دستور پخت غذای محلی یتیمچه ؛ خوشمزه و آسان

1978 بازدید
17 تیر 01
ریحون
,

دستور پخت غذای محلی یتیمچه ؛ خوشمزه و آسان

یتیمچه غذایی معروف و همه پسند است که در اصل یک غذا با بادمجان و سیب‌ زمینی و گوجه است که در بعضی دستورها برای تنوع بخشیدن به آن مواد دیگری را هم به دستور اضافه می‌کنند و بر همین اساس انواع خوراک یتیمچه در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شود. برای مثال در دستور پخت های:

  • تبریزی یا آذربایجانی آن مقداری گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ هم اضافه می‌کنند.
  • یتیمچه نیشابوری عدس و نخود و حتی گاهی کشک و نعنا داغ هم دارد.
  • شیرازی‌ها اغلب به جای بادمجان از کدو سبز برای یتیمچه استفاده می‌کنند.
  • در دستور پخت یتیمچه اراکی علاوه بر بادمجان گاهی از کدو هم استفاده می‌شود و در مرحله پخت به آن گردوی کوبیده شده هم اضافه می‌کنند.

 یتیمچه بادمجان که غذایی مناسب برای گیاه خواران می باشد بسیار کالری کمی دارد و برای کسانی که رژیم غذایی دارند پیشنهاد می شود.

مواد لازم برای تهیه یتیمچه

  • بادمجان بزرگ 6 عدد
  • گوجه فرنگی متوسط 6 عدد
  • پیاز متوسط 3 عدد
  • سیر 4 حبه
  • روغن نصف پیمانه
  • نمک 1 قاشق چایخوری
  • سیب زمینی 4 عدد
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
دستور پخت غذای محلی یتیمچه؛ خوشمزه و آسان

دستور پخت غذای محلی یتیمچه؛ خوشمزه و آسان

طرز تهیه یتیمچه بادمجان و سیب زمینی :

مرحله اول

بادمجان‌ها را پوست کنده و بشویید و حلقه‌ ای خورد کنید. آن‌ها را داخل آب‌نمک قرار دهید تا تلخی بادمجان گرفته شود.

نکته: از آنجا که جزو اصلی این غذا بادمجان است، تلخ بودن آن باعث خواهد شد غذا به کل بدطعم شود؛ بنابراین قبل از ریختن بادمجان‌ها در غذا، به ظاهرشان دقت کنید؛ وقتی بادمجان‌ها را برش می‌زنید، نباید پر دانه باشند زیرا چنین بادمجان‌هایی به احتمال زیاد تلخ خواهند بود. برای اطمینان بیشتر از تلخ نبودن، تکه‌ای از بادمجان خام را که هنوز در غذایتان نریخته‌اید، بجوید. در صورت تلخ نبودن می‌توانید با خیال راحت آن را در غذا بریزید.

مرحله دوم

پیاز و گوجه را به صورت نگینی یا حلقه ای برش بزنید. سیر ها را پوست بگیرید و خرد کنید.

مرحله سوم

ماهیتابه را با مقداری روغن یا کره چرب کنید سیر و پیازها را تفت دهید، گوجه‌ها را حلقه ای کنید و روی پیازها بچینید.

مرحله چهارم

لایه بعدی را با بادمجان‌های حلقه‌ای بپوشانید و در آخر روی بادمجان‌ها سیب زمینی حلقه‌ای بچینید.

مرحله پنجم

رب را با یک لیوان آب رقیق کنید و روی محتویات ماهیتابه بریزید. درب قابلمه را ببندید تا برای نیم ساعت با حرارت ملایم بپزد.

یتیمچه را با بادمجان کبابی هم می توانید تهیه و میل کنید. برای تهیه یتیمچه به همراه بادمجان کبابی کافیست که بادمجان را با پوست روی شعله قرار دهید و بعد از پختن آن پوست بادمجان را جدا و به باقی مواد اضافه کنید

مقدار کالری غذای یتیمچه

این غذا در مجموع 775 کیلوکالری انرژی دارد و تقسیم آن میان 4 نفر، مقدار کالری دریافتی را برای هر نفر به حدود 200 کیلوکالری خواهد رساند. البته خوردن این غذا با نان به ازای هر برشی که به اندازه یک کف دست است، 80 کیلوکالری به مقدار انرژی دریافتی اضافه می‌کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر پیاز را با خواص درمان ضد سرطان، مفید برای ایمنی بدن، سلامت عروق، مناسب برای دیابت با خاصیت پایین آورندگی قند خون، سالم سازی استخوان ها، مفید برای روده ها، هضم غذای راحتتر، درمانی برای آلرژی، مفید برای سرماخوردگی، درمانی برای عفونت گوش، بهبود مشکلات تنفسی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سیدی
    5 مرداد 1401

    من با این دستور یتیمچه رو درست کردم
    خیلی خوشمزه میشه

0