یوگا راهی مناسب برای آرامش روح و جسم

2749 بازدید
06 بهمن 96
سمانه

یوگا راهی مناسب برای آرامش روح و جسم

بنابر آیورودا، تمرین یوگا که یک علم معنوی زندگی است، یک معیار پیشگیری بسیار مهم و طبیعی است برای تامین سلامتی. آیورودا و یوگا دو علم خواهر هستند. در هندوستان، سنت بر این است که قبل از یادگیری تمرین یوگا، آیورودا مورد مطالعه قرار می گیرد؛ زیرا آیورودا علم بدن است و فقط وقتی که بدن مساعد شد، فرد برای مطالعه دانش معنوی یوگا آماده به حساب می آید. آیورودا برای هر شخص و متناسب با ساختمان بدنی بخصوص او، نوع یوگا را تعیین می کند.

 

یوگا راهی مناسب برای آرامش روح و روان

یوگا راهی مناسب برای آرامش روح و روان

 

یوگا در اصل به معنی تلطیف روح سرکش انسان از کجروی های روزمره شیطانی است. به زبان دیگر مهار امیال نفس حیوانی است. یوگا به جهت سالم سازی بدن و روح فرد می باشد که در بسیاری از جوامع به خاطر معنویت و آرامش محیط زندگی همه انسان ها پدید آمده است.

تاثیر یوگا به روش مدرن و اصولی تغییراتی شگرف بر رفتار جامعه و فرد دارد. از جمله بهبود روابط اجتماعی، آداب معاشرت، اخلاق، راه رفتن، تفکر و عقاید انسانی و به طور کلی اخلاق و رفتار انسان در تکامل آن به سوی حقیقت است. دیدگاه یک فرد یوگایی به همه چیز متفاوت است با شخصی که از یوگا هیچ نمی داند. شخص یوگا کار برای همه چیز احترام، دوستی و عشق را به ارمغان می آورد.

یوگا از زمان بسیار کهن در کشورهای باستانی همچون ایران، هند و چین با انجام و روش های مختلف وجود داشته است. در تمرین های یوگایی، روش ها و اعمال متفاوت و گوناگون است و هدف تمامی آن ها رها شدن از قیود و بندهایی است که انسان برای لذات جسمانی و مادی زود گذر و دوری از لذات معنوی دایمی برای خود تنیده است.

یوگا و مکتب عرفانی هندو :

یوگا به معنی اتحاد بین تن و روان و بین نیروهای مثبت و منفی وجود انسان است و یکی از شش مکتب عرفانی هندو است که بیشتر شامل فنون و آداب مربوط به نجات و رستگاری است. یوگا اشراق و عرفان است و به هیچ مذهب و کیشی تعلق ندارد، بلکه طریقی آزاد و رویه ای صادقانه برای وصول به معرفت است و راهی برای تحقق بخشیدن به آرزوی دیرینه بشر که از آغاز آفرینش می کوشد تا خویشتن را بشناسد و به اسرار نفس خویش آگاه شود.

کسی که در راه یوگا گام می نهد هیچ ضرورتی ندارد که به فرقه و کیش خاصی معتقد یا پیرو مکتب مخصوصی باشد. یوگا دعوتی است به زهد، پارسایی و درستی گفتار و رفتار و کردار نیک، که نیکان کهن انسان دوست ایرانی مکرارا به آن اشاره کرده اند. یوگا در اصل فرو رفتن و تفکر به جهان درون است و بیرون شدن از آن چه بدی است. پایه و اساس آن ریاضت و ورزش ذهن است، که در نهایت زندگی، و رخت کشیدن به زندگی دیگر است.

 

همچنین بخوانید:  روش های درمانی طب هندی (طب آیورودا)

 

یوگای عمل و یوگای تمرکز

در یوگا دو روش مشترکا به کار می رود : یوگا عملی (فیزیکی) و یوگای تمرکز (روحی). یوگای عملی، یوگای حرکت بدن و تاثیر آن بر اندام های کل و ذخیره نیرو در بدن است. یوگا روحی برای ترفیع و تدفیق عمل و تمرکز روح است.

مواردی هم درباره شخص یوگا کار باید بدانیم که وی چندین مورد را باید رعایت کند تا عوارض ناشی از تمرین یوگا در او تاثیر نکند. از جمله توجه به بیماری های موروثی و ژنی، وضعیت های ناصحیح بدنی در همه موارد و درمان آن ها برای بهره گیری بیشتر از این اثرات مثبت ضروری است. موضوع تنفس در یوگا از اهمیت خاصی برخوردار است. این هوا دارای عوامل زندگی است که در اصطلاح یوگا، به عنوان یک عنصر تحت عنوان (پرانا) یا نیرو دهنده زندگی نامیده می شود.

اضطراب های روحی فکری و یوگا

مهم ترین عارضه هر درد، اضطراب های روحی فکری است. حتی پزشکان باستان به این عارضه پی برده بودند و برای درمان بیمار به وسیله یوگا در گام اول روح و روان را آرام می کردند که پس از آن دیگر درمان راحت تر انجام می شود. یوگا همانند دل بستگی به شغل یا یک کار نیست که بر زندگی تاثیر سریع داشته باشد. بلکه تاثیر یوگا بر سلامت جسم و سلامت روح در تداوم آن می باشد که به مرور ظواهرش آشکار و پیدا می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

عنبرالشهب را با خواص دفع انرژی های منفی، درمان سر درد، سرماخوردگی و صرع، تقویت کننده اعتدال بدن، شادی بخش، معطر و خوشبو کننده هوا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0