topNotif

5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

2878 بازدید
20 خرداد 01
ریحون
بروزرسانی شده در تاریخ 22 خرداد 1401

5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

کم خونی چیست؟

کم خونی زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به اندام های بدن شما وجود نداشته باشد. در نتیجه، احساس سرما و علائم خستگی یا ضعف معمول است. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما شایع ترین نوع آن، کم خونی ناشی از فقر آهن است. شما می توانید با افزودن آهن به رژیم غذایی خود علائم این نوع کم خونی را کاهش دهید. در ادامه شما را 5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

آیا انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد؟

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما هر کدام از آنها باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز در گردش خون می شود. سطح گلبول قرمز به یکی از دلایل زیر پایین است:

  • بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند.
  • بدن شما هموگلوبین می سازد، اما هموگلوبین به درستی کار نمی کند.
  • بدن شما گلبول های قرمز کافی نمی سازد.
  • بدن شما خیلی سریع گلبول های قرمز را تجزیه می کند.

برخی از انواع کم خونی که ممکن است نام آنها را شنیده باشید عبارتند از کم خونی ناشی از فقر آهن و کم خونی داسی شکل.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی هستند؟

هر کسی ممکن است به کم خونی مبتلا شود، اگرچه گروه های زیر در معرض خطر بیشتری هستند:

  • زنان: از دست دادن خون در طول دوره های ماهانه و زایمان می تواند منجر به کم خونی شود. این امر به ویژه در صورت داشتن قاعدگی های سنگین یا شرایطی مانند فیبروم صادق است.
  • کودکان 1 تا 2 ساله: بدن در طول جهش رشد به آهن بیشتری نیاز دارد.
  • نوزادان: نوزادان ممکن است آهن کمتری دریافت کنند که از شیر مادر یا شیر خشک به غذای جامد جدا شوند. آهن مواد غذایی جامد به راحتی توسط بدن جذب نمی شود.
  • افراد بالای 65 سال: افراد بالای 65 سال بیشتر در معرض رژیم های غذایی فاقد آهن و برخی بیماری های مزمن هستند.
  • و همچنین افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند

علائم  کم خونی در طب سنتی چیست؟

علائم و نشانه های متعددی در همه انواع کم خونی رخ می دهد، مانند خستگی، تنگی نفس و احساس سرما. سایر موارد عبارتند از:

  • سرگیجه یا ضعف.
  • سردرد.
  • پوست رنگ پریده، پوست خشک یا پوستی که به راحتی کبود می شود.
  • حرکت ناخواسته در ساق پا (سندرم پاهای بیقرار).
  • ضربان قلب سریع.
5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

کم خونی چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

کم خونی علاوه بر احساس خستگی یا سرما می تواند اثرات دیگری نیز بر بدن شما داشته باشد. سایر علائمی که نشان می دهد ممکن است کمبود آهن داشته باشید عبارتند از:

  • ناخن های شکننده یا قاشقی شکل و ریزش موی احتمالی. ممکن است متوجه شوید که حس چشایی شما تغییر کرده است یا ممکن است صدای زنگ در گوش خود را تجربه کنید.
  • انواع مختلف کم خونی ممکن است منجر به مشکلات جدی دیگری شود. افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل (به انگلیسی: Sickle cell anemia) اغلب دارای عوارض قلبی و ریوی هستند.
  • اگر کم خونی دارید که درمان نمی شود، می تواند منجر به آریتمی (ضربان قلب نامنظم)، بزرگ شدن قلب یا نارسایی قلبی شود. شما همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت و افسردگی هستید.
  • ممکن است شنیده باشید که کمبود آهن با جویدن یخ مرتبط است. جویدن یخ نشانه پیکا است، وضعیتی که شامل خوردن چیزهایی است که واقعاً غذا نیستند، مانند گچ یا خاک. بنابراین پیکا نیز نشانه کمبود آهن است. اغلب در کودکان مبتلا به کم خونی دیده می شود.

چگونه می توانم از کم خونی جلوگیری کنم؟

  • برخی از انواع کم خونی ها، مانند مواردی که ارثی هستند، قابل پیشگیری نیستند. با این حال، می توانید با تغذیه خوب از کم خونی ناشی از کمبود آهن، کمبود ویتامین B12 و کمبود ویتامین B9 جلوگیری کنید. این شامل خوردن یک رژیم غذایی با غذاهای کافی که آهن و این ویتامین ها را فراهم می کند، همراه با منابع غذایی ویتامین C برای کمک به جذب است.
  • مطمئن شوید که آب کافی می نوشید. برخی از مطالعات نشان داده اند که این به حفظ سطح هموگلوبین کمک می کند.
  • به طور کلی، شما باید از غذاهای غنی از آهن و غذاهایی که ویتامین های B12، B9 و C را تامین می کنند، استفاده کنید.
  • می توانید آهن را از منابع گیاهی مانند عدس، اسفناج و پسته دریافت کنید.
  • شما می توانید آهن را از منابع پروتئینی مانند گوشت گاو بدون چربی و بوقلمون دریافت کنید.
  • غلات کامل و سبزیجات با برگ تیره منابع خوبی از ویتامین B هستند. برخی غذاها حتی با آهن نیز غنی شده اند.

