topNotif

گیاه فرندل و باقلای سنت اینیاس

2930 بازدید
30 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

گیاه فرندل و باقلای سنت اینیاس و خواصشان را بشناسیم !

گیاه فرندل

گیاهی است که در کتب طب سنتی با نام عربی آن فرندل آمده است.

مشخصات فرندل را بدانیم.

گیاهی است چند ساله به بلندی 50 – 200 سانتیمتر، برگ های آن متقابل بدون دمبرگ، مثلثی دراز نوک تیز، گل های آن درشت به رنگ قرمز یا بنفش یا صورتی که در امتداد قسمت انتهایی ساقه گل دهنده ظاهر می شود. سر شاخه های گلدار آن که مصرف پزشکی و دارویی دارد باید قبل از باز شدن گل ها چیده شود یعنی در حالت شکوفه چیده شود. این گیاه معمولا در نقاط مرطوب می روید و برای تزیین اطراف آب نماها آن را می کارند. در ایران در مناطق شمال ایران در حاشیه جاده های کناره دریای خزر بین چالوس و نوشهر و مازندران و جاده بین رشت و لاهیجان و در آذربایجان غربی به طور خودرو دیده می شود. و در سایر مناطق دنیا در اغلب نواحی نیمکره شمالی و همچنین در استرالیا و تاسمانی انتشار دارد.

گیاه فرندل و باقلای سنت اینیاس

گیاه فرندل و باقلای سنت اینیاس

ترکیبات شیمیایی فرندل

از نظر ترکیبات شیمیایی در سرشاخه های گل دار گیاه لعاب، مواد قندی، اسیدهای آلی و به مقدار زیاد تانن و سالیکارین که ماده عامل گیاه در بند آوردن خون است وجود دارد.

خواص و کاربرد فرندل را بشناسیم.

فرندل قابض، بند آورنده خون است و برای معالجه اسهال خونی در چین و ژاپن به عنوان داروی بسیار موثر به کار می رود. دمکرده 30 – 50 گرم سر شاخه خشک گیاه در هزار گرم آب جوش که هر روز 300 -400 گرم در یک یا دو بار خورده شود برای معالجه اسهال خونی و بند آوردن خون موثر است و باید تا چند روز از آن خورده و به تدریج کم شود تا به کلی دیگر خورده نشود.

گونه دیگری از این گیاه نیز در ایران می روید. گیاهی است یک ساله و کوچک، بلندی آن در حدود یک وجب، برگ های آن متناوب، کوچک، این گیاه نیز در نقاط مرطوب و در حاشیه آب بندها می روید. در ایران در آذربایجان، سائین قلعه، گوت وند، خراسان، لاهیجان و اطراف تهران انتشار دارد. خواص آن شبیه فرندل است و اشتها آور می باشد و ضد کمی ویتامین ث است.

 

همچنین بخوانید:  لوبیا ترمس (باقلا مصری) و خواص بی نظیر آن

 

باقلای سنت اینیاس

میوه گیاهی است که در کتب طب سنتی با نام باقلای سنت اینیاس و فول هندی مسهل نام برده شده است.

مشخصات باقلای سنت اینیاس

گیاهی است چند ساله از پیچک های بالا رونده و برگ ها متقابل، گل ها سفید با بوی یاسمن، خوشه ای، میوه آن به شکل و در ابعاد گلابی است. رنگ پوست میوه سفید و در داخل آن گوشتی آبدار است و 20 -25 دانه که همان باقلای سنت اینیاس باشد در آن قرار دارد. دانه ها به رنگ قهوه ای بدون بو و اگر حرارت داده بشوند بوی نامطبوعی از آن بر می خیزد و طعم آن تلخ است.

خواص و کاربرد باقلای سنت اینیاس

در چین از باقلای سنت اینیاس (دانه درخت) به عنوان کرم کش و ضد سم استفاده می شود و برای التیام زخم چاقو و شمشیر و درد زایمان سخت استعمال می شود. در هند و چین تجربیات یکی از حکمای معروف نشان داده است که دانه های این گیاه تونیک و مقوی، محلل، معرق، قاعده آور و ضد کرم است و انواعی از خونریزی های مغزی نظیر موکوئید آپوپلکسی، دردهای شکم، درد قلب، تب های نوبه ای و سرانجام برای معالجه نیش زدگی حشرات مفید می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

باقلای مصری را با خواص کمک به کاهش وزن، افزایش سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها، کاهش بیماری های قلبی، کاهش فشار خون، بهبود دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست، کاهش ابتلا به کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0