topNotif

گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد

7214 بازدید
30 مهر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آیا می دانید گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد ؟

سداب (سیاب) با نام علمی Ruta graveolens، گیاهی است از تیره سدابیان (Rutaceae) یا مركبات که ارتفاع آن به 80 سانتیمتر می رسد. پر از شاخه دارای برگ های کوچک و بسیار سبز و مانند این است که بر روی برگ های آن غباری نشسته از تمام قسمت های این گیاه بوی ناپسند و تهوع آور استشمام می شود و طبیعت این گیاه گرم و خشک است.

برگ های این گیاه حاوی ویتامین ث و ویتامین کا است و دارای فواید درمانی بسیاری از جمله بهبود دهنده زخم، ضد رماتیسم، تعریق زا و ادرار آور است. حال، بهتر است بدانید که گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد.

 

گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد

گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد

 

مشخصات ظاهری گیاه سداب (سیاب)

سداب، گیاهی از خانواده سدابیان (یا مرکبات)، علفی، پایا به ارتفاع 30 تا 80 سانتیمتر، عاری از كرك و دارای قاعده چوبی است. این گیاه برگ هایی نسبتا ضخیم و گوشتدار، به دو صورت ساده (در قسمت های انتهایی ساقه) و نقسم به قطعات متعدد (در قسمت های پایین گیاه) دارد.

ساقه و برگ های آن به رنگ سبز مات مایل به آبی یا مایل به زرد و گل های آن به رنگ زرد و دانه های آن سه تایی در یک غلافی مثلث شکل قرار دارند. است. از اختصاصات سداب این است كه گل های مركزی گل آذین آن، مركب از قطعات 5 تایی و گل های كناری، شامل قطعات 4 تایی است. در هر گل 8 تا 10 پرچم دیده می شود. میوه اش كپسول و شامل دانه هایی به رنگ قهوه ای است. بهترین نوع آن سبز، تازه و دارای بوی تند است. پودر سداب به رنگ سبز مایل به زرد ، با بویی ناپسند و تهوع آور و مزه ای تلخ و غیر قابل تحمل است.

محل رویش و پراکنش گیاه سداب

سداب بومی نواحی جنوب اروپا است و امروزه در غالب مناطق مدیترانه و نواحی دیگر اروپا و آسیا پراكندگی وسیعی پیدا كرده است. سداب را در كشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و نواحی بالتیك كشت و پرورش می دهند.

ترکیبات شیمیایی موثر در گیاه سداب

گیاه سداب شامل تركیباتی نظیر: كینولین آلكالوئیدها، كومارین ها، فلاونوئیدها (مهمترین تركیب روتین 2 تا 5 درصد در برگ ها) و اسانس، می باشد.

 

همچنین بخوانید:  روغن سداب چگونه تهیه می شود

 

فواید گیاه سداب در طب سنتی

این گیاه بادشکن، ضد دردهای قولنجی (اسپاسمی)، دردهای رحمی، سردردها و نیز ضد دردهای بواسیری است. سداب دارویی است که قوای عقلی و دماغی را بسیار می گرداند. آب طبخ شده آن داخل گوش را ضدعفونی کرده و درد گوش را زایل می کند. مردم قدیم برای معالجه بیماری التهاب گوش (اوتیت) از آن استفاده می کرده اند.

این گیاه ادرار آور، خشک کننده و کم کننده منی است و نسبت درصد اسپرم ها را بالا می برد. افرادی که زیادی عصبانی می شوند چنانچه از برگ سداب استفاده کنند حالت عصبانیت آنان را نقصان می دهد. برای درد های مفاصل نیز نافع است.

نسخه های درمانی با گیاه سداب

  • افرادی که پیاز یا سیر خورده و دهان آنان بدبو گردیده است برای برطرف کردن بوی دهان خود می توانند برگ سداب را جوشانده و آب آن را در دهان غرغره کرده و بیرون بریزند.
  • افرادی که در اثر زیاده روی در مشروبات الکلی حالت مسمومیت پیدا کرده اند اگر برگ سداب را با مقداری انجیر و گرد کوبیده و میل نمایند مسمومیت آنان مرتفع می گردد.
  • گیاه سداب دارای خاصیت ضد تشنج است. همچنین، برای افرادی که به بیماری فلج یا رعشه مبتلا شده اند چنانچه روزی 3 تا 3.5 گرم از برگ سداب برای چند روز، میل نمایند، بسیار مفید می باشد.
  • مالیدن آب برگ سداب در محل گزیدگی عقرب درد را تسکین می دهد.
  • اگر پودر برگ خشک شده سداب را در بینی افراد خون دماغ فوت کنند خون دماغ را بند می آورد.
  • در قدیم به افراد مبتلا به استسقای لحمی یعنی آن نوع از استسقا که هنوز آب از بافت ها بیرون نزده است برگ سداب را در شربت عسل می جوشانیده اند تا آب آن به نصف می رسیده و به بیمار می داده اند در معالجه بیماری موثر بوده است.
  • افرادی که سکسکه غیر طبیعی دارند و ساکت نمی شوند مقداری برگ سداب را دم کرده و آب آن را میل نمایند، باعث درمان فوری سکسکه می شود.
  • ترکیب سداب با موم و روغن مورد، به درمان کورک، زگیل و لکه های سفید پوستی کمک می کند.
  • مالیدن آن با شوید و عسل جهت سودا مفید است.
  • ترکیب آن با سرکه، سفیداب قلع و و روغن گل سرخ جهت رفع خارش و دانه های سرخ جوش دار پوستی و سوزش دار، بسیار موثر است.

 

گیاه سداب بزی

نوعی از سداب وجود دارد که به سداب بزی معروف است. سداب بزی دارای آلکالوییدی به نام کاله ژین و مواد دیگری است که هنوز شناخته نشده است. این گیاه غلظت قند خون را پایین می آورد و ترشح شیر را تحریک می کند ولی اثر آن پایدار نیست.

از تیزان این گیاه (دو قاشق غذاخوری آن را در نیم لیتر آب سرد بریزید به مدت 2 تا 3 دقیقه بجوشانید و بگذارید سرد شود) برای درمان بیماری قند خون (دیابت) به ویژه در افراد مسن استفاده می شود، در این مورد گیاه فقط یک اثر کمکی دارد و یک داروی ضد دیابت قوی نیست. در افرادی که بی میلی که ناشی از مصرف زیاد آن است ایجاد می شود، گاهی نیز برای تحریک شیر مصرف می شود. همچنین برای این منظور از سداب بزی در دامپزشکی نیز استفاده می شود.

نکته: افرادی که در بوییدن برگ سداب مداومت می کنند بهتر است از انجام این عمل خودداری کنند چون ملاومت این عمل سبب ضعف چشم ها می شود. همچنین، مصرف سداب، جنین را ساقط می گرداند لذا زنان باردار در مصرف آن مجاز نیستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ سداب را با خواص سقط کننده، آلرژی زا، ضددرد، کاهش دهنده میل جنسی، ضدباکتری، ضدشکنندگی عروق موئینه، ضدبارداری، ضدحساسیت، ضدالتهاب، ضداسپاسم، آنتی اکسیدان، ضدنفخ، ضدسرفه، قی آور، معرق، قاعده آور، افزایش دهنده حافظه، حشره کش، محرک، مقوی معده، کرم کش، بندآورنده خون ریزی و شل کننده عضلات، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0