topNotif

گیاه روئینه چیست و در طب سنتی چه کاربردی دارد؟

2043 بازدید
19 آذر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

روئینه را بشناسیم.

گیاه روئینه گیاهی از خانواده کاسنی است. روئینه گیاهی است چند ساله به ارتفاع 30 -100 سانتیمتر، ساقه آن افراشته برگ ها متناوب، باریک، بیضی، دراز، نوک تیز و بدون دمبرگ و به ساقه چسبیده، برگ های پایین ساقه دندانه دار با دندانه های اره ای، گل های آن زرد رنگ که کپه ای در انتهای ساقه گل دهنده درازی در بالای گیاه ظاهر می شود. این گیاه با کاشت بذر و یا از طریق تقسیم بوته گیاه تکثیر می شود. گیاه روئینه در جنگل های مناطق معتدل اروپا و آسیا و آمریکا می روید. در ایران در دامنه های البرز در کندوان، جنگل پل زنگوله و در گیلان دیده می شود.

گیاه روئینه چیست

گیاه روئینه چیست

ترکیبات شیمیایی روئینه را بدانیم.

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه ساپونین یافت می شود. به علاوه فلاونول گلوکوزید کوثرسیترین است که خاصیت معالجه بیماری هموراژیک نفریتیس به گیاه می دهد. این بیماری ناراحتی و التهاب کلیه است که همراه با خونریزی می باشد و شاید وجود ماده ساپونین در گیاه تاثیر ماده فوق را در معالجه بیماری نام برده افزون تر می سازد. به علاوه در گیاه یک ماده تلخ و تانن و لعاب و کمی اسانس وجود دارد.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه نادرک (ناترک) و خواص درمانی آن

 

خواص گیاه روئینه را بدانیم.

در چین از دانه های گیاه روئینه برای حل کردن خون و تحلیل نفخ و گاز معده استفاده می شود. برای معالجه خونریزی داخلی و جراحت های اختلالات عادت ماهیانه، وبا و اسهال تجویز می شود. از جوشانده گیاه مایع شست و شو برای تحلیل ورم تهیه می شود. برای معالجه بیماری های کلیه و مثانه توصیه می شود. در هند از گیاه به عنوان بادشکن، ضدعفونی کننده، مدر و دفع کننده سنگ مثانه استفاده می شود. در اروپا برای استسقا تجویز می شود. برای قطع اسهال کودکان به خصوص در دوران ظاهر شدن دندان ها به کار برده می شود. مقدار خوراک آن در جوشانده 10 -50 گرم سرشاخه گل دار گیاه و یا ریشه گیاه را در هزار  گرم آب می جوشانند و روزانه 3-5 فنجان بین دو غذا می خورند.

خواص شربت روئینه :

در مورد کودکان از شربت آن استفاده می شود به این ترتیب که 50 گرم قند به آن اضافه می نمایند و از این شربت یک قاشق سوپ خوری هر ساعت به کودک می دهند. ممکن است صد گرم سرشاخه گل دار گیاه تازه را در 500 گرم آب بجوشانند آن قدر که محلول نصف شود و آن را در شیشه های سربسته نگهدارند و در مواقع احتیاج 2-3 قاشق سوپ خوری از آن را در شربت ساده یا دم کرده زیرفون ریخته و بخورند. مصرف این گیاه با احتیاط و زیر نظر پزشک متخصص باید انجام شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ زیرفون را با خواص کاهش استرس، رفع بی خوابی، حفظ سلامت قلب، درمان سرماخوردگی، کاهش فشار خون، سم زدایی بدن، جلوگیری از سرطان، درمان برونشیت، درمان سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0