topNotif

کمبود ید و عوارض ناشی از آن

1811 بازدید
26 اسفند 97
بهاره
,

بهتر است بدانید که، کمبود ید با بدنتان چه می کند

ید (Iodine) یک ماده معدنی است که از مواد غذایی تامین می شود و به غذاهای خاص اضافه می شود و همچنین می تواند به صورت مکمل های غذایی مصرف شود. ید به عنوان یکی از حیاتی ترین عناصر بدن انسان محسوب می شود، علاوه بر این، ید در ایجاد سیستم عصبی مرکزی و اسکلت کودک در دوران بارداری و شیردهی نقش دارد. کمبود ید ممکن است منجر به نارسایی تیروئید شود. (کم کاری تیروئید) افرادی که از کمبود مواد غذایی مانند آهن، سلنیوم، و ویتامین آ، رنج می برند و همچنین افرادی که مقادیر بالایی از مواد غذایی که حاوی گیتروژن (ماده ای است که توانایی ید را برای رسیدن به غده تیروئید محدود می کند) را مصرف می کنند با کمبود ید در بدن مواجه می شوند که می تواند مشکلات بسیاری برای بدن ایجاد کند. لذا، در این مقاله شما را با کمبود ید و عوارض ناشی از آن آشنا خواهم کرد.

 

کمبود ید و عوارض ناشی از آن

کمبود ید و عوارض ناشی از آن

 

کمبود ید و عوارض ناشی از آن

کمبود ید باعث ایجاد علائم و عوارض بسیاری می شود که ممکن است در موارد شدید باشد که به شرح زیر است:

تورم گردن (گواتر)

این تورم به عنوان یک نتیجه از هیپوتیروئیدی (گواتر) اتفاق می افتد و یکی از شایع ترین علائم کمبود ید است که در آن غده تیروئید به علت ترشح هورمون تیروئید باعث تولید هورمون ها که سلول های غده و بیشتر آن ها را تجزیه می کنند و باعث تورم می شوند. تحقیقات نشان می دهد که این وضعیت را می توان با افزایش مصرف ید درمان کرد، اما نادیده گرفتن درمان برای مدت زمان طولانی می تواند باعث آسیب دائمی به غده تیروئید شود.

افزایش وزن

ید به کنترل سرعت متابولیسم و فرایندهایی که بدن از طریق تبدیل آن به گرما و انرژی کمک می کند. در صورت کمبود ید در بدن روند سوخت و ساز و سوختن کالری ها در بدن کاهش یافته سبب افزایش وزن می شود. با افزایش مصرف ید می توان تولید هورمون های تیروئید را افزایش داده و از ذخیره بیش از حد کالری به شکل چربی جلوگیری کرد.

ضعف و خستگی

مطالعه از 2،456 نفر نشان داد که خستگی و ضعف شایع ترین علائم در میان افرادی است که سطح هورمون تیروئید کم و یا بالا هستند، زیرا هورمون های تیروئید به بدن کمک می کند تا انرژی تولید کند. توانایی بدن برای تولید مقادیری هورمون که به طور طبیعی تولید می کند، موجب کاهش سطح انرژی و احساس ضعف می شود.

ریزش مو

کمبود ید در طول زمان منجر به ریزش مو می شود، زیرا هورمون های تیروئید به کنترل رشد فولیکول ها کمک می کنند ، بنابراین وقتی سطح آن ها کاهش می یابد، فولیکول های مو از بین می روند. مطالعات نشان می دهد که خوردن مقدار کافی ید می تواند این مشکل را درمان کند و پس از بازگشت هورمون های تیروئید به سطح نرمال، ریزش مو را متوقف کنید.

 

همچنین بخوانید:  علائم کمبود پروتئین در بدن

 

خشکی پوست

کاهش سطوح هورمون تیروئید ناشی از کمبود ید باعث کاهش تجدید سلول های اپیدرمی نسبت به حالت طبیعی می شود، که ممکن است منجر به خشکی پوست شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به کمبود هورمون های تیروئید، چربی کمتری ایجاد می کنند که باعث خشکی پوست می شود.

تغییر ضربان قلب

سطوح ید بدن بر میزان ضربان قلب تاثیر می گذارد. میزان ید پایین باعث کاهش سرعت ضربان قلب می شود، در حالی که افزایش آن ضربان قلب را افزایش می دهد. علاوه بر این، کمبود ید شدید باعث کاهش شدید ضربان قلب، احساس ضعف، خستگی، سرگیجه و در مواردی نادر تنگی نفس می شود.

مشکلات یادگیری و یادآوری

 هورمون های تیروئید به رشد و تکامل مغز کمک می کنند، بنابراین کمبود ید مورد نیاز برای تکمیل کار این هورمون ها ممکن است موجب کاهش رشد مغز شود. بر اساس مطالعات انجام شده، هیپوکمپ (Hippocampus)، که بخشی از مغز است و حافظه بلند مدت کنترل می کند، در افرادی که سطح هورمون های تیروئید کم است، کوچکتر می شود.

بی نظمی قاعدگی

 تحقیقات نشان می دهد که زنان دارای سطوح پایین هورمون های تیروئید ناشی از کمبود ید، چرخه قاعدگی را همراه با خونریزی شدید تجربه می کنند. سطح پایین هورمون های تیروئید ممکن است هورمون هایی را که در تنظیم چرخه قاعدگی نقش دارند، متوقف کند.

درمان کمبود ید

اکثر افراد مبتلا به کمبود ید می توانند با تغییر رژیم غذایی خود و با استفاده از مواد غذایی حاوی منابع ید می توانند فقدان این ماده معدنی را از بین ببرند. در مواردی که کمبود ید بیشتر است به توصیه پزشک استفاده از مکمل های ید ضروری است. بهتر است از مکمل هایی حاوی ید و پتاسیم استفاده کنید که برای بدن مناسب و جذب آن بیشتر است.

مقدار توصیه شده برای مصرف ید

زنان باردار یا شیرده نیاز به مقدار بیشتری از ید دارند. جدول زیر نیازمندی روزانه ید را در هر گروه سنی نشان می دهد که طبق توصیه هیئت غذا و تغذیه موسسه پزشکی به شرح زیر است:

گروه سنی مقدار توصیه شده (μg / day)

نوزادان تا 6 ماهگی

110
نوزادان 7 تا 12 ماهه 130
کودکان 1-3 ساله 90
کودکان 4-8 ساله 90
کودکان 9 تا 13 ساله 120
مردان بالای 14 ساله 150
زنان 14 سال و بالاتر 150
زنان باردار در تمام سنین 220
زنان با مشکلات کمبود ید در تمام سنین 290

منابع ید

انواع مواد غذایی ید دار که به درمان کمبود ید کمک می کند به شرح زیر است:

  • جلبک دریایی
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی تن
  • محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر
  • نمک یددار
  • میگو
  • تخم مرغ
  • هلو خشک

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مبینا
    7 اسفند 1401

    ممنون❤️

0