 

همچنین بخوانید: درمان کم خونی و فقر آهن با 8 گیاه دارویی و رژیم غذایی

 

5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان کم خونی می تواند به عنوان یک انتخاب مکمل عالی عمل کند. 5 گیاه دارویی زیر می توانند برای درمان خانگی کم خونی معجزه کنند:

  1. گزنه

این گیاه که به نام گزنه  شناخته می شود، سرشار از آهن است. با این حال، چیزی که ارزش آن را بیشتر می کند وجود ویتامین های A، گروه B ،C و K است که همگی جذب آهن را در بدن بهبود می بخشد. مصرف گزنه برای بهبودی کم خونی نه تنها مفید است، بلکه بسیار آسان است. می توان آن را به عنوان چای و مکمل مصرف کرد یا مانند اسفناج غنی از آهن برای تهیه سس پستو و سالاد استفاده کرد.

  1. آووکادو

آووکادو به دلیل بافت نرم و خامه ای، طعم بسیار مطبوع و مشخصات ریزمغذی ها احتمالاً یکی از معتبرترین میوه هایی است که از قاره آمریکا آمده است. آنها حاوی مقادیر زیادی آهن هستند که آنها را به یک مکمل غذایی ایده آل بعد از یک جراحی بزرگ تبدیل می کند.

  1. جعفری

جعفری، گیاه سبز محبوب بومی منطقه مدیترانه، برای غلبه بر کم خونی عالی است. این به این دلیل است که حاوی غلظت قابل توجهی از آهن است. به افرادی که در مصرف مکمل های آهن مشکل دارند، اغلب توصیه می شود که آب جعفری یا چای آن را بنوشند. جعفری یک گیاه دارویی قوی برای کسانی است که با کم خونی مبارزه می کنند. سایر منابع عالی آهن عبارتند از: تاج خروس، جوانه سویا و کینوا.

  1. قاصدک

دو علت بالقوه کم خونی ناشی از فقر آهن وجود دارد: یا به اندازه کافی غذاهای غنی از آهن نمی خورید یا بدن شما آن را به درستی جذب نمی کند. برگ های آن نه تنها حاوی سطوح بالایی از آهن است، بلکه توانایی بدن را برای جذب این ماده معدنی مهم افزایش می دهد. این گیاه را می توان برای تقویت فواید آن با گیاهان دیگر جفت کرد، مانند چای ضد کم خونی قاصدک و گزنه.

5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

  1. لیمو

اگر آهن به خوبی جذب بدن نشود، افزودن آهن به رژیم غذایی بی فایده خواهد بود. مرکبات همگی سرشار از ویتامین  C اسید اسکوربیک هستند که به تسهیل جذب آهن معروف است. لیمو، اگرچه کمی اسیدی تر از لیموترش است، اما نشان داده شده است که مقادیر خوبی از این ماده مغذی محلول در آب را فراهم می کند. سایر منابع عالی ویتامین C فلفل دلمه ای، کاهو و پرتقال هستند.

در پایان

چه از طریق رژیم غذایی خود، آهن کافی دریافت نکنید، چه بعد از یک از دست دادن خون شدید، به کمی تقویت نیاز داشته باشید، یا بدن شما قادر به جذب این ماده معدنی حیاتی نباشد، این گیاهان برای کم خونی به شما کمک می کنند بر آن غلبه کنید. کم خونی ناشی از فقر آهن می تواند به شدت در مسیر زندگی فرد قرار گیرد، بنابراین استفاده از این گیاهان برای کمک به افزایش سطح انرژی، پاکسازی ذهن و بازیابی سلامت کلی شما کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل قاصدک را با خواص درمان کم خونی، کنترل دیابت، سلامت استخوان، چشم، کبد، کلیه ها، کاهش کلسترول و فشار خون بالا، سلامت پوست و مو، درمان یبوست و اسهال، کاهش وزن و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. خانمی
    25 خرداد 1401

    ممنون ازاطلاعات مفیدتون واقعاعالی بود

    • فاطمه
      1 دی 1402

      سپاس از اطلاعات مفیدتون واقعا راه کارهاتون کاربردی هست

0