12 درمان خانگی بیماری فولیکولیت

2454 بازدید
26 مرداد 01
ریحون
,

12 درمان خانگی بیماری فولیکولیت

فولیکولیت یک بیماری شایع پوستی است که در آن فولیکول های مو ملتهب می شوند. معمولاً در اثر عفونت باکتریایی یا قارچی ایجاد می شود. در ابتدا ممکن است مانند برجستگی های قرمز کوچک یا جوش های سر سفید در اطراف فولیکول های مو – کیسه های کوچکی که هر مو از آن رشد می کند – به نظر برسد. عفونت می تواند گسترش یابد و به زخم های غیر التیام بخش و پوسته پوسته تبدیل شود.

این وضعیت تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند خارش، درد و شرم آور باشد. عفونت های شدید می توانند باعث ریزش موی دائمی و زخم شوند.

اگر یک مورد خفیف دارید، احتمالاً طی چند روز با اقدامات اولیه خودمراقبتی برطرف خواهد شد. برای فولیکولیت جدی تر یا عودکننده، ممکن است نیاز باشد که برای تجویز دارو به پزشک مراجعه کنید.

علائم بیماری فولیکولیت چیست ؟

علائم و نشانه های فولیکولیت عبارتند از:

  • خوشه هایی از برجستگی های قرمز کوچک یا جوش های سر سفید که در اطراف فولیکول های مو ایجاد می شوند
  • تاول های پر از چرک که باز می شوند و پوسته پوسته می شوند
  • خارش، سوزش پوست
  • پوست دردناک و حساس
  • یک برآمدگی یا توده متورم بزرگ

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بیماری شما گسترده است یا علائم و نشانه ها پس از چند روز از بین نرفتند، با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید. ممکن است برای کمک به کنترل این بیماری به آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچ نیاز داشته باشید.

علت ایجاد فولیکولیت

فولیکولیت اغلب در اثر عفونت فولیکول های مو با باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (استاف) ایجاد می شود. فولیکولیت همچنین ممکن است توسط ویروس‌ها، قارچ‌ها و حتی التهاب ناشی از موهای رشد یافته ایجاد شود.

فولیکول‌ها در پوست سر شما متراکم‌ترین هستند و در همه جای بدن به جز کف دست، کف پا، لب‌ها و غشاهای مخاطی شما وجود دارند.

عوارض بیماری پوستی فولیکولیت 

عوارض احتمالی فولیکولیت عبارتند از:

  • عفونت مکرر یا در حال گسترش
  • جوش زیر پوست (فورونکولوز)
  • آسیب دائمی پوست، مانند جای زخم یا لکه های تیره
  • تخریب فولیکول های مو و ریزش دائمی مو

درمان فولیکولیت با 12 روش فوری و خانگی

برای کمک به تسکین خارش یا درد ناشی از فولیکولیت، داروهای خانگی را امتحان کنید. ممکن است در موارد جدی همچنان به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشید.

12 درمان خانگی بیماری فولیکولیت

12 درمان خانگی بیماری فولیکولیت

  1. شستشوی صابون انجام دهید

روزی دو بار ناحیه مورد نظر را با آب گرم و صابون تمیز کنید. با یک حوله تمیز خشک کنید و از به اشتراک گذاشتن حوله خود با کسی خودداری کنید. همچنین برای شستن لباس یا حوله ای که فولیکولیت را لمس کرده است از آب داغ و مواد شوینده استفاده کنید.

  1. لباس گشاد و خشک بپوشید

فولیکولیت گاهی اوقات ممکن است به دلیل پوشیدن لباس هایی که پوست را تحریک می کند یا زمانی که پوست روی پوست ساییده می شود ایجاد شود. از پوشیدن لباس هایی مانند شلوار یوگا، جوراب شلواری، ساق و سایر لباس های تنگ خودداری کنید.

