اسید معده را افزایش می دهند. همچنین استفاده از چای نعنا به عنوان یک دم کرده، توصیه نمی شود.

همچنین توصیه می شود: در طی بارداری از اضافه وزن و خوردن بیش از حد غذا اجتناب کنید. آب را بین وعده های غذایی بنوشید نه همراه با غذا، زیرا در این صورت ترشحات معده را رقیق می کند.

زخم های پپتیک (زخم اثنی عشر)

زخم پپتیک به زخم های ایجاد شده در مخاط مفروش کننده اثنی عشر اطلاق می شود. غذاهایی مانند هویج (به علت وجود بتاکاروتن فراوان)، فلفل قرمز و زردآلو، می توانند تسکین دهنده باشند، زیرا به ترمیم زخم و بافت جوش گاهی آن در مخاط معده کمک می کنند. همچنین، گوشت قرمز، صدف و غلات، دانه ها، تخم مرغ، غلات، آووکادو و سبزیجات حاوی ویتامین ای نیز به بهبود زخم های مخاطی کمک می کنند. مرکبات و فلفل غنی از ویتامین ث هستند که محافظت کننده بوده و از طرفی ماهی، میوه جات خشک و دانه ها، حاوی اسیدهای چرب اند که به حفاظت از مخاط گوارشی کمک می کنند.

غذاهایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کرد:

از مصرف غذاهای سرخ کردنی، الکل، چای، قهوه و نوشیدنی های گازدار سبک اجتناب کنید، زیرا موجب تولید بیش از حد اسید معده می شوند. علاوه بر این، خوراک گوشت آماده، فلفل سیاه و ادویه جات، معده را تحریک می کنند. همچنین، از مصرف شیر علی رغم آنکه اسید را خنثی می کند، باید اجتناب شود، چرا که در طول زمان می تواند تولید اسید را افزایش دهد.

همچنین توصیه می شود: وعده های غذایی را حذف نکرده و بهتر است که به طور منظم از وعده های غذایی استفاده کنید. زیرا در این صورت اسید معده بدون افزایش و با روند ثابتی تولید می شود. چنانچه سیگاری هستید بهتر است سیگار را نیز ترک کنید.

 

همچنین بخوانید:  نکاتی پیرامون بیماری ها و مشکلات گوارشی

 

بیماری التهاب روده

التهاب روده عبارت است از یک بیماری طولانی که می تواند موجب بروز التهاب و زخم هایی در لوله گوارش شود. شایع ترین حالت بیماری کولیت اولسر است. برای صبحانه نان های سبوس دار، سبزیجات و غلات غنی شده مصرف کرده و یا از مکمل های اسیدفولیک استفاده کنید تا جایگزین کمبود اسیدفولیک ناشی از آی بی دی شود. ماهی دریایی (به عنوان مثال ماهی تن، ساردین و شاه ماهی) حاوی اسیدهای چربی است که به تسکین التهاب کمک می کنند. همچنین، میوه ها، آب میوه و سبزیجات، پتاسیم از دست رفته حین اسهال را جایگزین می کنند. علاوه بر این، میوه های خشک شده، انواع دانه ها و لاکتوز، اتلاف کلسیم حین حرکات روده را جبران می کنند.

غذاهایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کرد:

برخی افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده (IBD) متوجه می شوند که غذا هایی مانند لبنیات، غلات سبوس دار، میوه های خشک ‌شده، میوه تازه و غذاهای دریایی می توانند موجب تسکین علائم آن ها شوند. در حالی که در عده ای دیگر این غذاها علائم را بدتر می کنند. غذا های کامل، غنی از فیبرهای نامحلول اند که می تواند در برخی افراد موجب بروز اسهال شود.

همچنین توصیه می شود: روغن ماهی مصرف کنید، زیرا ممکن است علائم این بیماری را کاهش دهد.

دیورتیکولیت

بیماری است که در آن بیرون زدگی های کوچک کیسه مانند موجود در روده بزرگ دچار التهاب می شوند. غذاهایی مانند غلات سبوس دار، ماکارونی و برنج می توانند تسکین دهنده باشند، زیرا غنی از فیبرهای محلول هستند. همچنین، میوه ها (به ویژه انجیر آلو) و سبزیجات، روده را تحریک می کنند، زیرا وابسته به شرایط محرک حرکات روده اند.

 

درمان مشکلات گوارشی با رژیم غذایی

درمان مشکلات گوارشی با رژیم غذایی

 

رژیم غذایی برطرف کننده یبوست

صبحانه: یک ظرف موس توت ‌فرنگی و شیری که سرشیر آن گرفته شده، یک لیوان آب سیب نیز مفید است.

ناهار: نان گندم سیاه (چاودار) با پنیر کم چربی، چند برش هلو، ماست میوه همراه با موز نافع هستند.

شام: سبزیجات تفت داده شده همراه با فلفل قرمز، بادام هندی و برنج قهوه ای، آلو و ماست به عنوان دسر می توانند صرف شوند.

میان وعده: انجیر خشک، آلو، کراکرهای گندم سیاه سبوس دار یا یک برش نان گندم سبوس دار مصرف شوند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد:

گوشت قرمز که مخاط روده را ضعیف می کند. همچنین توصیه می شود حداقل شش لیوان آب در روز بنوشید، فعالیت بدنی را در جهت افزایش حرکات روده حفظ کنید.

نفخ شکم

نفخ شکم به تجمع گاز ناشی از کربوهیدرات های هضم نشده اضافی، اطلاق می شود. گیاهانی مانند اکلیل کوهی (رزماری)، بابونه، مریم گلی، آویشن، رازیانه و دارچین به صورت تازه یا خشک شده می توانند تسکین دهنده باشند، زیرا به هضم غذا کمک می کنند. همچنین، روزانه ماست بخورید، زیرا به حفظ سطح باکتری های مفید در فرآیند هضم کمک می کند.

غذاهایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کرد:

از مصرف مواد غذایی مانند کلم قمری، حبوبات، سبزیجات ریشه مانند کلم برگ، آرد زیاد و سیب زمینی که حاوی کربوهیدرات هستند، اجتناب کنید، زیرا موجب تولید گاز در کولون می شوند. همچنین از مصرف شیرین کننده های مصنوعی که هضم آن ها مشکل است، خودداری نمایید. علاوه بر این، توصیه می شود فعالیت فیزیکی داشته باشید، زیرا به کاهش یا پیشگیری از تجمع گاز در روده که می تواند منجر به درد شود کمک می کند. ورزش به ماساژ شکم نیز کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون معده و گوارش را با خواص درمان مشکلات گوارشی و مقوی معده، رفع دل درد و دلپیچه، ضد نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. لیلا
    19 آذر 1399

    من مشکل معده دارم ولی معتاد فست فودم 🙁

0