topNotif

گیاه دارویی باریجه و خواص آن

5094 بازدید
23 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

با گیاه دارویی باریجه و خواص آن آشنا بشیم

نام های دیگر این گیاه بالیجه، بالانبو، بارزد، قنه، قاضی، قاسی می باشد. صمغ رزینی گیاهی است که گیاه آن را بالنبو یا جاوشیر یا باریجه می گویند. گیاهی دارد چند ساله به بلندی دو متر. برگ های آن شبیه  برگ درخت چنار ولی با بریدگی های بیش تر با چند بار تقسیم، به رنگ سبز غباری و پوشیده از تار است. ساقه آن باریک و استوانه ای است و گل های آن زرد رنگ می باشد. این گیاه در مناطق وسیعی از دامنه های مرتفع البرز، در بندسر و دماوند، در خراسان، کوپه داغ بین کوشان و لطف آباد و جاده الله اکبر در ارتفاعات هزار و هشتصد متری و در کوه های ساوجبلاغ بین تهران و قزوین و دره خرقان ساوه و در جاده های شیراز نزدیک ده گردون شناسایی شده است.

گیاه دارویی باریجه و خواص آن

گیاه دارویی باریجه و خواص آن

صمغ باریجه

در اثر نیش حشره ای از ساقه این گیاه شیره ای خارج می شود و یا برای تولید بیشتر، در ساقه آن شکافی وارد می کنند و یا ساقه را قطع می کنند تا شیره بیشتر و وسیع تری از آن خارج شود. این شیره به تدریج در مجاورت هوا سفت شده و به دو صورت به بازار عرضه می شود:

  • به صورت اشکی که به رنگ سفید مایل به سبز یا قرمز است و از نظر ابعاد در حد یک فندق می باشد و اگر شکسته شود، مقطع آن به رنگ زرد شفاف است که در مجاورت هوا تیره می شود و طعم آن گس، تلخ و گزنده با بوی قوی و نامطبوع می باشد و اگر روی آتش ریخته شود، گداخته شده، مانند کندر می سوزد.
  • نوع توده ای آن به شکل قطعات نا منظم و بزرگ تر و رنگ سفید کثیف و مخلوط با مواد خارجی و ناخالص است.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه جاشیر و خواص درمانی آن

 

خواص درمانی باریجه :

طبیعت آن بسیار گرم و خشک است و اگر سه گرم از آن را بخورید، محرک، ضد عفونی کننده و قاعده آور است، ملین، گرم کننده و محلل گازها و نفخ است، برای رفع تنگی نفس، نرم کردن سینه، رفع سرفه های کهنه، برونشیت مزمن، تقویت رحم، رفع اختناق رحم، درمان صرع، بیماری های عصبی و ضعف معده، کبد و سپرز نافع است و اگر سه روز متوالی خورده شود، برای رفع سوزش مجرای ادرار و بواسیر مفید می باشد.

سه گرم از آن را با عسل مخلوط کنید و بخورید. برای خرد کردن سنگ مثانه و کلیه، باز کردن انسداد کلیه و زایمان آسان مفید است. برای دفع سموم بدن مفید می باشد، به این صورت که پانزده گرم از آن را با آب جوشانده سداب و یا کمی روغن بادام تلخ بخورید. برای خارج کردن جنین مرده و مشیمه نافع است و باید سه گرم از آن را با سه گرم مرمکی و مقداری سرکه ی رقیق مخلوط کنید و بخورید.

آن را در کمی روغن زنبق حل کنید و به صورت قطره در گوش بچکانید. درد گوش را تسکین می دهد، مالیدن آن برای درمان کزاز، تسکین درد پهلو و کمر و تحلیل دمل ها و خنازیر مفید است، اگر بر پشت زهار گذارده شود، برای تسکین درد رحم مفید می باشد.

تذکر : برای اشخاص گرم مزاج مضر است، در مناطق گرم و در فصول گرم نباید مصرف شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ باریجه را با خواص ضد تشنج، درمان درد های معده، ترمیم کننده زخم های سطحی، افزایش شیر مادران، ضد عفونی کننده بدن، تقویت کننده رحم و ملین، درمان تنگی نفس و سرفه، نرم کردن سینه، درمان اختلالات عصبی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0