topNotif

گروه های غذایی خطرناک برای سلامتی بدن

1773 بازدید
11 خرداد 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

درباره غذاهای خطرناک چه کنیم ؟!

در مطلبی تحت عنوان تست غذا های خطرناک از شما عزیزان خواستم تستی را انجام دهید حال می توانید بر اساس میزان امتیازی که داشتید به توصیه های این مطلب توجه کرده و آن ها را عملی کنید.

باید از خوردن برخی از غذاها اجتناب کنید یا به یک باره این غذاها را کنار بگذارید یا دست کم از مصرف آن ها بکاهید چون چیزی را که می خواهید به شما نمی دهند. در ادامه فهرست کوتاهی از غذاهای خطرناک را آورده ام تا ساده تر شود. می بینید که زیاد نیستند، امیدوارم این فهرست شما را تحریک و تشویق کند تا بیشتر به غذای خود اهمیت دهید، اما تکرار می کنم حتما مراعات کنید.

قهوه !

قهوه دارای کافئین است، داروی محرکی که در چای و کولا وجود دارد، وقتی بیش از حد قهوه می نوشید فشار خونتان بالا می رود و این باعث می شود احساس بی قراری و اضطراب کنید، درست است که قهوه محرک است اما باعث پرکاری غدد فوق کلیوی و خستگی بیش از حد شما می شود. به علاوه همه ی قهوه ها حتی آن هایی که کافئین ندارند باعث پیری پوست می شوند. همچنین قهوه جذب آهن و روی را تا بیش از پنجاه درصد کاهش می دهد و این سامانه ی ایمنی شما را به مخاطره می اندازد.

آرام آرام قهوه را کنار بگذارید به جای آن شروع کنید به نوشیدن دم کرده های گیاهی مثل نعناع صحرایی، بابونه، گزنه، شبدر قرمز و گل قاصدک یا نوشیدن افشره ی میوه های تازه در آب داغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف زیاد قهوه شما را به سرماخوردگی و آنفولانزا حساس می کند.

گروه های غذایی خطرناک برای سلامتی بدن

گروه های غذایی خطرناک برای سلامتی بدن

غذاهای چرب !

مصرف مقدار زیاد غذاهای چرب مثل گوشت قرمز، فرآورده های لبنی چرب و غذاهای سرخ شده شرایین را تنگ می کند، ذخایر کلسیم را از بین می برد و عمل قلب و دیگر اندام های حیاتی را تهدید می کند. راه فراری ندارید، خوردن بیش از حد غذاهای چرب شما را چاق می کند. همچنین باعث افزایش فشار خون، حساسیت غذایی، بیماری قلبی، دیابت، ناراحتی های گوارشی، مشکلات کلیوی و کبدی، پوکی استخوان، التهاب مفصل و سرطان های روده ی بزرگ، پستان و رحم می شود.

غذاهای شیرین !

مصرف خیلی زیاد غذاهای شیرین و شکر سفید فرآوری شده، دکستروز، شربت قند ذرت، شیرین کننده های مصنوعی و شکلات باعث عدم تعادل قند خون، نوسانات خلقی، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت، بیش فعالی و بروز اختلال در عملکرد طحال، کبد، لوزالمعده و روده ها می شود. راه چاره این است که از شیرین کننده های طبیعی مثل عسل، ملاس، میوه های خالص و آب میوه ها به مقدار کم و با احتیاط استفاده کنید.

فرآورده های لبنی !

شیر گاو مملو از چربی و پروتئین کازئین است که هضم آن برای انسان بسیار سخت است. به همین دلیل شیر گاو پاسخ های آلرژیک مانند آسم، گوش درد، آبریزش بینی، التهاب غشاهای مخاطی مترشحه، راش پوستی، بی حالی و بی قراری را بر می انگیزد. به علاوه برخی افراد آنزیم لاکتاز را که تجزیه کننده ی لاکتوز موجود در شیر گاو است ندارند. اگر تحمل لاکتوز برای تان ممکن نباشد از گاز و باد معده، نفخ و ورم شکم، اسهال و یبوست رنج خواهید برد. به جای شیر گاو از جایگزین های قابل هضم تر مثل سویا، برنج، مغزها، شیر جو دو سر و غلات سه گانه استفاده کنید.

