کرونا ویروس با ریه های شما چه می کند؟

1925 بازدید
15 اردیبهشت 99
سمانه

کرونا ویروس با ریه های شما چه می کند؟

کرونا ویروس می تواند مانند یک بیماری گوارشی باشد و فقط اسهال و درد شکمی ایجاد کند یا ممکن است علائمی را ایجاد کند که با سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه گرفته شود. کرونا ویروس می تواند باعث آبریزش بینی، از دست دادن حس بویای یا چشایی، درد عضلانی، خستگی، اسهال، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، بثورات پوستی و تورم و قرمزی در چند نقطه از بدن شود. از شایع ترین عوارض آن بروز مشکلات ریوی مانند تنگی نفس است که با حاد شدن آن، درمان را سخت تر می کند. اگر می خواهید بدانید که کرونا ویروس با ریه های شما چه می کند، با ما همراه باشید؛

کرونا ویروس با ریه های شما چه می کند؟

کرونا ویروس برای اولین بار در اواخر سال گذشته به عنوان یک بیماری تنفسی که به دستگاه تنفسی و ریه ها حمله می کند و همچنین عامل ایجاد ذات الریه می شود، شناخته شد. کرونا ویروس می تواند طیف وسیعی از مشکلات تنفسی، از خفیف تا بحرانی ایجاد کند. بزرگسالان و افراد مسن و افرادی که بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت دارند ممکن است علائم جدی تری داشته باشند.

 

کرونا ویروس با ریه های شما چه می کند؟

کرونا ویروس با ریه های شما چه می کند؟

 

تاثیر کرونا بر ریه

هنگامی که SARS-CoV-2 (ویروسی که باعث کرونا ویروس می شود) از طریق غشاهای بینی، دهان یا حتی غشای چشم وارد بدن شما می شود، وارد سلول سالم می شود و از سلول برای ساخت قسمت های جدید ویروس استفاده می کند؛ تکثیر می شود و ویروس های جدید، سلول های مجاور را آلوده می کنند.

دستگاه تنفسی خود را به عنوان یک درخت وارونه فکر کنید. تنه درخت، نای (trachea) شما است. نای اندامی لوله مانند در دستگاه تنفسی است که از انتهای حنجره آغاز و به نایژه ها ختم می شود. هر شاخه های ریه شما به شاخه های کوچکتر و کوچکتر تقسیم می شود. در انتهای هر شاخه کیسه های هوایی ریز به نام آلوئولی وجود دارد. اینجاست که اکسیژن وارد خون شما می شود و دی اکسید کربن بیرون می آید. کرونا ویروس جدید می تواند قسمت فوقانی یا تحتانی دستگاه تنفسی شما را آلوده کند و آستر ریه را تحریک و ملتهب کند. در بعضی موارد حتی عفونت می تواند تا پایین وارد کیسه آلوئولی ریه شما شود.

کرونا ویروس شرایط جدیدی است و دانشمندان معتقدند که این اثرات روی بدن شما مشابه دو بیماری کروناویروس دیگر، سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) است.

موارد خفیف و متوسط

با عفونت دستگاه تنفسی، سیستم ایمنی بدن تضعیف می شود. ریه ها و مجاری هوایی متورم شده و ملتهب می شوند. این می تواند در یک قسمت از ریه شما شروع شود و گسترش یابد.

حدود 80٪ افرادی که مبتلا به کرونا ویروس هستند علائم خفیف تا متوسط دارند. ممکن است سرفه خشک یا گلو درد داشته باشید. برخی از افراد دچار ذات الریه خفیف می شوند، ذات الریه یک عفونت ریه ای است که منجر به التهاب و پرشدن فضاهای داخل ریه و مجاری هوایی از مایع می شود. به دنبال ایجاد عفونت، گلبول های سفید به طرف ریه ها حركت می كنند تا با عفونت مبارزه كنند. اما این جریان منجر به بروز اختلال در دریافت اكسیژن از هوا و انتقال آن به سیستم گردش خون می  شود.

پزشکان می توانند علائم التهاب تنفسی را بر روی رادیوگرافی قفسه سینه یا سی تی اسکن مشاهده کنند. ممکن است در سی تی اسکن، در قفسه سینه چیزی را ببینند که آن را ground-glass opacity (کدورت گرد شیشه ای) می نامند زیرا به نظر می رسد مانند شیشه مات است.

 

همچنین بخوانید:  بیماری کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

 

موارد شدید

در حدود 14٪ موارد ابتلا به کرونا ویروس شدید هستند که عفونت هر دو ریه را درگیر می کند و در نتیجه باعث ادم ریوی (التهاب ریه) می شود. در این بیماری آب درون کیسه های هوایی کوچک ریه جمع می شود و به این ترتیب نفس کشیدن را برای فرد مشکل می سازد. در واقع وجود مایع در ریه از تبادل اكسیژنی موثر جلوگیری می  كند. با شدت یافتن شرایط، سطح اكسیژن در جریان خون پایین می آید كه این امر می تواند منجر به اختلال عملكرد مغزی و حتی مرگ شود. همچنین ممکن است بیمار دچار بیماری ذات الریه شدید شود.

اگر پزشک از قفسه سینه شما سی تی اسکن تهیه کند، لکه های مات در ریه های شما به نظر می رسد که شروع به اتصال به یکدیگر می کنند.

موارد بحرانی

در حدود 5٪ موارد ابتلا به کرونا ویروس بحرانی هستند. این عفونت می تواند به دیواره ها و پوشش های کیسه های هوا در ریه های شما آسیب برساند. همانطور که بدن شما سعی در مبارزه با آن می کند، ریه های شما ملتهب تر می شوند و با مایعات پر می شوند. این می تواند تعویض اکسیژن و دی اکسید کربن را برای آنها دشوارتر کند.

در این موارد ممکن است بیمار دچار ذات الریه حاد، آسیب ریوی حاد یا سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS)  شود. مبتلایان به این عارضه هر لحظه ممکن است دچار خطر شده و عملکرد اعضای حیاتی خود را از دست بدهند. در بحرانی ترین موارد، ریه های شما برای انجام کار خود به دستگاهی به نام ونتیلاتور (دستگاه تهویه مکانیکی) احتیاج دارند. ونتیلاتور دستگاهی است که تنفس را برای بیمارانی که به طور طبیعی قادر به تنفس نبوده یا احتیاج به کمک دارند، فراهم می نماید. در واقع کار این دستگاه ورود هوای حاوی اکسیژن به ریه ها و همچنین خروج دی اکسید کربن است.

عوارض کرونا ویروس

  • ممکن است مدتی احساس خستگی بیش از حد معمول کنید.
  • همچنین ممکن است متوجه شوید که نمی توانید مانند گذشته ورزش کنید.
  • برخی از افراد حتی پس از بهبودی از کرونا ویروس سرفه می کنند.
  • برخی دیگر در ریه های خود جای زخم داشتند. پزشکان هنوز در حال مطالعه هستند که آیا این اثرات دائمی است یا ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد.

بهتر است با رعایت بهداشت فردی در منزل، محل کار یا محل های عمومی و قرنطینه خانگی از ابتلا  و گسترش این بیماری فراگیر جلوگیری کنیم و با کمک یکدیگر کرونا را شکست دهیم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

درمنه ترکی را با خواص رفع زکام و تنگی نفس،  ضد کرم قوی (آسکاریس)، کاهش دهنده قند خون، آرام بخش، اشتها آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0