گیاه افدرا معجزه ای برای لاغری

6989 بازدید
18 بهمن 96
سمانه

گیاه افدرا معجزه ای برای لاغری و دفع سنگ کلیه

افدرا با نام های دیگری مانند اُرمک، قاطرقویروخی، پُدرُخ، قویروخ، علی جون (علی جونک)، خم، ریش بز، هوم نیز شناخته می شود. این گیاه شامل یک جنس و سی و پنج گونه مختلف می باشد. ساقه های آن دارای انشعابات زیاد، همیشه سبز و بند بند است، به همین علت در نائین به آن سبزو می گویند و چون از بند های ساقه اش در تهیه کبریت استفاده می کرده اند، آن را گیاه کبریتی هم می گویند. همچنین، به هنگام سوختن صدای مخصوص می دهد و به این جهت پریکو می نامند. ریش بز گیاهی است سمی که در مصرف آن باید احتیاط گردد، اما از این گیاه در مقادیر کم برای درمان سرماخوردگی ها، کاهش وزن و ناراحتی های تنفسی استفاده دارویی می شود. حال با گیاه افدرا معجزه ای برای لاغری، آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه افدرا

افدرا (Ephedra sinica) گیاهی است از خانواده افدرا (Ephedraceae)، بوته مانند و دارای ساقه بندبند به ارتفاع نیم تا یک متر که گاه به صورت درختچه های کوچک دیده می شود. شکل ظاهری این گیاه مخصوصا در بعضی نمونه ها، شبیه گیاهان دم اسب (Equisetum) است. از مشخصات افدرا این است که اولا بندهای متعدد ساقه آن فاصله دار است و ثانیا در محل بند، برگ های کوچک فلس مانند و نازک دارد. وجود بندهای فاصله دار و شکل ظاهری عاری از برگ، بهترین وسیله تشخیص این گیاهان است.

گل های آن عموما به صورت شاتون های نر و ماده، معمولا بر روی ۲ پایه جدا از هم ظاهر می شوند. گل های نر به تعداد ۶ تا ۸ تایی، دور هم گرد آمده اند و هر یک دارای پرچم هایی با میله های پیوسته به هم است. گل های ماده که به صورت دوتایی در قسمت انتهایی شاخه های جانبی ظاهر می شوند، هر کدام یک تخمک دارند.

 

گیاه افدرا معجزه ای برای لاغری

گیاه افدرا معجزه ای برای لاغری

 

 این گیاه میوه واقعی ندارد، ولی پس از عمل لقاح، پوشش کیسه مانند موجود در گیاهان ماده، چوبی می شود ولی براکته های خارجی گوشتی شده و به صورت میوه کاذب به شکل توت به رنگ نارنجی یا قرمز در می آیند که مردم آن را توت صحرایی می نامند و دارای گونه های دیگری هم می باشد. میوه آن معمولا به رنگ قرمز و محتوی یک دانه محصور در فلس های گوشتدار است که مجموعا به صورت میوه شفت مانند جلوه می کند. در ایران انواع متعددی از گیاهان افدرا دیده می شود.

محل رویش و پراکنش افدرا

افدرا در مناطق مختلف آسیا پراکنده است و در کشورهای آسیای شرقی به صورت خودرو و کشت شده بهره بردای می شود. در ایران از پراکندگی ۱۲ گونه افدرا در نقاط مختلف معتدل، گرم، بیابانی، بایر و‌کوهستانی گزارش شده است. این گیاه اغلب به صورت بوته هایی با ارتفاع یک تا یک و نیم متر در نواحی مرکزی ایران حتی کویر و نواحی کوهستانی نسبتا خشک می روید.

بخش های قابل مصرف گیاه افدرا

بخش های قابل مصرف افدرا، اندام هوایی آن گیاه می باشد که شامل ساقه های باریک (گاه با تکه هایی از برگ و گلچه) می باشد. این گیاه دارای بویی نسبتا مطبوع و طعمی تلخ و قابض است و‌پودر آن نیز به رنگ سبز روشن دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی افدرا

این گیاه حاوی ترکیبات شیمیایی نظیر آلکالوییدها (۱ تا ۲ درصد با مهمترین ترکیب افدرین)، فلاونوئیدها، کاتشین ها، لیگنان ها، اسیدهای فنل کربنیک، تانن ها (حدود ۱۰ درصد) و افدران ها می باشد.

