گیاه تاج ریزی پیچ را بشناسیم

3480 بازدید
19 مرداد 97
سمانه

با گیاه تاج ریزی پیچ و خواصش آشنا شوید.

به فارسی تاج ریزی پیچ و در برخی کتب با نام یاسمین بری و عنب الثعلب و حلوه مره نام برده می شود. در مناطق مختلف ایران آن را با نام های محلی می شناسند. از جمله در گیلان سیاه تال، در نوشهر پل چنار و کک ماری در همدان قلمکار و در آذربایجان اوزومی – قوش اوزومی نام دارد.

مشخصات گیاه تاج ریزی

تاج ریزی پیچ، درختچه ای است پیچک دار و بالا رونده با ساقه های چوبی، برگ های آن سبز متناوب و تخم مرغی است. هر برگ دارای یک پهنه اصلی بیضی نوک تیز است که قسمت عمده برگ را تشکیل می دهد و دو قسمت کوچک دیگر که در قاعده پهنه اصلی واقع است و در حقیقت این تقسیمات برگ را به سه قسمت یا لوب تقسیم می کند. گل های آن به رنگ بنفش در تابستان ظاهر می شود. میوه آن کوچک تخم مرغی به رنگ قرمز براق آویزان و دارای تعداد زیادی تخم در داخل آن می باشد.

علت اینکه گیاه را شیرین و تلخ گویند این است که اگر پوست ساقه این درختچه جویده شود ابتدا دارای مزه تلخ و پس از چند لحظه شیرین می شود، در حالت تازه از این گیاه بوی نا مطبوعی استشمام می شود. این گیاه در اغلب مناطق اروپا و آسیای میانه و صغیر و آفریقای شمالی در جنگل های مرطوب و کنار رودخانه ها به طور وحشی می روید. در ایران نیز در نوشهر، لاهیجان و در غرب ایران در دامنه های مرطوب اشتران کوه زروند، همدان، خوانسار و دولت آباد و در شمال غرب در آذربایجان و در دیلمان کنار جویبارها و در اطراف تبریز و بلوچستان شناسایی شده است.

گیاه تاج ریزی پیچ را بشناسیم

گیاه تاج ریزی پیچ را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی

در برگ ها و ساقه های نازک و میوه های تاج ریزی پیچ آلکالوئید گلی کوزیدی سولانین و آلکالوئید سولانیدین وجود دارد. در گیاه یک ماده عامل تلخ به نام دولکامارین و دو اسید به نام های دولکامارینیک اسید و دولکامارتینیک اسید یافت می شود. در میوه های آن لیکوپن مشخص شده است. در گزارش بررسی دیگری آمده است که در گیاه آلکالوئیدهای آلفا – سولادولسین، بتا – سولادولسین و گاما- سولادولسین و یک آلکالودید جدید به نتام سولادولسی نین وجود دارد.

در گزارش دیگری آمده است که ساقه های گیاه دارای یک آلکالوئید گلی کوزیدی به نام سولانین و یک ماده عامل تلخ به نام دولکامارین است.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه تاج ریزی سیاه

 

خواص و کاربرد تاج ریزی

قسمت مورد استفاده تاج ریزی پیچ به عنوان دارو معمولا ساقه آن است که از گیاه بزرگتر از 2 سال گرفته می شود و پس از خشک شدن به مصارف دارویی می رسد. در تایوان دم کرده قطعات خشک ساقه های گیاه را در موارد روماتیسم مفصلی و بیماری های قلب مصرف می کنند و به عنوان ضد اسپاسم در موارد آسم و سیاه سرفه کاربرد دارد. در هند از میوه های گیاه تاج ریزی پیچ به عنوان مدر و معرق مصرف می کنند و در موارد بیماری های پوستی جرب، جذام، ناراحتی های سیفیلیسی، رماتیسم مزمن و بزرگ شدن کبد تجویز می شود. ساقه های آن مدر، محلل و مخدر است و ترشحات غدد را افزایش می دهد و در موارد رماتیسم و التهاب های شدید پوستی و خنازیر مصرف می شود.

از ساقه های گیاه معمولا به صورت جوشانده، دم کرده، گرد و عصاره استفاده می شود. جوشانده و دم کرده آن را بسته به نوع بیماری و استعمال داخل و یا خارج از 2 – 120 گرم در یک لیتر آب تهیه می کنند و مقدار خوراک آن از گرد ساقه کوبیده و عصاره آن از 8 – 0/5 گرم است. معمول است که از مقدار کم شروع و به تدریج زیاد می کنند و همین که آثار عوارض آن نظیر تهوع و سرگیجه شروع شد مقدار آن را متوقف می نمایند.

در فرانسه برای تصفیه خون در موارد ناراحتی های جلدی مرسوم است از 30 – 8 گرم ساقه های گیاه در یک لیتر آب جوشانده ای تهیه می کنند یعنی از 8 در 1000 شروع و به تدریج اضافه می کنند و هیچ وقت از 30 گرم در 1000 گرم تجاوز نمی کنند. جوشانده را می گذارند بجوشد تا به نصف برسد و روزی 2-3 فنجان می خورند. برای اشخاصی که میگرن، اسهال یا سرگیجه دارند دوز آن نصف می شود. مصرف این گیاه باید در حد مجاز و با نظر کارشناس گیاه درمانی و پزشک انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه تاجریزی را با خواص درمان یبوست، التیام سوختگی، کاهش فشار خون بالا، درمان درد دل و سوزش معده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0