topNotif

کنترل تغذیه برای داشتن وزن ایده ال قسمت اول

1715 بازدید
06 بهمن 96
شقایق
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

پاسخ سوالاتی در باب کنترل تغذیه برای داشتن وزن ایده ال قسمت اول

تفاوت بین اصطلاحات اضافه وزن و چاق چیست ؟!

به وزن بیش از حد مطلوب با احتساب جثه و جنسیت اضافه وزن اطلاق می گردد. بسیاری از مردم اضافه وزن دارند بدون آنکه چاق باشند. چاقی به افزایش مخصوص چربی بدن اطلاق می شود و از آن به عنوان مرحله پس از اضافه وزن یاد می شود. برخی مواقع طبقه بندی افراد به اضافه وزن و چاق از روی قاعده خاصی انجام نمی شود. بسیاری از پزشکان چاقی را بر اساس جداول منتشر شده وزن برای سن، جنسیت، قد و ساختار بدن تعیین می کنند. جداول وزن و قد متروپولیتین 1983 نیز مرجع خوبی برای تعیین چاقی است. یکی از تعاریفی که اغلب در مورد چاقی استفاده می شود عبارت است از چنانچه وزن بدن 20 درصد یا بیشتر، بالاتر از محدود طبیعی باشد به فرد چاق اطلاق می شود.

نمایه توده بدن ( بی ام آی ) چیست ؟ و چگونه محاسبه می شود ؟

بی ام آی (BMI) متداولترین روش توصیه شده برای طبقه بندی وزن بدن است که به آسانی با تقسیم وزن فرد بر حسب کیلوگرم بر مربع قد بر حسب متر محاسبه می شود.

عوارض چاقی در بزرگسالان چیست ؟

دلیل بالا بودن میزان مرگ و میر در افراد دارای اضافه وزن و چاق، شیوع بیشتر بیماری هایی مانند بیماری کرونر قلب، فشار خون بالا، دیابت نوع 2، استئوآرتریت، بی خوابی، حمله قلبی، سنگ های کیسه صفرا و سرطان ( آندومتر، کولون و پستان پس از یائسگی) است.

مباحث اساسی که در ارزیابی فرد دارای اضافه وزن باید به آن ها پرداخت کدامند !؟

مدل درمانی در آمریکا دارای شش مرحله است که عبارتند از : وزن کردن فرد و محاسبه بی ام آی، تعیین هر نوع بیماری مربوط به چاقی، تعیین سایر عوامل خطر (مانند نسبت به پیرامون کمر به باسن بیشتر از 0/1 در مردان و بیشتر از 8/0 در زنان)، تعیین عواملی که سلامتی فرد را به خطر می اندازد (بر پایه بی ام آی و وجود بیماری های مربوط به آن)، تعیین موارد استنایی کاهش وزن (مانند بارداری، بی اشتهایی عصبی)، تعیین آمادگی فرد برای کاهش وزن جز این شش مورد هستند.

 

کنترل تغذیه برای داشتن وزن ایده ال

کنترل تغذیه برای داشتن وزن ایده ال

 

برنامه های اصلی موجود جهت کاهش وزن کدامند ؟ برای هر فرد، کدام نوع مناسب است ؟

برنامه های کاهش وزن در اصل سه نوع هستند : روش خود یاری، روش غیر بالینی و روش بالینی، اگر به فرد انتخاب صحیح غذاها آموزش داده شود و همچنین فهمانده شود که در صورت عدم کاهش وزن در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها می باشد، می تواند از برنامه خود یاری برای کاهش وزن خود استفاده نماید. در اجرای این برنامه می توان از کتاب ها خود آموز، نوارهای ویدیوئی آموزشی و سایر ابزارهای آموزشی برای آموزش افراد استفاده کرد تا در نهایت فرد بتواند خودش برنامه کاهش وزن خود را تنظیم کند.

برنامه های غیر بالینی اغلب تجاری هستند و توسط گروهی از مشاوران که سعی در گسترش مصرف محصولات غذایی خاص و یا رونق تکنیک های تغییر رفتاری در بین مردم هستند سرپرستی و هدایت می شوند که این مشاورین ممکن است آموزش های رسمی و معتبری در زمینه کاهش وزن ندیده باشند. برنامه های غیر بالینی عموما برای افراد سالمی که انگیزه و دانش کافی در زمینه کاهش وزن ندارند و نیاز به تشویق مداوم جهت تغییرات رفتاری یا تغییر در شیوه زندگی دارند مناسب است و در افرادی که به دلیل بیماری، پرهیزهای غذایی خاصی دارند و یا کسانی که به دلیل مشکلات جسمانی یا ذهنی تحت مراقبت های پزشکی هستند نباید از این برنامه های کاهش وزن استفاده نمایند. برنامه های بالینی کاهش وزن اغلب توسط گروهی از افراد که مجوز رسمی برای انجام این کار دارند انجام می شود به طوری که برخی از برنامه های بالینی توسط تیم منظمی متشکل از پزشکان، رژیم شناسان، فیزیولوژیست ها و فیزیولوژیست های ورزشی انجام می شود.

برنامه های بالینی کاهش وزن برای افراد مبتلا به چاقی مفرط که سایر روش های کاهش وزن در مورد آن ها قابل اجرا نمی باشد مناسب است به همین منظور بسیاری از بیمارستان ها دارای خدمات مشاوره سرپایی برای کاهش وزن این افراد می باشند که عموما توسط متخصصین تغذیه انجام می شود. شرکت در این برنامه ها معمولا نیاز به دستور پزشک دارد، برنامه های بالینی برای افرادی که نیاز ها یا محدودیت های غذایی خاصی دارند و یا تمایل به مشاوره فردی به جای مشاوره گروهی دارند مناسب است.

