topNotif

گیاه دارویی شود یا شبت را بشناسیم

12527 بازدید
01 آبان 97
سمانه

گیاه دارویی شود یا شبت را بشناسیم

در کتب طب سنتی و به فارسی با نام های شبت، شود، شوت و شت نام برده می شود. گیاهی است یک ساله به ارتفاع 40-100 سانتیمتر، ساقه آن قائم استوانه بی کرک دارای شیارهای عمودی برگ ها متناوب، پهنک برگ به تقسیمات ریز نخ شکل نازک تقسیم شده به رنگ سبز تیره و بی کرک، گل های آن کوچک زرد رنگ که به صورت گروهی مانند چتر در انتهای شاخه گل دهنده قرار دارد. میوه آن تخم مرغی شکل، مسطح به ابعاد 4-3 در 2-3 میلی متر و به رنگ قهوه ای روشن در کناره های میوه لبه مانند به رنگ زرد روشن وجود دارد.

شود به طور خودرو در مناطق مختلف ایران در سائین قلعه، تبریز، خراسان، اترک، بین شیروان، بجنورد و در تفرش می روید و تقریبا در تمام مناطق کشور به طور پرورشی کاشته و تولید می شود. تکثیر شود از طریق کاشت بذر آن انجام می گیرد و معمولا 10-12 روز پس از بذرکاری بذرها جوانه می زنند. قوه نامیه، بذر شود 3-4 سال در صورتی که در محل خشک و مناسبی نگهداری شود حفظ می شود.

گیاه دارویی شود یا شبت را بشناسیم

گیاه دارویی شود یا شبت را بشناسیم

شود را در هر فصلی می توان کاشت و یا معمولا در دو فصل که مناسب ترین است می کارند، در بهار و در پاییز، در بهار در فروردین و در پاییز اوایل مهر بذر کاشته می شود. در زمستان چون شود سرما را تحمل نمی کند باید روی گیاه ها را با برگ خشک و خاشاک پوشانید که ریشه و ساقه گیاه از سرما محفوظ بماند. در کشت بهاره پس از اینکه 1-2 محصول برگ برداشت شود، گیاه را می گذارند که به بذر برود.

خواص شود را بشناسیم

در تمام مناطق خاور دور از بذر شود به عنوان معطر، بادشکن، محرک، مقوی معده و ضد نفخ به خصوص برای بچه ها استفاده می شود. مخلوطی از عسل خشک و کره و شود برای جنون تجویز می شود. اسانس روغنی شود ضد کرم قوی است و برای کشتن کرم قلابدار مفید است. شود از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است.  خواص آن محلل و اعتدال دهنده اخلاط و باز کننده گرفتگی ها و انسداد است. مسکن دل پیچه و دردهای سرد می باشد. قاعده آور است و ترشح ادرار را زیاد می کند. برای تنگی نفس و سکسکه امتلایی و ضعف معده و کبد، طحال، سنگ کلیه، مثانه و بیماری های آلات تناسلی مفید است. خوردن آن با عسل برای دفع سموم و کمک به قی کردن و اخراج اخلاط غلیظ از معده مفید است.

 

همچنین بخوانید: خواص و مضرات شوید

 

خوردن دم کرده برگ تازه یا خشک آن و تخم آن برای پراکنده کردن بادها و تحلیل آن ها از تمام زوایای بدن و درد پشت و کلیه، مثانه، ازدیاد ترشح ادرار، تسکین دل پیچه و قطع آشفتگی حال که ناشی از هضم نشدن غذا و جوشیدن آن باشد و سکسکه بلغمی امتلایی مفید است. اگر شود را ساییده با عسل بپزند تا سفت شود و روی پوست شکم بمالند مانند مسهل به آسانی عمل می کند.

نشستن در دم کرده برگ و تخم آن برای بیماری های رحم و تحلیل بادهای کلیه و مثانه و بیضه ها مفید است و ریختن قطره عصاره آن در گوش برای امراض گوش نافع است. مقدار خوراک آن تا 32 گرم است. شود برای گرم مزاجان مضر است و خوردن دم کرده آن دماغ و بینایی و معده و کلیه و مثانه را ضعیف می کند و اسپرم را کم می کند و اسراف در خوردن شود اسپرم را قطع می کند لذا از این نظر باید با آب لیمو و سکنجبین و آب غوره و ترشی ها خورده می شود و سرد مزاجان باید با قرنفل و دارچین و عسل بخورند.

جانشین برگ شود تخم شود و روغن شود است. برای این کار عصاره برگ تازه شود با روغن زیتون به نسبت مساوی مخلوط و با آتش ملایم می جوشانند تا آب آن تمام شود ولی باید مراقبت شود که نسوزد و یا برگ تازه آن را در روغن زیتون پرورده نمایند و مکرر تجدید کنند که خوب پرورده شود. این روغن برای درد مفاصل و اعصاب و نرم کردن سفتی ها بسیار موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق شوید را با خواص برطرف کننده چربی خون، مقوی معده، ضد دل درد و بیماری های روده، هضم کنده غذا، آرام کننده و زیاد کننده ترشحات شیرمادر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0