topNotif

گیاه اسقولوقندریون و قنبیل

2742 بازدید
27 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

گیاه اسقولوقندریون و قنبیل را بشناسیم.

*اسقولوقندریون

در کتب طب سنتی با نام اسقولو قندریون که ظاهرا یونانی است آمده است. این نام ممکن است صحیح آن اسقولوفندریون باشد و در کتاب های مختلف حرف ف به ق تبدیل شده باشد. در برخی کتاب این گیاه را زنگی دارو نیز نام نهاده اند. به فرانسوی اسکول پندر و لانگ دی بوف و لانگ دی کرف و اسکولوپندر فیسنیل گفته می شود.

مشخصات اسقولوقندریون را بدانیم.

اسقولوفندریون گیاهی است چند ساله بدون گل، برگ های آن دراز به طول 20 -40 سانتیمتر و عرض 4-5 سانتیمتر بیضی نوک تیز موجی و خمیده که مستقیما از ریشه گیاه بیرون آمده است و در حقیقت گیاه ساقه ندارد. سطح بالایی برگ ها صاف و شفاف ولی سطح زیرین برگ ها دارای یک رگبرگ اصلی است که از این رگبرگ خطوط برآمده موازی عرضی یعنی در جهت مایل و یا تقریبا عمود به رگبرگ اصلی خارج شده است و زاویه آن ها با رگبرگ اصلی حدود 75 درجه است. رنگ این خطوط قهوه ای است و شامل اسپورانژها یعنی هاگ هایی است که موجبات تکثیر گیاه را فراهم می نمایند. این گیاه در مناطق شمال ایران در گرگان، مازندران، اطراف رشت، غازیان روی دیوارها، در پیر بازار در داخل چاه ها و کنار جاده های مرطوب در مناطق مختلف البرز و در غرب ایران دیده می شود.

گیاه اسقولوقندریون و قنبیل

گیاه اسقولوقندریون و قنبیل

خواص – کاربرد اسقولوقندریون را بدانیم.

ساقه زیرزمینی گیاه قابض است و برگ های آن در فرمول شربت کاسنی وارد می شود. از دم کرده 20 گرم برگ های گیاه در هزار گرم آب جوش یا شربت کاسنی در بیماری های کبدی و مثانه و سرفه و اخلاط خونی استفاده می شود.

از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی کمی گرم و خشک است و از نظر سنگ مثانه می باشد. برای صرع و سکسکه و یرقان و ورم طحال بسته به مورد خوردن با ضماد آن نافع است. اگر تا 40 روز آن را با سکنجبین بخورند در ورم طحال مفید است و اگر آن را ساییده و با سرکه مخلوط نموده و بخورند. برای سکسکه، یرقان، خرد کردن سنگ مثانه، کلیه و سخت ادرار کردن مفید است. مقدار خوراک آن تا 12 گرم است. مضر قلب است و از این نظر باید با صمغ عربی خورد و مضر مثانه است لذا باید با عسل خورده شود.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه چوبلمه و گوش موش

 

*قنبیل

در اغلب کتب طب سنتی با نام قنبیل نام برده شده است.

مشخصات قنبیل

قنبیل درختی است کوچک به بلندی کمتر از 10 متر، برگ های آن کامل بیضی، خشن بی کرک و به رنگ سبز، گل های آن دو پایه میوه آن به شکل چهار وجهی کوچک به قطر حدود یک سانتیمتر و پوشیده از غباری قرمز رنگ که تارهای غده ای می باشند.

این تارها مرکب از سلول های ترشحی هستند که سلول انتهایی تار کمی برجسته است و در آن مواد ترشحی جمع می شود. قسمت قابل مصرف این گیاه در درمان بیماری ها، این ماده ذخیره ای ترشحی میوه درخت است که آن را گرد کامالا نامند. به عبارت دیگر گرد کامالا از غده ها و تارهایی که سطح میوه را پوشانیده اند تهیه می شود. این درخت در مناطق گرم عربستان، حبشه، هند، سیلان و استرالیا می روید.

خواص قنبیل

گیاه قنبیل شاید معروفترین و گسترده ترین درختی است که در تمام خطه از جنوب چین تا گینه جدید، استرالیا و هندوستان در طب سنتی مورد مصرف و شناخته شده است. در هند از گرد کاملا که از غده ها و تارهای روی میوه به دست می آید و ماده تلخی است به عنوان ضد کرم و مسهل قوی و برای قطع خونریزی استفاده می شود.

در چین از جوشانده برگ ها و میوه آن برای رفع سرماخوردگی استفاده می شود. در شبه جزیره مالایا از جوشانده برگ های آن برای جلوگیری از خیس کردن شبانه بستر به بچه ها داده می شود. از گرد کامالا که از غده ها و تارهایی که میوه را پوشانده به دست می آید، قرن ها است که به عنوان کرم کش استفاده می شود. به خصوص برای کشتن تیپ ورم موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نعنا را با خواص درمان کننده کليه اختلالات گوارشي از جمله تهوع، درمان سو هاضمه، ترش کردن، دل درد و نفخ معده، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0