گیاهان دارویی معجزه گر برای تقویت لثه و دندان ها

4822 بازدید
14 دی 96
سمانه
,

آخرین به روزرسانی 13 مهر 1398

گیاهان دارویی برای تقویت لثه و دندان ها

استفاده از روش های سنتی مراقبت از دندان، از آسیب های مربوط به فلوراید و دیگر مواد شیمیایی موجود در محصولات مختلف دندان، جلوگیری می کند. بر اساس تحقیقات علمی، ثابت شده است که بعضی گیاهان علاوه بر محافظت از دندان ها و لثه، به حفظ سلامت کلی دهان هم کمک کرده و دهان را از رشد باکتری و میکروب های مضر، محفوظ نگاه می دارد. این گیاهان را بشناسید تا دیگر نگران سستی و ضعف دندان های خود نباشید، لذا تا انتهای این مقاله ما را همراهی کرده تا با گیاهان دارویی برای تقویت لثه و دندان ها آشنا شوید.

گیاهان دارویی برای تقویت لثه و دندان ها

استویا

از گیاه استویا به عنوان شیرین کننده طبیعی بدون کالری استفاده می شود که 300 برابر شیرین تر از ساکاروز است. عصاره استویا دارای خاصیت آنتی باکتریال است و از رشد باکتری های دهانی (عامل جرم دندان) و در نتیجه، از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

نحوه مصرف استویا: چند برگ تازه استویا را به جای شکر به چای یا نوشیدنی های دیگر اضافه کنید. همچنین، می توانید برگ های خشک شده آن را پودر کرده و به دسرها و سوپ ها بیفزایید.

سبزه گندم

آب سبزه گندم به خارج شدن میکروب ها از لثه و در نتیجه، بهبود کلی لثه و درمان خونریزی های لثه کمک می کند.

نحوه مصرف سبزه گندم : هر وقت خواستید دهان را بشویید، آب سبزه گندم تازه را با آب ترکیب کنید و دهان را با آن بشویید. در حالت کلی می توانید هر روز صبح با این محلول دهان را بشویید.

 

گیاهان دارویی برای تقویت لثه و دندان ها

گیاهان دارویی برای تقویت لثه و دندان ها

 

میخک

میخک از دیر باز برای درمان درد دندان استفاده می شده است. همچنین، برای خوشبو کردن دهان و نفس مصرف می شود. این گیاه می تواند با استفاده از خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی به درمان عفونت ناشی از پوسیدگی دندان کمک کند. همچنین، با استفاده از خاصیت بی حس کنندگی دندان درد را تسکین می دهد.

نحوه مصرف میخک : می توانید آن را به دو صورت خام و یا به شکل دمنوش مصرف کنید. به منظور تسکین درد، یک میخک را روی دندان مورد نظر بگذارید. روش دیگر آن است که میخک را پودر کرده و آن را با روغن زیتون مخلوط و به شکل خمیر درست کنید. سپس، آن را به طور مستقیم روی دندان مورد نظر بگذارید.

شیرین بیان

شیرین بیان دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی می باشد. این گیاه از تولید باکتری دهانی، بیماری های لثه و حفره دهانی جلوگیری می کند. خواص ضد التهابی شیرین بیان، چنان قابل توجه است که یکی از موثرترین گیاهان دارویی در رفع آفت و زخم های دهانی است.

نحوه استفاده از شیرین بیان : دندان و لثه خود را به آرامی با پودر شیرین بیان خشک شده در آفتاب، ماساژ دهید یا ریشه آن را بجوید.

 

همچنین بخوانید:  علت و رفع بوی بد دهان

 

پوست بلوط سفید

برای درمان لثه بسیار مفید است. پوست بلوط سرشار از تانن ها است که با افزایش قابلیت ارتجاعی بافت لثه، به سفتی لثه و یا دندان لق کمک می کند. پوست بلوط میزان بالایی منیزیم، کلسیم و روی دارد که به تقویت دندان و لثه کمک می کند.

نحوه استفاده از پوست بلوط سفید : می توانید از کپسول های حاوی پودر پوست بلوط سفید استفاده کنید و پودر داخل آن را به طور مستقیم روی لثه بمالید. روش دیگر این است که با استفاده از پودر بلوط، یک دمنوش درست کنید و پس از سرد شدن، از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

ریحان

این گیاه بسیار ارزشمند به دلیل خواص درمانی مختلف خود شناخته شده است. ریحان خواص ضد باکیریایی قوی دارد و از بیماری های لثه، تشکیل جرم و بوی بد دهان جلوگیری می کند.

نحوه مصرف ریحان : دندان خود را با استفاده از پودر ریحان خشک شده مسواک بزنید تا تاثیر آن را در رفع بوی بد دهان و بیماری های لثه ببینید. از این روش گیاهی و طبیعی برای حفظ سلامت دهان و دندان خود استفاده کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضد میکروبی قوی دارد و به رفع عفونت لثه و بوی بد دهان کمک می کند.

نحوه استفاده از روغن درخت چای : هر روز صبح قبل از مسواک زدن، یک قطره از این روغن را روی خمیردندان خود بریزید و مسواک کنید. همچنین، می توانید چند قطره آن را به دهان شویه خود اضافه کرده و دهان را با آن بشویید.

 

گیاهان دارویی برای تقویت لثه و دندان ها

گیاهان دارویی برای تقویت لثه و دندان ها

 

روغن اکالیپتوس

یک ماده موجود در روغن اکالیپتوس به نام سینئول، باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان را از بین می برد و با کاهش جرم دندان، تقویت لثه و جلوگیری از خونریزی لثه، به بهبود سلامت کلی دهان کمک می کند.

نحوه استفاده از روغن اکالیپتوس : تنها یک قطره از روغن اکالیپتوس را روی مسواک خود بریزید یا چند قطره به دهان شویه خود بیفزایید.

دهان شویه های گیاهی جهت تقویت لثه و دندان

می توانید روزانه از جوشانده های بالنگ، آب گشنیز، عصاره برگ توت، هلیله کابلی، خون سیاوشان، شاتره و صمغ مصطکی به عنوان دهان شویه استفاده کنید. همچنین، جوشانده ای از زاج و سرکه یا جوشانده ای از ترکیب زاج، پونه و کاکوتی تهیه کرده و روزانه آن را غرغره نمایید.

غذاهای مفید برای تقویت لثه و دندان

مصرف مواد غذایی نظیر اسفناج، کرفس، هویج، کاهو، کلم، سیب زمینی، پیاز، جعفری، برگ ترب، لوبیا، برگه زردآلو، فندق، موز، خرما، مغز گردو، خربزه، پرتقال، گلابی، سیب، انگور، آب لیمو ترش، انجیر خشک، گوجه فرنگی، شیر، نخود، چغندر، لوبیا سبز، شاهی، ترب و هلو به تقویت لثه و دندان کمک می کند.

نکته: فراموش نکنید که درمان های فوق سبب درمان پوسیدگی، التهاب و عفونت های دهانی نمی شود و جهت پیشگیری از مشکلات دهان و دندان استفاده می شود، لذا توصیه می شود هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن درخت چای را با خواص ضد جوش و آکنه، درمان ریزش مو ،درمان تاول و زخم ،ایجاد لطافت و زیبایی در پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0