اگر مصرف لبنیات را قطع می کنید، کلسیم مورد نیاز خود را با خوردن غذاهای سرشار از کلسیم مانند توفو، حبوبات، مغزها و دانه ها و سبزی های سبز برگ تامین کنید، تاج خروس(گل حلوا) نیز غنی از کلسیم و منیزیم است و بالاخره اگر ناچارید شیر گاو بخورید دست کم اول آن را بجوشانید، جوشاندن شیر مولکول های بزرگ غیر قابل هضم آن را می شکند.

 

همچنین بخوانید: نقش مواد غذایی در سلامت بدن

  الکل !

الکل به دستگاه گوارش و کبد فشار زیادی می آورد. کبد الکل را به استالدیید، ترکیب سمی مشابه فرمالدیید که در چرم سازی استفاده می شود، تبدیل می کند. مصرف زیاد الکل به چاقی منجر می شود و عوارض دیگر مصرف آن عبارت اند از عدم تعادل قند خون، خستگی، کندی عمل اندام ها و استحاله ی بافت های سلولی است.

با احتیاط پیش بروید!

لازم نیست همیشه از خوردن این غذاها اجتناب کنید اما در خوردن آن ها جانب احتیاط را نگه دارید و میانه روی اختیار کنید.

مخمر ها !

به تقریب همه ی غذاها پخته دارای مخمر هستند که به عنوان قوام دهنده و خوشبو کننده ی غذا به کار می روند. اگر غذایی که پخته اید ور آمده یا پوسته ای دارد بدون شک دارای مخمر است. اغلب غذاهای بسته بندی شده و آماده، دارای افزودنی هایی از نوع مخمر هستند که به احتمال قوی به اسامی همچون عصاره ی مخمر، پروتئین گیاهی، مخمر نانوایی و آبجو شناخته می شوند.

بنابراین قبل از خرید مواد غذایی برچسب کالاها را بخوانید. غذاهای تخمیر شده (یعنی سرکه، سس سویا، پنیر) و نوشیدنی های الکلی (به ویژه شراب و آبجو) از دیگر منابع مخمر ها هستند. آن ها فقط برای کسانی مشکل به شمار می روند که به مخمر حساسیت دارند، اگر به نوعی از آلرژی، آسم، عفونت های مخمری، اگزما، کهیر، سردرد یا میگرن دچارید باید مخمر اضافی را از برنامه غذایی تان حذف کنید. حساسیت به مخمر با خوردن مقدار زیادی مواد غذایی مخمر دار به وجود می آید. نمی خواهم بگویم خوردن غذاهای مخمر دار را قطع کنید فقط می خواهم که آگاه شوید و مصرف اینگونه غذاها را محدود کنید.

نکته نهایی : بیشتر غذاهای پخته دارای شکر فراوان نیز هستند بنابراین استفاده از آن ها را کاهش دهید.

گروه های غذایی خطرناک برای سلامتی بدن

گروه های غذایی خطرناک برای سلامتی بدن

پاستا، ماکارونی، لازانیا و غذاهای خمیری !

اگر گمان می کنید پاستا غذایی خوب و مغذی است در اشتباه اید. پاستا با آرد درست می شود، نزدیک به هفتاد درصد محتوای ویتامینی آن و بیش از نود درصد محتوی مواد معدنی آن با فرآوری و سفید کردن خراب می شود. آرد سفید عاری از فیبر است، مواد مغذی آن ناچیز است و دارای آهن غیر طبیعی است که در بدن جمع می شود این نوع آهن ویتامین های خوب دیگر را از بین می برد. نمی گویم شما نمی توانید پاستا بخورید اما در خوردن آن میانه روی کنید. می توانید انواع دیگر کربوهیدرات را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید، به جای پاستا سفید، از برنج، اسفناج، گندم جو نما، ذرت و سویا استفاده کنید که همگی در فروشگاه های مواد غذایی در دسترس هستند.

