topNotif

گیاه دارویی خارشتر (ترنجبین) و خواص و فواید آن در طب سنتی

5455 بازدید
05 آذر 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با خواص گیاه خارشتر آشنا شوید

گیاه دارویی خارشتر (خارشتر، اشترخار، اشتر غار، خار اشتری، خارترانگبین، علف ترنجبین و شتر خاریا) از خانواده باقالی ها (یا نخود) می باشد. خارشتر در آسیا و شمال آفریقا می روید و در ایران تقریبا در تمام نقاط به ویژه خراسان و همدان پراکنده است. گیاه خارشتر، گیاهی است بدون کرک، سبز رنگ و پر شاخه که خصوصا در قسمت پایین، باریک و بر افراشته است. دارای ساقه های خاردار و برگ های بیضی و کوچک ساده تا سر نیزه ای یا تخم مرغی است که کوتاهتر یا تقریبا هم قد خارها هستند. کاسه گل و نیام، کشیده و بیضی شکل است و میوه های آن قرمز رنگ و تسبیحی شکل هستند.

گیاه خارشتـر مولد مان (ترشحات قندی گیاهان که در اثر فعالیت حشرات حاصل می شوند) ترنجبین می باشد. ترنجبین در اثر فعالیت حشره سخت بالپوش از جنس Larinus بر روی شاخه های جوان گیاه خارشتر حاصل می شود. مان ترنجبین به صورت گلوله های ریز و سفید رنگ یا زرد یا کمی مایل به قهوه ای دیده می شود و طعم شیرین دارد. در نوع خالص آن می توان خارهای نوک تیز و میوه های قرمز رنگ و تسبیحی شکل گیاه مولد را پیدا کرد. مان ترنجبین، حاوی ترکیبات قندی مختلفی چون مونوساکاریدها (گلوکز و فروکتوز) است و به عنوان ملین، تب بر و طعم دهنده مصرف سنتی دارد.

گیاه دارویی خارشتر

گیاه دارویی خارشتر

اندام مصرفی گیاه خارشتر: برگ ها، میوه ها و مان ترنجبین از گیاه خارشتر قابل استفاده است.

خواص دارویی گیاه خارشتر

  • طبیعت این گیاه سرد و خنک است.
  • پاک کننده کلیه و مثانه می باشد و جهت درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. این گیاه از ابتلا به سنگ کلیه و یا سنگ مثانه جلوگیری می کند. توصیه می شود، کسانی که مستعد سنگ کلیه هستند هر روز عرق خارشتر را میل کنند.
  • در کاهش وزن و چاقی بسیار موثر است. بدین منظور کسانی که در صدد کاهش وزن هستند، در کنار تحرک و فعالیت فیزیکی عرق خارشتر میل کنند.
  • تقویت کننده کبد است.
  • جهت درمان بی خوابی و کم خوابی مفید واقع می شود.
  • ادرار آور است.
  • سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.
  • خاصیت تصفیه کنندگی خون را دارد.
  • برای درمان ضعف اعصاب و درمان بیماری صرع موثر واقع می شود.
  • جهت درمان برونشیت مزمن، سیاه سرفه و عفونت ریه مفید است.
  • برای درمان رماتیسم نیز استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید: گیاه دارویی بوصیر و خواص آن

 

طریقه مصرف گیاه دارویی خارشتر و عرق آن

از پودر خارشتر به صورت دمنوش و عرق خارشتر جهت جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

نسخه هایی جهت درمان بیماری ها با گیاه خارشتر

نسخه اول

درمان سنگ کلیه با عرق خارشتر

اگر گرم مزاج هستید، میزان مساوی از عرق خارشتر، عرق بابونه و کاسنی را باهم مخلوط کرده و روزی 3 فنجان میل کنید. اگر سرد مزاج هستید میزان مساوی از عرق خارشتر، عرق بابونه و عرق بادرنجبویه را باهم مخلوط کرده و روزی 3 فنجان میل نمایید.

نسخه دوم

درمان برونشیت مزمن،عفونت ریه و سیاه سرفه با گیاه دارویی خارشتر

 ١٠ گرم گیاه خارشتر را در ٢٠٠ سی سی آب جوش دم کرده و این دمنوش را ٣ بار در روز میل نمایید. همچنین می توانید نصف استکان عرق خارشتر را هر روز قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

نسخه سوم

درمان رماتیسم با گیاه خارشتر

دمنوش گیاه خارشتر یا عرق خارشتر، ٣ مرتبه در روز برای درمان رماتیسم موثر واقع می شود. به علاوه، مالیدن روغن برگ های خارشتر جهت رفع مشکلات بیماری روماتیسم مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق خارشتر را با خواص دفع سنگ های کلیه و مثانه، شستشو دهنده کلیه ها، مفید جهت سیاه سرفه و سلامتی کلیه ها، تقویت اعمال کلیه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0