گیاه گل گندم و خواص درمانی فوق العاده آن

22473 بازدید
24 شهریور 98
بهاره
,,

با گیاه گل گندم و خواص درمانی فوق العاده آن آشنا شوید

گیاه گل گندم که در طب سنتی با نام های ترنشاه و عنبر نیز معرفی شده است، گیاهی علفی و بومی اروپا می باشد. در گذشته این گیاه غالبا به عنوان علف های هرز در مزارع گندم، جو، ذرت و … رشد می کردند، به همین علت نام آن را گل گندم گذاشته اند. علاوه بر این، در برخی باغ ها آن را به عنوان گیاه زینتی می کاشتند. قسمت های مختلف این گیاه خاصیت داررویی دارد، اما مصرف گل های آن بیشتر در طب سنتی توصیه شده است. گل های این گیاه دارای خاصیت مدر بوده و در درمان استسقا، سرماخوردگی، درمان بیماری های سینه و رفع سرفه، دفع گاز روده، درمان سوء هاضمه، سوزش چشم، ضد نفخ و … استفاده می شود. حال در ادامه این مطلب با گیاه گل گندم و خواص درمانی فوق العاده آن آشنا شوید.

 

گیاه گل گندم و خواص درمانی فوق العاده آن

گیاه گل گندم و خواص درمانی فوق العاده آن

 

مشخصات ظاهری گیاه گل گندم

گل گندم (Centaurea Cyanus)، گیاهی است علفی، یک یا چند ساله از تیره کاسنیان (Asteraceae) با ساقه های منشعب که ارتفاع آن ها بین 40 تا 90 سانتی متر می باشد. این گیاه دارای برگ هایی به طول 2 تا 5 سانتی متر به رنگ سبز مایل به سفید است. گل های آن غالبا قرمز، سفید، آبی، ارغوانی و یا به رنگ بنفش هستند. میوه‌ گیاه گل گندم فندقه، سفید رنگ و منتهی به یک دسته تارهای بلند به رنگ حنایی است.

محل رویش و پراکنش ترنشاه (گل گندم)

در برخی کتب این گیاه را بومی ترکیه و یونان معرفی کرده اند، ولی به طور کلی در سراسر اروپا که آب و هوای معتدل دارند، به طور گسترده در مزارع غلات، کنار جاده ها و تپه ها می روید. علاوه بر اروپا، گیاه گل گندم در نواحی آسیا، آمریکا و استرالیا به طور گسترده می روید. از انتشار این گیاه در منطقه البرز، تهران، کرمانشاه، خراسان و بلوچستان در ایران نیز گزارش شده است.

ترکیبات شیمیایی گل گندم

گل های این گیاه حاوی ترکیبات شیمیایی موثر نظیر آنتوسیانیدین، پکتین، تانن، مواد موسیلاژی، املاح معدنی (مانند منگنز، منیزیم، فسفر و …) است. علاوه بر این، دیگر اجزای این گیاه دارای عنصر سانتورین (ماده تب بر) می باشد.

 

همچنین بخوانید:  گل حسرت را بشناسیم

 

خواص درمانی گل گندم

در طب سنتی طبع این گیاه گرم و خشک در نظر گرفته شده است. اگر چه اندام های مختلف آن قابلیت خوراکی دارد، اما گل های آن ارزش دارویی و درمانی بالاتری دارد. گل گندم دارای خواص ادرارآور، اشتها آور، صفرا آور، ضد اسهال، محرک، انرژی زا، تقویت قوای جنسی، ضد التهاب (بخصوص در چشم پزشکی) و آرام بخش می باشد.

این گیاه برای درمان اختلالات گوارشی نظیر سوء هاضمه، تهوع و استفراغ، مسمومسیت، نفخ، یبوست و انگل های روده ای و معده ای استفاده می شود و تقویت کننده معده و کبد می باشد. علاوه بر این، گل گندم به درمان بیماری هایی نظیر برونشیت، سرماخوردگی، احتباس آب، احتقان قفسه، بیماری استسقا، اختلالات قاعدگی، درمان عفونت های قارچی زنان، رفع بیماری های کبدی مانند یرقان، اختلالات کلیوی و مثانه نیز کمک می کند.

استفاده موضعی از این گیاه برای رفع مشکلات پوستی، جلوگیری از سفید شدن و ریزش مو، کاهش دردهای مفصلی و گرفتگی های عضلانی، درمان آفت های دهان، درمان گل مژه و ورم ملتحمه بسیار موثر واقع می شود.

نسخه های درمانی با گل گندم در طب سنتی

مصرف خوراکی (دمنوش گل گندم)

یک قاشق چای خوری گل گندم خشک را به یک فنجان (معادل 200 میلی لیتر) آب جوش افزوده و اجازه دهید 15 دقیقه به همان شکل باقی بماند. سپس، آن را صاف کرده و به 3 قسمت تقسیم و نیم ساعت قبل از غذا، آن را گرم بنوشید. این دمنوش به درمان بیماری های کلیوی و کبدی کمک می کند.

یک و نیم تا 2 قاشق چای خوری پودر گل های خشک شده گل گندم را به یک فنجان (حدود 200 تا 250 میلی لیتر) آب جوش افزوده و به مدت 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید، باقی بماند. شما می توانید برای افزایش ادرار و درمان اسهال 20 دقیقه قبل از وعده های اصلی، یک چهارم فنجان از آن را بنوشید.

برای دفع گازهای روده ای، یک قاشق چای خوری پودر گل گندم را به یک فنجان آب جوش افزوده و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه باقی بماند. سپس، یک بار بعد از ناهار و یک بار بعد از شام آن را بنوشید.

توجه: برای تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن، دمنوش گل گندم را 3 بار در روز و بین 2 تا 3 هفته بنوشید.

استعمال خارجی (ضماد)

یک و نیم قاشق چای خوری از گل گندم را در یک فنجان آب بجوشانید و از آب آن برای کمپرس چشم ها و تسکین اختلالات بینایی استفاده کنید.

یک قاشق غذاخوری از گل گندم را در دو فنجان آب جوشانده و آن را صاف کنید. عصاره این جوشانده به عنوان شستشو دهنده پوست باعث درمان بیماری های پوستی و چین و چروک های صورت می شود. همچنین، ماسک های موجود از این گل اثرات ترمیم کننده ای بر روی پوست داشته و آن را نرم تر و روشن تر می کند.

مضرات گیاه گل گندم

استفاده از این گیاه به زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا مصرف آن سبب سقط جنین می گردد. علاوه بر این، مبتلایان به اسهال خونی باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.

توجه: از مصرف بی رویه این گیاه اجتناب کرده و برای درمان بیماری ها و مقدار مصرف این گیاه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل گندم را با خواص اشتهاآور، دافع سودا، تب بر، آرام بخش، ضد نفخ، مقوی، محرک معده و صفراآور و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. اعظم
    19 تیر 1402

    بسیار عالی بود
    واینکه باید بگم که در منطقه ی چهارگنبد کرمان هم اردیبهشت ماه این گیاه موجوده وبسیار بسیار فراوان هست

0