topNotif

گیاه خینجوک را بشناسیم

3102 بازدید
21 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

خواص درمانی گیاه خینجوک را بشناسیم

این گونه که خینجوک یا خنجوک نامیده می شود، از پسته های وحشی است، درخت آن تنه ای صاف و بدون انشعاب و به رنگ تقریبا سفید است. برگ ها از مجموع سه تا پنج برگچه تشکیل شده اند، میوه ها کوچک، کروی و به رنگ سبز درخشان هستند.

با خراش دادن تنه این درخت رزینی خارج می شود که به نام سقز معروف است، این ماده چسبنده، سفید، سخت و اصولا به صورت توده و یا ورقه ای با بوی نافذ و مطبوع تربانتین می باشد، سقز ماده ای جویدنی است که به صورت سنتی برای تسکین ناراحتی های معده، تهوع و استفراغ و از جمله هنگام مسافرت مصرف می شود.

گیاه خینجوک را بشناسیم

گیاه خینجوک را بشناسیم

ابن سینا در کتاب قانون راجع به پسته چنین گفته است :

درختی است مشهور و در بعضی جاها پیداست، گرم است و گویند از گردو گرم تر است و رطوبتی هم دارد، پسته با معده سازگار است، روغن پسته علاج درد کبد ناشی از رطوبت و غلظت می باشد. پسته از دل به هم آمدن و برگشتن معده جلوگیری است و دهانه معده را تقویت می کند. نه قبض است و نه ملین می باشد.

در مخزن الادویه راجع به پسته چنین نوشته است : فستق که به فارسی پسته گویند میوه درختی است که بهترین آن بزرگ دانه، پوست آن نازک سفید و پوست خارج آن سبز مایل به بنفش و مغز آن سبز و چرب و لذیذ باشد، مغز آن مادام که در پوست است مدتی می ماند فاسد نمی گردد ولی پوست کنده آن زود فاسد می گردد و آب لیمو حافظ فساد آن است.

طبیعت مغز آن گرم و خشک است و بعضی می گویند گرم و تر است، مقوی قوای جنسی و زیاد کننده منی است و جهت تقویت حافظه و مغز و قلب و جلوگیری از سرفه و قی مفید است، مقوی معده و دهانه آن و رفع کننده یرقان و سموم بدن است و همچنین برطرف کننده اسهال و تشنگی است.

 

همچنین بخوانید:  خواص گلپر برای لاغری

 

نکات قابل توجه !

درخت پسته هر دو سال یک بار به طور متوسط 50 کیلو پسته یا 50000 عدد پسته بار می دهد، شروع بهره دهی درخت پسته حدود 7 تا 10 سال پس از کشت آن است و حداکثر بهره دهی آن پس از بیست سال می باشد، برای گرده افشانی درخت پسته، هر درخت نر برای 8 تا 12 درخت ماده کافی است. در کالیفرنیا بیشتر درختان ماده از نژاد پسته کرمان هستند و به همین نام مشهورند ولی پسته نر ممکن است از نژادهای دیگر باشد.

مغز پسته به دو صورت خام یا بوداده، با یا بدون نمک مصرف می شود. پسته بو داده قرمز رنگ است که دلیل آن اضافه کردن نمک و موارد دیگر از جمله نمک سیتروس (نمک لیمو) و نمک و سرکه و ادویه توت فرنگی می باشد، البته در ایران معمولا فقط نمک به پسته اضافه می شود ولی در خارج از ایران هنگام بو دادن پسته افزودنی های مختلف به آن اضافه می گردد، از پوست سبز پسته (تازه) می توان برای تهیه مربا و ترشی استفاده کرد، دم کرده پوست سبز پسته خاصیت ضد استفراغ دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون معده و گوارش را با خواص مقوی معده، رفع دل درد و دلپیچه، ضد نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0