topNotif

آیا می دانید گیاه کبر چیست و چه کاربردی دارد ؟

6300 بازدید
29 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400
آخرین به روزرسانی 17 دی 1398

آیا می دانید گیاه کبر چیست و چه کاربردی دارد ؟

گیاه کبر با نام های دیگر کور، کورک، کورز، کبار، قبار، شیله، کوله کمر، مارگیر هم گفته می شود. درختچه ای است با شاخه های پوشیده از کرک، برگ های آن بزرگ و متقابل با کناره ی صاف، بیضی، دراز، نوک تیز و به رنگ سبز روشن که در بین برگ دو زایده کوچک خار وجود دارد. گل های آن درشت و سفید و دارای چهار قسمت است و بلندی هر گل حدود شصت سانتی متر می باشد. میوه آن از میوه بلوط بزرگ تر و در ابعاد یک خیار کوچک و تقریبا شبیه آن است. ابتدا رنگ آن مانند خیار سبز روشن می باشد ولی پس از رسیدن، مغز آن سرخ و رنگ تخم آن زرد و با رطوبت و طعم آن کمی شیرین و کمی تلخ و گس و هر قدر بیشتر رسیده باشد تلخی و گسی آن کمتر و شیرینی آن بیشتر می شود.

ریشه  آن سفید، بزرگ و طولانی و پوست آن ضخیم و اغلب بعد از خشک شدن پوستش از مغز چوبی ریشه جدا می شود و طعم آن تلخ است. یک درختچه کبر ممکن است تا سی سال عمر کند. این گیاه بومی مناطق گرمسیر آسیا می باشد. در هندوستان می روید و در ایران نیز در دامنه های کم ارتفاع البرز، هرزویل و در شیراز و در بلوچستان در اراضی مرطوب و لم یزرع می روید، در اطراف تهران در کرج و اراضی ناکاشت، در آذربایجان در مرند، خوی، در غرب تفرش، نهاوند، اراک، گلپایگان، کرمانشاه در کوه پرو، در جنوب در اطراف آبادان و مناطق مرزی ایران و عراق و شوش می روید.

 

گیاه کبر چیست و چه کاربردی دارد

گیاه کبر چیست و چه کاربردی دارد

 

خواص ریشه کبر

دارای طبیعت خیلی گرم و خشک است، آب دم کرده آن را بنوشید : لطیف کننده، مقوی احشا و آلات داخل شکم و باز کننده گرفتگی های کبد و طحال است، محلل گاز و باد خواهد بود، اخلاط لزج و سودا را قطع می کند، مدر موثری برای تلخی سودا می باشد، ضد انگل روده است، ترشح ادرار و حیض را زیاد می کند و برای زیاد شدن خون قاعدگی در مورد قطع آن در زنان جوان موثر است، سینه را نرم می کند، مسکن درد استسقا می باشد، قوه باه را افزایش می دهد، رماتیسم و فلج را درمان می کند.

جویدن پوست ریشه  آن در دهان رطوبت های دماغ را جذب می کند، درد دندان را تسکین می دهد. دو برابر آن را با یک برابر تخم مرزه نرم بسایید و روزی سه قاشق چای خوری از آن را به نوبت بخورید، بواسیر بادی را درمان می کند. آن را خوب بسایید بعد در روغن کنجد یا روغن زیتون و قدری آب بجوشانید تا روغن به نصف برسد، آن روغن را هر شب به پوست سر بمالید و ماساژ دهید، از سفید شدن مو جلوگیری می کند. پوست ریشه آن را بپزید و با آب صاف کرده آن قرقره کنید، سبب خروج اخلاط از ریه می شود.

خواص برگ کبر

طبیعت آن کمی گرم و خشک است، اقسام کرم معده و روده را می کشد و خارج می کند. برای تحلیل بردن ورم طحال و افزایش ترشح ادرار و حیض آن را بکوبید و با آرد جو و سرکه ضماد کنید، ضماد خشک آن برای جراحت های بدخیم و خشک کردن آن ها خوب است، دردهای مفاصل، سیاتیک، نقرس و درد لگن خاصره را تسکین می دهد، برای تحلیل بردن تورم غده مفید است.

 

همچنین بخوانید:  خواص دارویی گیاه کورک یا کبر را بشناسیم

 

خواص غنچه نارس کبر

طبیعت آن گرم و خشک است، آن را در سرکه به صورت ترشی در آورید و بخورید، لذیذ و اشتها آور است، برای طحال مفید است و باز کننده گرفتگی های کبد و طحال می باشد.

خواص تخم کبر :

طبیعت آن خیلی گرم و خشک است، 35 درصد آن روغن است. آن را دم کنید و آب صاف کرده آن را بنوشید، مقوی احشا و آلات داخل شکم، باز کننده گرفتگی های کبد و طحال، مسهل خوبی برای اخلاط و مدر موثری برای تلخی سودا می باشد، ضد کرم روده است، ترشح ادرار و حیض را زیاد می کند و برای باز شدن خون قاعدگی در موارد قطع آن در زنان جوان موثر می باشد، نیروی جنسی را زیاد می کند. آن را در سرکه بجوشانید و آن سرکه را در دهان مزه مزه کنید، درد دندان را تسکین می دهد، گرفتگی های دماغ را باز می کند و پاک کننده آن است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

میوه کبر را با خواص تسکین و درمان دردهای مفصلی و سیاتیک و نقرس، تقویت و استحکام استخوان ها و دندان، درمان دیابت، درمان برخی از اختلالات پوستی، کاهش اشتها و کاهش وزن، تقویت رشد موها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0