 

همچنین بخوانید:  بیماری آندومتریوز در زنان چیست

 

خواص درمانی افدرا

همان طور که در بالا اشاره شد، در میوه و اندام های این گیاه املاح مختلف کلسیم، پتاسیم، نیترات، آهن، منیزیم، منگنز و ترکیبات آلکالوئیدی به نام افدرین وجود دارد که این ماده اثری مانند آدرنالین دارد و آن را آدرنالین گیاهی می گویند. این ماده موجب تنگ شدن رگ ها و بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون می شود. همچنین، نیرو بخش و محرک بوده و آمادگی بدن را در مقابله با ترس و وحشت زیاد کرده، قدرت دفاعی و نیروی عضلانی را زیاد می کنند. کبک ها در نواحی کوهستانی آن را می خورند و قدرت دویدن و فرار آن ها زیاد است.

یک قاشق مربا خوری خشک و نیم کوب شده گیاه افدرا را در یک لیوان آب داغ پانزده دقیقه دم کنید و در طول روز آب صاف کرده آن را بنوشید. توشیدن این دمنوش برای مغز، مراکز اعصاب، رفع خستگی و نگرانی ها مفید است و علاوه بر این، عضلات روده ای و انقباض برونش را نیز آرام می کند. از مهمترین مزیت های گیاه افدرا، کمک به کاهش وزن است. ساقه های این گیاه در چین برای درمان سرماخوردگی همراه با درد عضلانی، سر درد، لرزه و سرفه های خلط آور و دفع سنگ کلیه مصرف می شود.

سایر خواص گیاه افدرا

  • افدرا حرکت رحم را تسریع می بخشد.
  • برای کنترل حمله های آسم مفید است.
  • ترشح بزاق و مایعات معده را تحریک می کند.
  • قی و استفراغ را تسکین می بخشد.
  • تب بر است.
  • برای درمان رماتیسم موثر واقع می شود.
  • افدرا تب یونجه، سرماخوردگی و آنفلونزا را درمان کرده و سیاه سرفه را تسکین می دهد.
  • ضد سم موثری برای مسمومیت های ناشی از اسکوپولامین می باشد.
  • قاعده آور است و عادت ماهیانه را تنظیم می کند.
  • میل به کشیدن سیگار را نیز کاهش می دهد.

موارد منع مصرف افدرا

از آنجایی که این گیاه قاعده آور است، توصیه می شود که زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند. همچنین، این گیاه ممکن است در بعضی اشخاص موجب تپش قلب شود که در این صورت باید با مصرف دارو تپش قلب را به حالت عادی خود باز گرداند.

خواص درمانی میوه و ریشه افدرا

میوه افدرا دارای نشاسته، قند و لعاب است. همچنین، کمی شیرین، لزج و قابض بوده و عصاره آن برای رفع ناراحتی های مجاری تنفس موثر است. اگر ریشه افدرا را همراه با شاخه هایش جوشانده و آب صاف کرده آن را بنوشید، برای معالجه رماتیسم و سفلیس مفید است. همچنین، این دمنوش برای کنترل تعریق بیش از حد از بدن مصرف دارد و این خاصیت آن، ضد خاصیت ساقه است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه افدرا را با خواص کمک به کاهش وزن، درمان آسم، تب بر، درمان رماتیسم، رفع تب یونجه، رفع سرماخوردگی و آنفلونزا، تسکین سردرد، آرام بخش اعصاب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

9
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    21 اردیبهشت 1402

    شیره این گیاه موجوده .تهرانم

  2. حسین
    3 اردیبهشت 1402

    سلام اگه کسی از گیاه افدرا خواست یا شیره این گیاه را من میتونم برایش تهیه کنم

    • مهدی
      18 آبان 1402

      سلام من لازم دارم

      • عطارک
        18 آبان 1402

        درود بر شما
        برای تهیه این محصول در ساعات کاری با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.

        09120030980     021-86111700

    • زهرا حسن پور
      11 آذر 1402

      من نیاز دارم چه طور تهیه کنم. شیره اون به چه صورت هست؟

  3. علی رضا
    7 فروردین 1402

    با سلام و خسته نباشید و تبریک سال نو
    میخواستم بدونم آیا شرکت شما خریدار گیاه افدرا هست یا نه اگر از این گیاه خرید دارید من میتونم کمکتان کنم

    • ناشناس
      10 فروردین 1402

      سلام من گیاه افدرا میخوام بفرستم عراق کیلوی چنده

      • سام
        29 فروردین 1402

        کیلو چند هست میتونم تهیه کنم

        • علی
          13 مهر 1402

          از کی تا حالا گیاه پایه تولید شیشه شده گیاه لاغری،نکنید زن و بچه بیگناه مردم رو بخاطر درامد خودتون معتاد این مواد نکنید

0