گندم و یک دنیا خاصیت

3488 بازدید
28 بهمن 96
سمانه

گندم و یک دنیا خاصیت که بد نیست بدانیم

گندم گیاهی است که ساقه های آن تو خالی و گره های ساقه پر می باشد و هر ساقه به یک خوشه ی متشکل از سنبله ها منتهی می شود که هر چه زمین غنی تر باشد دانه ها بیشتر خواهند شد، پوسته دانه گندم از دانه جداست و مانند دانه برنج است و کمی چاق تر و در یک طرف دانه خط طولی وجود دارد.

خواص درمانی دانه گندم :

حاوی ویتامین ب1، ب2، ب3، ب9، ای و نشاسته و مواد معدنی و مواد ازته و مواد چرب می باشد. مدر، خنک کننده، مغذی، اشتها آور و چاق کننده است، اختلالات در سلامتی بدن را برطرف می کند، برای افزایش بارخیزی زنان مصرف می شود. خوردن جوشانده بلغور گندم برای رفع اسهال حاد و مزمن مفید است. برای تسکین سرفه، درمان خونروی از سینه، رفع درد سینه و پهلو و تقویت نیروی جنسی، آرد گندم را با شکر و بادام مانند حریره درست کنید و کم کم آن را بخورید. اگر مقداری از گندم و جو را به طور مساوی مخلوط و بجوشانید و تازه به تازه آب آن را به طفل بخورانید، برای دوره نقاهت اطفال مفید است.

آرد آن را روی پوست بمالید، تحریکات و ناراحتی های پوستی را کاهش می دهد و برای باد سرخ مفید است. اگر مقداری از آرد را با آب پیاز ضماد کنید، برای درمان ورم های سرد و رسیدن دمل ها نافع است. ضماد آرد با عرق گشنیز هم برای درمان خنازیر مفید است.

مقداری گندم را بو بدهید و تا گرم است در کیسه ای بریزید و بر وسط سر بگذارید و بعد از سرد شدن آن را بردارید و این کار را چند بار تکرار کنید، خارش سر و سردی بدن، که از ضعف باشد را درمان می کند و اگر بر سر کودکان قرار دهید آب ریزش چشم را متوقف می کند.

گندم و یک دنیا خاصیت

گندم و یک دنیا خاصیت

تذکر :

گندم بطئی الهضم  و سنگین و نفاخ است، خوردن آن به صورت دانه برای اشخاصی که مبتلا به انسداد عروق هستند مضر می باشد. گندم که با آب پخته شود، برای هاضمه مضر است و اشخاصی که اختلالاتی در دستگاه هاضمه دارند نباید بخورند. گندم پخته نفاخ و دیر هضم است، گندم نارس ایجاد قولنج و باد و نفخ شدید می کند.

سبوس گندم :

در سبوس خام گندم پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، نیاسن و انرژی غذایی وجود دارد. برای رفع سرفه و زکام و کاهش حرارت تب آب دم کرده گندم مناسب است. اگر آب دم کرده آن را با عسل بخورید، کمی ملین است و یبوست های ناشی از نارسایی کبد را برطرف می نماید و سنگ های صفراوی را دفع می کند. آن را همراه با چایی دم کنید و بخورید برای افزایش ترشح عروق و در موارد ادرار خونی موثر خواهد بود. آن را گرم کنید و داخل کیسه ای بریزید و روی عضو دردناک از روماتیسم، درد مفاصل و درد پهلو بگذارید و دایم گرم کنید و تجدید نمایید، دردها را تسکین می دهد. اگر بالشی را از سبوس پر کنید و زیر سر اطفال قرار دهید، به درمان آبله کمک می کند.

 

همچنین بخوانید: روغن جوانه گندم و فواید درمانی آن

 

تذکر :

سبوس گندم دیر هضم است، در موارد وجود زخم یا حالت سرطانی در دستگاه هاضمه، خون روی از روده ها و اشخاص مبتلا به ترشی معده نباید مصرف شود، مصرف زیاد آن ممکن است باعث اسهال شود.

جوانه گندم :

گندم را یک شب در آب سرد بخیسانید، بعد در پارچه نخی بپیچید، ظرفی زیر آن قرار داده و دایم آن را نمناک کنید تا ریشه ها جوانه بزنند و قبل از سبز شدن آن را از هم باز کنید و در آفتاب پهن کنید تا خشک شوند، در جوانه گندم ویتامین آ، ب، ب1، ب2، ب12، ای، ای1 وجود دارد. اگر هر روز کوبیده آن را با شیر مخلوط کرده و بخورید مقوی است و نطفه را زیاد می کند، برای حفظ سلامت چشم مفید است. به جای شیر مادر برای طفل، از چهار ماهگی به بالا آن را نرم بسایید و با آب انگور مخلوط کرده و به طفل بخورانید.

کاه گندم :

آب جوشانده آن برای رفع مسمومیت و رفع بیلیوسنس(مزاج صفرائی یاسودائی) که علایم آن اختلال در کبد، ایجاد یبوست، سر درد، بی اشتهایی و قی کردن زردآب است، مفید می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

روغن جوانه گندم را با خواص کنترل دیابت، کاهش فشار خون بالا، درمان چاقی، پیشگیری و درمان ریزش مو و شوره سر، درمان چین و چروک، پیشگیری از زوال عقل و از دست دادن حافظه، درمان آکنه، رفع خستگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0