topNotif

گیاه ترشک درشت را بشناسیم

3229 بازدید
07 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

خواص دارویی گیاه ترشک درشت را بشناسیم

ترشک درشت از ترشک های با برگ های ترش است به فارسی ترشک و در کتب طب سنتی با نام حماض نام برده شده است. گیاهی است چند ساله ارتفاع ساقه آن 50 -100 سانتیمتر برگ های آن به شکل مثلث دراز یا تیرکمانی که قاعده آن به طرف دم برگ و نوک آن به طرف بالا و گوشه های قاعده برگ به طرف دمبرگ برگشته است. گل های آن کوچک به رنگ سبز کثیف یا سبز مایل به قرمز در امتداد محور قسمت فوقانی شاخه گل دهنده در بهار ظاهر می شود.

تخم آن سیاه کوچک براق مثلثی شکل و ریشه آن ضخیم به رنگ قرمز، این گیاه در چمنزارها و اراضی حاصلخیز و کنار مسیر آب های جاری می روید. در سبزی کاری آن را اهلی کرده و ارقامی از آن را به دست آورده و می کارند که برگ پهن آنها تنها و یا با اسفناج مصرف غذایی دارد. تکثیر آن از طریق بذر و یا کاشت قسمتی از بوته گیاه می باشد.

این گیاه در مناطق مختلف اروپا و آسیا وجود دارد. در ایران نیز به طور خودرو در اطراف تهران در باغ ها و در غرب ایران در قصر شیرین و رزاب و در شمال ایران در گیلان، منجیل دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی ترشک درشت

از نظر ترکیبات شیمیایی در این گیاه وجود املاح اکسالات و اسید اکسلیک آزاد گزارش شده است و همچنین در گیاه وجود اسید پتاسیم اکسالات و تار تاریک اسید و پتاسیم بینوکسالات و در برگ و ریشه گیاه اکسی متیل انتراکینون تایید شده است. از برگ های خشک آن در حدود 0/05 درصد کوثرستین 3 دی گالاکتوزید می توان گرفت در بررسی های دیگر آزمایشگاهی وجود مواد هایپرین و کریزوفانیک اسید و ویتامین ث و آ گزارش شده است.

گیاه ترشک درشت را بشناسیم

گیاه ترشک درشت را بشناسیم

خواص ترشک درشت

از برگ و ریشه گیاه برای مقابله با بیماری های کمی ویتامین ث استفاده می شود. از برگ های آن در اروپا به عنوان مدر و خنک کننده و برای قطع تب استفاده می شود. از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی این گیاه سرد و خشک است و قابض، برگ های آن دارای طعمی ترش است که مربوط به وجود اسید پتاسیم اکسالات در آن است.

خوردن برگ آن به خصوص اگر به طور مستمر تا مدتی انجام شود برای یرقان و تقویت معده و کبد و تسکین التهاب و تشنگی و آوردن اشتهای طعام و رفع سمیت گزیدگی عقرب نافع است. پخته آن ملین و با سماق برای درد معده و زخم روده ها مفید است. اگر برگ آن را پخته و با روغن زیتون سرخ نموده و کمی گشنیز و زیره و آب انار در آن بریزند و بخورند شکم را بند می آورد. ضماد پخته آن با سرکه برای سپرز نافع است.

 

همچنین بخوانید: درمان هایی برای عقرب و مار گزیدگی

 

نکته: ترشک درشت مضر باه است و از این نظر باید با شربت شیرین خورده شود به علاوه برای اشخاص مبتلا به درد مفاصل، نقرس، سنگ های صفراوی، مسلولین و مبتلایان به سو هاضمه مضر است و باید از خوردن آن پرهیز شود. در سایر موارد مقدار خوراک آن تا 70 گرم است.

خواص تخم و ریشه ترشک درشت

تخم ترشک نیز سرد و خشک است و برای بیماری های قلب و معده و کبد و روده ها مفید است و ضد سم می باشد و برای التهاب معده و یرقان و زخم روده و گزیدن عقرب نافع است و کمی سرخ کرده آن برای اسهال خونی و صفراوی مفید است و خیلی سرخ کرده آن به کلی شکم را بند می آورد. در مورد مقابله با سم عقرب تا آن حد مفید است که گفته اند اگر کسی آن را بخورد و عقرب او را بگزد سم عقرب بی تاثیر خواهد بود. برای کلیه و سپرز مضر است و از این نظر باید با رازیانه و قند خورده شود مقدار خوراک آن تا 8 گرم است.

ریشه ترشک نیز سرد و خشک است و از عوامل مدر می باشد و برای این کار 20 گرم از آن را در 1000 گرم آب جوش دم کرده مصرف می کنند. گونه دیگری به نام ترشک نیز در ایران می روید که به هندی آن را چوکا می نامند.

خواص چوکا را بدانیم.

گیاهی است یک ساله خیلی کوچک به بلندی یک وجب، برگ ها سبز روشن، تخم مرغی نوک تیز نیزه ای که دو زائده افقی در قاعده برگزیده می شود. گل ها خوشه ای در انتهای شاخه گل دهنده میوه آن به رنگ سفید مایل به صورتی در ابعاد یک سانتیمتر، این گیاه در هندوستان در غرب پنجاب به طور وحشی و در سایر مناطق هند کاشته می شود در افغانستان نیز به طور خودرو می روید در ایران در مناطق وسیعی به طور خودرو انتشار دارد در فارس بین شیراز و بوشهر، دالکی، کازرون، در کرمان جبال بارز، جیرفت، لار، بندرعباس، در بلوچستان در خاش بین خاش و ایرانشهر و تیس دیده می شود.

در هندوستان از برگ های این گیاه به عنوان خنک کننده، مدر، قابض و در موارد گزش مار استفاده می شود تخم آن خنک کننده است و از بو داده آن در موارد اسهال خونی می خورند. شیره گیاه خنک کننده است و برای رفع و تسکین التهاب معده و درد دندان مفید است و چون قابض است برای تسکین و فرو نشاندن آشفتگی و تهوع می خورند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل ترشک را با خواص درمان بیماری های قلب و معده و کبد و روده ها، ضد سم، ضد التهاب معده و یرقان و زخم روده، درمان اسهال خونی و صفراوی، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0