چگونه از گیاه افوربیا در منزل نگهداری کنیم؟

1871 بازدید
10 مهر 01
مهربانو زهرا
,

چگونه از گیاه افوربیا در منزل نگهداری کنیم؟

افوربیا تریگونا (درخت مدادی)

با سلام و درود به شما مهربانان و همراهان همیشگی دوستداران گل و گیاه

امروز با هم درباره گیاه افوربیا درخت مدادی صحبت می کنیم. اگر این گیاه را در منزل دارید یا قصد خرید این کاکتوس زیبا را دارید تا پایان مقاله همراهم باشید سپاسگزارم.

گیاه افوربیا از خانواده کاکاتوس و ساکولنت هاست و تقریبا نگهداری گیاه شبیه کاکتوس ها و ساکولنت ها است.

نور مورد نیاز برای نگهداری کاکتوس افوربیا

گیاه افوربیا نیاز نوری بالایی دارد؛ نور فروان و غیر مستقیم شرایط ایده الی است برای رشد گیاه، هرگز گیاه را در نور مستقیم و تند تابستان قرار ندهید چون آفتاب تند و مستقیم برای گیاه ضرر دارد و باعث سوختن و آسیب دیدن گیاه می شود.

نور مناسب گیاه نور غیر مستقیمی که از پنجره و پرده رد شده باشد و کل روز محیط را روشن نگه داشته باشد عالی است؛ درفصل زمستان که شدت نور آفتاب کمتر است می توان گیاه را پشت پنجره جنوبی گذاشت تا از آفتاب صبحگاهی بهره ببرد و رشد مطلوبی داشته باشد.

افروبیا گونه های بسیاری دارد که این گونه از گیاه گرما دوست است و تاب سرمای زمستان را ندارد اگر گیاه را در منطقه معتدل بیرون از منزل نگهداری می کنید حتما با آغاز فصل سرما گیاه را به داخل منزل ببرید چون طاقت سرما را ندارند.

 

چگونه از گیاه افوربیا درمنزل نگهداری کنیم

چگونه از گیاه افوربیا درمنزل نگهداری کنیم؟

آبیاری

گیاه افوربیا نیاز آبی بالایی ندارند، حتما سعی کنید هنگامی که خاک گیاه کامل خشک باشد اقدام به آبیاری کنید؛ خاک همیشه مرطوب و غرقابی را دوست ندارد و ریشه های گیاه پوسیده می شود؛ همانطور که خاک غرقابی را دوست ندارد بی آبی مطلق و خشکی مداوم به گیاه آسیب می زند، حتما حواستون به خاک گیاه باشد هنگامی که خاک خشک شد گیاه را سیراب کنید و آب اضافی از ته گلدان خارج شود زیر گلدانی را خالی کنید تا باعث تجمع حشرات و بیماری برای گیاه نشود.

همچنین این گیاه نیاز به رطوب و آبپاشی و غبار ندارد این کار باعث قارچی شدن گیاه و بیماری گیاه می شود.

خاک مناسب برای نگهدری از کاکتوس افوربیا

خاک گیاه افوربیا خاک مناسب کاکتوس ها باید باشد خاک سبک و همراه با زهکشی عالی؛ اگر خاک کاکتوس در دسترس نداشتید می توانید خودتون خاک مناسب را برای گیاه درست کنید ترکیبی از خاک برگ + پیت ماس + شن استفاده کنید؛ اگر خاک گیاهتون سبک باشد اما گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد تا آب اضافی از ته گلدان خارج شود؛ آب اضافه مدت زیادی در خاک گلدان می ماند و باعث پوسیدگی ریشه ها و قارچی شدن گیاه و بیماری ها می شود.

پس همیشه بعد از آبیاری دقت کنید آب اضافی از ته گلدان خارج شود؛ اگر خارج نشده باشد با وسیله ای مناسب سوراخ های گرفته ته گلدان را باز کنید یا گلدان گیاه را عوض کنید و برای زهکشی مناسب ته گلدان سوراخ های فراوانی بگذارید چون یه دونه سوراخ به مرور زمان بسته می شود و راه خارج شدن آب اضافی را می بنند و گیاه را به مرور زمان از دست خواهید داد.

افوربیا نیاز چندانی به کود ندارد اما شما می توانید در فصل رشد گیاهان اوایل بهار و اویل تابستان و اویل پاییز گیاه را کود بدهید.

 

همچنین بخوانید: چگونه از گیاه سرخس در آپارتمان نگهداری کنیم؟

 

تکثیر کاکتوس افوربیا

گیاه افوربیا را می توانید از طریق قلمه زدن گیاه تکثیر کنید؛ قلمه ای به اندازه های ده الی پانزده سانتی از گیاه مادری جدا کنید؛ شیره سفید رنگی از گیاه خارج می شود که بشدت سمی است (هنگام قلمه زنی دستکش بدست داشته باشید) مراقب شیرابه باشید که روی پوستان نریزد؛ قلمه ها را به مدت چند ساعت درون آب بگذارید تا شیره سمی و سفید رنگش خارج شود آنگاه خشک کرده در جایی به دور از نور خورشید به مدت دو الی سه روز قرار بدهید تا جای زخم ببندد؛ آنگاه در خاک سبک یا پرلیت بکارید بعد چند هفته که گیاه ریشه زد به گلدان مناسب منتقل کنید.

مشکلات رایج در گیاه فوربیا تریگونا:

  1. ریزش و زرد شدن برگ های گیاه : از آبیاری زیاد است؛ آبیاری گیاه را کمتر کنید و اجازه بدهید تا نوبت بعدی آبیاری گیاه خاک کاملا خشک شود.
  2. لکه های سفید و پودری رنگ روی گیاه: نشانه آبیاری زیاد و رطوبت محیطی بالا و همچنین نبود تهویه مناسب برای گیاه است و کپک نشانه آفت است گیاه را سریعا از گیاهان دیگر جدا کرده و سمپاشی و درمان کنید.
  3. رشد علفی و نازک گیاه : نشانه کمبود نور کافی برای گیاه است؛ گلدان را به محل پرنوری برده تا ساقه گیاه قوی و محکمتر رشد کند.
  4. آفتاب سوختگی روی برگ ها: نشانه آفتاب مستقیم و تند آفتاب است گیاه را به محل کم نور تری منتقل کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید و مثمر ثمر باشد؛ مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید؛ سوالی بود کامنت بگذارید .

روز و روزگاران خوش خدانگهدار

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

تخم خربزه را با خواص درمان تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد انعقاد خون، درمان سرفه های شدید، افزایش میل جنسی، برطرف شدن لکه های صورت، اشتها آور و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0