گوشت قرمز !

مصرف زیاد گوشت قرمز

  • خون را مسموم و اسیدی می کند
  • کلسیم خون را می گیرد
  • کلیه و کبد را پرکار می کند
  • با عدم حرکت در روده ها، میکروب های مفید روده را از بین می برد
  • باعث ایجاد سنگ کلیه و تنبلی کبد یا بیماری کبدی، سرطان های روده و دستگاه تولید مثل، التهاب مفاصل و پوکی استخوان می شود

گوشت قرمز به بدن فشار می آورد تا آنزیم ها و اسید هیدروکلریک بیشتری تولید کند تا هضم گوشت آسان شود. اگر شما از گوشت قرمز استفاده می کنید، گروه های غذایی را به درستی باهم ترکیب کنید تا هضم گوشت به نحوی موثرتر انجام شود و سعی کنید تا آنجا که ممکن است از گوشت های غیر هورمونی و غیر پرورشی استفاده کنید.

تاجریزی !

اگر در معرض مشکلات عضلانی، التهاب مفاصل، مشکلات استخوانی یا مفصلی هستید از خوردن غذاهای خانواده ی تاجریزی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان مسمایی و انواع فلفل اجتناب کنید. چون این غذاها ماده ای به نام سولانین دارند که عمل آنزیم ها را در عضلات دچار اختلال می کند و اغلب به درد و ناراحتی و تشدید مشکلات مفصلی منجر می شود. اگر شما به راستی عاشق این غذاها هستید بهترین کار این است که این ها را کباب کنید یا با مقداری سوپ میزو بپزید و بخورید، این کار ترکیب سولانین را خنثی می کند.

 

همچنین بخوانید:  نکات مهم در غذا درمانی

 

گوشت ماکیان !

پیامد پرورش مرغ در مرغداری این است که چه بسا مرغ های بیمار در بشقاب شما فرود بیایند. بنابراین توصیه می کنم اگر برایتان امکان دارد از گوشت ماکیان غیر پرورشی استفاده کنید. بیشتر افرادی که از ماکیان پرورشی استفاده می کنند، دچار اضافه وزن هستند و بعد از صرف غذا شکم متورم و پر گازی دارند.

گروه بندی غذایی

راه حل اصلی گروه بندی غذایی است. وقتی دسته بندی غذایی را انجام می دهیم چربی ها به راحتی می سوزند و بنابراین غذای هضم نشده ای باقی نمی ماند. غذاها دارای گروه های مختلفی هستند و مهم است برخی از گروه ها را با هم مصرف نکنید چون مصرف همزمان آن ها مانع هضم موثرشان می شود.

وقتی گروه بندی غذایی به درستی انجام شود، چربی ها بهتر می سوزند، جذب مواد غذایی، آنزیم ها و پروتئین ها به حداکثر می رسد. از سو هاضمه، ورم و ایجاد نفخ و گاز جلوگیری می شود. بیشتر مسائل مربوط و همبسته به چاقی رفع یا تصحیح می شود.

بدون گروه بندی غذایی، هضم کامل غیر ممکن است. عملکرد آنزیم های گوارشی دچار اختلال می شود. مواد غذایی به نحو موثر جذب نمی شوند. میزبان بیماری هایی چون سوزش سردل یا همان ترش کردن، ورم و نفخ شکم، علامت روده ی تحریک پذیر، یبوست، دردهای شکمی، اختلال جذب و سو هاضمه دچار می شود.

 

 

 
   

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودی. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای کوهی اصل را با خواص چربي سوز قوي، کاهش وزن،دفع مواد زائد از بدن، تقويت معده بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0