topNotif

گیاه قیصوم و بابونه زرد را بشناسیم

5742 بازدید
05 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با گیاه قیصوم و بابونه زرد آشنا شویم

در این مطلب با خواص دو گیاه قیصوم و گونه ای از بابونه ها که تحت عنوان بابونه زرد شناخته می شود آشنا خواهید شد.

 

گیاه قیصوم و بابونه زرد را بشناسیم

گیاه قیصوم و بابونه زرد را بشناسیم

 

*قیصوم

در کتب طب سنتی با نام های قیصوم و قیسون و بابونی آمده است. گاها این گیاه را تحت عنوان درمنه نیز نام گذاری کرده اند.

مشخصات گیاه قیصوم را بدانیم

قیصوم یا برنجاسف گیاهی است زینتی زیرا گل های طلایی زیبایی دارد. بلندی آن کمتر از 50 سانتیمتر است و یک ساله می باشد. برگ های آن سبز بدون دمبرگ، کوچک، کمی ضخیم و پوشیده از کرک است. این گیاه در اروپا و آسیا انتشار دارد. در ایران در سواحل جنوب ایران، در ناحیه بلوچستان، بوشهر، شمال ایران در منجیل، در آذربایجان، در مرند و تبریز، در کرمان، یزد، اصفهان و در بیشه، ازنا، کشور و قم (راجرد) دیده می شود.

خواص و کاربرد قیصوم

در هندوستان این گیاه را به عنوان داروی تونیک و بادشکن مصرف می کنند و برای معالجه شکم درد در بچه ها کاربرد دارد و در عین حال حشره کش است. از این گیاه معمولا برای دفع کرم استفاده می کنند. گیاه نیمه چوبی مدیترانه ای است.

 

همچنین بخوانید:  با بابونه معجزه طب گیاهی آشنا شویم

 

*بابونه زرد

در کتب طب سنتی با نام های بابونه اصغر و عین الثور نام برده شده است.

مشخصات بابونه زرد

گیاهی است 2 ساله یا چند ساله از نظر شکل خارجی تا حدود زیادی شبیه سایر بابونه ها و اختلاف محسوسی که موجب تشخیص آن از دیگر بابونه ها می شود این است که گل های اطراف طبق و گل های دایره وسط طبق هر دو زرد هستند. در صورتی که در سایر بابونه ها گل های اطراف سفید بود. در گل های آن یک ماده زرد رنگی قابل استخراج وجود دارد که در رنگرزی از آن استفاده می شود. گل ها در اواخر بهار و تابستان ظاهر می شوند. میوه آن کوچک به رنگ سفید با 5 خط طولی و در آن یک ماده روغنی تلخ قابل استخراج وجود دارد.

این گیاه در اراضی سنگلاخی و آفتابی و آهکی مناطق مختلف اروپا و آسیا و در ایران وجود دارد. در ایران در مناطق شمالی ایران و اطراف تهران و گچ سر و مناطق خشک گلپایگان و مرند و اشنویه و در تپه های میبد در آذربایجان غربی به طور خودرو می روید.

ترکیبات شیمیایی بابونه زرد

از نظر ترکیبات شیمیایی در گل های آن علاوه بر کاروتن و گزانتو فیل دارای یک ماده رنگی زرد قابل استخراج است.

خواص و کاربرد بابونه زرد

دانه یا تخم بابونه زرد روغن تلخی دارد که خاصیت مسهلی دارد. دم کرده گل های گیاه اشتها آور است و از جوشانده گل آن برای شستن زخم ها و التیام آن ها استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بابونه شیرازی را با کاهش اضطراب، افزایش شیر مادران، افزایش گلبول سفید، تقویت مو، اشتها آور، درمان سرماخوردگی، رفع بی خوابی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0