 

همچنین بخوانید:  کاهش وزن در گروه های خونی مختلف

 

برای کاهش ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی چه مقدار کاهش وزن لازم است ؟

به مقدار کم. هدف نهایی کاهش وزن، حفظ وزن در حد ایده آل می باشد و این هدف بسیار مهمتر از کاهش سریع و نامعقول وزن می باشد. کاهش وزن به میزان 10 – 15 پوند باعث کاهش معنی دار فشار خون، هموگلوبین گلیکولیزه و کلسترول می شود. در اغلب افرادی  که اضافه وزن دارند، 15 پوند کاهش وزن باعث کاهش بی ام آی به میزان 2 – 3 واحد می شود. اگر فردی می خواهد از اثرات سودمند کاهش وزن و شیوه صحیح خوردن و شیوه صحیح زندگی بهره مند شود و بتواند وزن خود را پس از کاهش ثابت نگه دارد باید بداند که حتی کاهش جزئی وزن شاید 1 – 2 سال طول بکشد.

رژیم بسیار کم کالری چیست ؟ در استفاده از این رژیم چه مواردی را باید مدنظر داشت ؟

رژیم بسیار کم کالری حاوی 400 – 800 کیلو کالری انرژی و 45 – 100 گرم پروتئین در روز است که معمولا به شکل غذاهای تنظیم شده و یا به شکل فرمول های مایع داده می شوند. این رژیم ها در مدت 12 هفته باعث 12 – 18 کیلوگرم کاهش وزن می شوند. رژیم بسیار کم کالری به رژیم غذایی گفته می شود که کمتر یا مساوی 10 کیلو کالری انرژی برای بدن تامین کند. این نوع رژیم ها از اواسط 1970 تا اواخر 1980 متداول بودند. در عمل این رژیم ها اغلب دارای 1500 – 1200 کیلو کالری انرژی می باشند و اغلب به نحوی طراحی می شوند که مقادیر کافی از پروتئین کامل، ویتامین ها و مواد معدنی را داشته باشند ولی از نظر مقدار کربوهیدرات و چربی بسیار فقیر می باشند. با این حال رژیم بسیار کم کالری نباید بیش از سه ماه طول بکشد و فردی که از این رژیم ها استفاده می کند روزانه حداقل باید 2 لیتر مایعات بدون انرژی مصرف کند. پس از اتمام دوره استفاده از رژیم بسیار کم کالری فرد به تدریج باید به مرحله بهبود تغذیه ای و سپس به رژیم متعادل محدود از انرژی منتقل شود تا از افزایش مجدد وزن جلوگیری شود.

توضیحاتی در مورد ارزیابی و پیگیری افراد تحت رژیم بسیار کم کالری

پیش از استفاده از رژیم بسیار کم کالری فرد باید از نظر جسمانی، تاریخچه غذایی و تاریخچه وزن، داروهای مصرفی و تست های آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گیرد و در طول مدت استفاده از رژیم نیز پیوسته باید توسط پزشک و رژیم شناس پیگیری شود. کمبود های تغذیه ای، عدم تعادل الکترولیت ها، امکان ایجاد سنگ های صفراوی و کاهش شدید بافت بدون چربی بدن از عوارض استفاده از این رژیم ها می باشند. احتمال دارد افراد پس از اتمام دوره رژیم بسیار کم کالری مجددا وزن خود را به دست آورند بنابراین استفاده از برنامه غذایی طولانی مدت حفظ وزن به همراه روش های تغییر  رفتاری در ارتباط با تغذیه سالم و فعالیت های جسمانی جالب و سرگرم کننده برای موفقیت ضروری است.

استفاده از رژیم های بسیار کم کالری برای چه افرادی مناسب است ؟

استفاده از رژیم بسیار کم کالری در مورد افرادی که حداقل 30 درصد اضافه وزن دارند توصیه می شود و همچنین افرادی که از این رژیم ها استفاده می کنند نباید مبتلا به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت نوع یک، بیماری کبدی و کلیوی، نارسایی قلبی و یا مشکلات فیزیولوژیکی شدید باشند. زنان باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان و سالمندان نباید از رژیم بسیار کم کالری استفاده نمایند. رژیم بسیار کم کالری معمولا در مورد افرادی که به دلایل پزشکی نیاز به کاهش سریع وزن دارند و یا سایر روش های مطرح کاهش وزن در مورد آن ها بی نتیجه بوده است، مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که از این رژیم ها برای کاهش وزن خود استفاده می کنند باید راضی باشند تا رفتار های تغذیه ای و سطح فعالیت های جسمانی خود را برای حفظ طولانی مدت کاهش وزن تغییر دهند.

  قسمت دوم را بخوانید

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

پودر مارچوبه را با خواص ضد سرطان، درمان بیماری های قلبی، کنترل و درمان دیابت نوع 2، درمان بیماری لوسمی، کاهش نفخ شکم و سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری و درمان یبوست، کاهش فشار خون بالا، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، کاهش سندروم پیش از قاعدگی، تقویت بینایی ، درمان كم خونی، بهبود هضم غذا، کاهش وزن و لاغری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0