گیاه فرفیون و خواص آن

24624 بازدید
19 بهمن 96
سمانه

با گیاه فرفیون و خواص آن آشنا شویم :

فرفیـون گیاهی است شیره دار، برگ ها تخم مرغی، دندانه های اره ای، به رنگ خاکستری روشن با دمبرگ های کوتاه می باشد. نژادهای مختلف دارد، بعضی از انواع آن دارای گل زرد و بعضی گل سفید یا گل بنفش هستند. در اثر شکاف یا شکستن از ساقه آن شیرابه سفیدی خارج می شود که همان فرفیون می باشد. ریشه این گیاه قطور و تقریبا ترش مزه می باشد. میوه آن بیشتر قرمز رنگ است. دانه های آن شبیه به عدس می باشد.

گیاهی است سمی به طوری که خوردن سه گرم از شیرابه آن انسان را می کشد، اگر گاو این گیاه را بخورد می میرد اما چنان چه گوسفند بخورد در صورتی که به حد افراط نباشد زیان چندانی نمی بیند ولی اسهال شدید می کند. این گیاه بومی هند است و در حبشه، سودان، مصر و مناطق مدیترانه نیز انتشار دارد. در ایران در اکثر مناطق کشور در باغ ها و صحاری می روید.

گیاه فرفیون و خواص آن

گیاه فرفیون و خواص آن

خواص درمانی گیاه فرفیون :

دارای طبیعت خیلی گرم و خیلی خشک است، اگر مقدار کمی از آن خورده شود، تب بر، کرم کش، ضد انگل است. خون را تصفیه می کند و برای کسانی که بدنشان زیاد جوش می زند مفید است. در موارد ابتلا به بیماری ترس از آب یا هاری که آن را هایدروفوبیا گویند، مفید است.

خشک آن را با برنج تخمیر شده مصرف کنید. تازه آن را بکوبید و بر محل عقرب گزیدگی بگذارید، زهر عقرب را خنثی و درد را ساکت می کند. برای رفع خارش و جوش و کرک، گیاه فرفیون را بجوشانید و از آب آن برای شست و شو مصرف کنید. اگر تخم فرفیون را مخلوط با فلفل بو داده خورده شود برای بیماری وبا مفید است. روغن حاصل از تخم فرفیون مسهل است و آب جوشانده ریشه آن ضد انگل است.

شیره فرفیون :

خوردن یک تا دو قطره از آن مسهل خوبی برای بلغم و زردآب است، مسهلی قوی برای دفع اخلاط مختلف بدن و باز کننده ی دهانه رگ های بدن می باشد و در بعضی از ناراحتی هایی که احتیاج به باز شدن بعضی یا کلیه رگ های بدن هست مصرف می شود. اگر آن را بر روی زخم گزیدگی سگ هار و جانوران سمی ضماد کنید، اثر سم را دفع می کند و اگر روی جوش های برجسته زگیل دایم بگذارید که به اتنهای آن نفوذ کند، باعث بهبود آن می شود، این عمل در تعدادی از زگیل ها موثر است و در بعضی بی اثر است.

آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و برای درمان لقوه (فلج صورت)، فلج، سستی اعضا و دردهای اعصاب و مفاصل ضماد کنید. برای تسکین از ضربه خوردگی و کوفتگی آن را با تریاک مخلوط کرده و بر موضع بمالید. یک تا دو دسی گرم از آن را به صورت شیاف استعمال کنید، برای بند آوردن ترشحات مفرط عادت ماهیانه نافع است ولی اگر ایجاد سوزش کرد با روغن گل سرخ چرب کنید.

 

همچنین بخوانید:  درمان درد مفاصل با گیاهان دارویی

 

اگر گرد آن را با عسل ناب مخلوط کنید و به چشم بکشید، از توسعه آب مروارید جلوگیری می کند، مالیدن آن بر روی تاول برای درمان آن مفید است. اگر روی زخمی که گوشت اضافه آورده است بمالید، آن را زایل می کند. برای رفع ریزش اشک و قرمزی چشم و پاک کردن بینی آن را با آب چغندر مخلوط کرده و در بینی بریزید.

تذکر :

اگر روی استخوان مالیده شود، استخوان پوسته می اندازد و زخم می شود، خوردن آن برای افراد گرم مزاج مضر است، خاصیت سوزانندگی، خارش شدید و تحریکی دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

صمغ فرفیون را با خواص درمان دردهای روماتیسم، از بین برنده زگیل ها، تسکین دهنده دردهای عصبی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

12
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0