گیاه حرشف مریمی و خواصش را بشناسیم

2373 بازدید
10 شهریور 97
سمانه

با گیاه حرشف مریمی و خواصش آشنا شوید.

از بوته های خاردار است، به فارسی حرشف مریمی و در کتب طب سنتی و به عربی سلبین، شوکه ابراهیم و علیص آمده است.

مشخصات گیاه حرشف مریمی

حرشف مریمی گیاهی است به صورت بوته خاردار، دو ساله به بلندی 50 – 70 سانتیمتر، دارای برگ های پهن، بیضی، بسیار نامنظم، سبز شفاف با لکه های سفید، دندانه دار با دندانه های نامنظم که انتهای آن ها خار زرد رنگی است. گل های آن درشت به رنگ ارغوانی و ریشه آن کمی ضخیم است. میوه آن سیاه و دارای نقطه هایی به رنگ زرد می باشد.

این گیاه در اغلب نقاط مناطق گرمسیر و معتدل نیمکره شمالی می روید. در ایران در کرند غرب، در آبادان، بوشهر، کازرون، برازجان، گرگان، گنبد، مازندران در کلاردشت، در آذربایجان در دشت مرغان، در لرستان در باغ سراب و در خوزستان در شوش، حمیدیه و همه جا در کنار جاده های متروک و اراضی بایر می روید.

ترکیبات شیمیایی حرشف مریمی

در گیاه حرشف مریمی ماده ای به نام تیرامین وجود دارد. تیرامین یک باز است که خواص شیمیایی آن شبیه ماده شیمیایی آدرنالین ست که معمولا برای بند آوردن خونریزی مصرف می شود.

گیاه حرشف مریمی و خواصش را بشناسیم

گیاه حرشف مریمی و خواصش را بشناسیم

خواص و کاربرد گیاه حرشف مریمی

گیاه حرشف مریمی به علت داشتن ماده تیرامین به خصوص در دانه های آن خاصیت بند آوردن خونریزی دارد و عصاره الکلی دانه گیاه به مقدار 0/30 – 0/20 گرم در روز در این گونه موارد مصرف و خورده می شود. در عین حال به سبب وجود این ماده در عصاره دانه و عصاره گیاه ممکن است موجب افزایش فشار خون شود. عصاره الکلی از خیس کردن دانه له شده آن در 5 برابر آن الکل برای چندین روز به دست می آید.

 

همچنین بخوانید: گیاه آکونیت و خواصش را بدانیم

 

ریشه و برگ و گل گیاه تلخ، اشتها آور، مقوی، تب بر، معرق است. از عصاره الکلی آن در بیماری های کبد، طحال، زردی، یبوست مزمن، رفع سنگ های صفراوی، سردردهای یک طرفه، دریا گرفتگی، خستگی های ناشی از کار زیاد و سل ریوی در مراحل پیشرفته استفاده می شود.

تیرامین ماده ای است که در جریان تبدیل تایروزین به اپی نفرین در بدن حاصل می شود. ماده تیرامین در پنیرهای کهنه کاملا رسیده و نمک دار، در آب جو، در غلاف دانه باقلا، در مخمر آب جو، در شراب و در جگر مرغ و خروس وجود دارد. اگر در مواردی که نوعی از داروهای ضد افسردگی خورده شود از انواع پنیرهای کهنه نیز که دارای تیرامین است خورده شود ممکن است فشار خون بالا رود و دچار سردرد شدید و تپش قلب و سفتی و درد گردن و در برخی موارد ممکن است خونریزی های داخل مغزی نیز رخ دهد. این حوادث به علت وجود تیرامین است که با داروهای ضد افسردگی ناسازگار است و وجود توام آن ها در بدن این عوارض را ایجاد کرده است. این عوارض در اصطلاح پزشکی به واکنش پنیری معروف ست.

در هندوستان از برگ های گیاه به عنوان تب بر و معرق استفاده می شود و از دانه های آن به عنوان نرم کننده و برای قطع خونریزی های مختلف از آن مصرف می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تخم خارمریم را با خواص شفافیت دست و صورت و رفع خشکی پوست، موثر در هموروئید و اسپاسم، آنتی اکسیدان و پیشگیری از رشد سلول های سرطانی، درمان بیماری های کبدی ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0