همچنین از پوشیدن لباس هایی که اجازه می دهد ران های شما به یکدیگر ساییده شوند، خودداری کنید. زیر لباس یا دامن شلوارک بپوشید. تی شرت و لباس آستین بلندتر بپوشید تا پوست زیر بغل شما را بپوشاند.

پوست مرطوب نیز بیشتر در معرض عفونت است. از پارچه های گشاد و قابل تنفس یا رطوبت گیر استفاده کنید. اگر عرق کرده اید یا لباس خیس می پوشید، آن را خشک کنید و فورا عوض کنید.

  1. از کمپرس گرم استفاده کنید

یک کمپرس گرم و مرطوب می تواند به تسکین درد و تورم و التهاب کمک کند. از یک دستمال شستشوی جدید یا استریل شده استفاده کنید. یک پارچه نخی نرم را بجوشانید یا آن را در آب گرم و صابون بشویید تا از تمیز بودن آن مطمئن شوید.

  1. دو تا سه فنجان آب را بجوشانید.
  2. بگذارید آب خنک شود تا گرم یا در دمای اتاق باشد.
  3. حالا 1 قاشق چایخوری نمک خوراکی را اضافه کنید و هم بزنید.
  4. کمپرس را در محلول نمک خیس کنید.
  5. آب اضافی را فشار دهید.
  6. پارچه شستشو را به آرامی روی پوست خود فشار دهید.

این کار را چندین بار در روز تکرار کنید و هر بار از یک دستمال تمیز استفاده کنید.

  1. آلوئه ورا را امتحان کنید

ژل آلوئه ورا ممکن است به بهبود سریعتر پوست کمک کند. همچنین خنک کننده است، که ممکن است به تسکین خارش، قرمزی و تورم کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که ژل آلوئه ورا ممکن است به توقف برخی از انواع باکتری های عامل عفونت نیز کمک کند. به دنبال ژل آلوئه ورا خالص بدون عطر و مواد شیمیایی دیگر باشید. ژل آلوئه ورا را پس از تمیز کردن ناحیه با آب و صابون، روی پوست بمالید.

 

همچنین بخوانید: 9 درمان خانگی برای از بین بردن شپش سر با طب سنتی

 

  1. شستشوی پراکسید هیدروژن انجام دهید

می توانید پراکسید هیدروژن را در داروخانه پیدا کنید. پراکسید هیدروژن می تواند به خلاص شدن از شر برخی از باکتری ها و قارچ هایی که باعث فولیکولیت می شوند کمک کند.

  1. پراکسید هیدروژن را با آب تمیز و استریل رقیق کنید یا مستقیماً از آن استفاده کنید.
  2. آن را با یک مقدار پنبه روی پوست خود بمالید. می توانید از یک بطری اسپری کوچک برای مناطق بزرگتر استفاده کنید.
  3. اجازه دهید محل خشک شود و در صورت نیاز دوباره استفاده کنید.

از استفاده از پراکسید هیدروژن در نواحی پوست سالم خودداری کنید – نمی خواهید باکتری های “خوب” روی پوست را بکشید. برخی از باکتری ها به خلاص شدن از شر میکروب هایی که باعث عفونت هایی مانند فولیکولیت می شوند کمک می کنند.

  1. از کرم های آنتی بیوتیک استفاده کنید

کرم‌ها، ژل‌ها و پمادهای آنتی‌بیوتیک بدون نسخه ممکن است به پاک کردن قسمت کوچکی از فولیکولیت کمک کنند. به دنبال کرم های آنتی بیوتیکی باشید که روی بریدگی ها و خراش ها قرار می گیرند. کرم را با یک سواب پنبه ای جدید و تمیز بمالید.

نکته: از مصرف بیش از حد کرم آنتی بیوتیک خودداری کنید و فقط در صورت نیاز از آن استفاده کنید. ممکن است باکتری های خوب را که برای پوست و بدن شما مفید هستند از بین ببرد.

  1. از لوسیون ضد خارش استفاده کنید

لوسیون ها و کرم های ضد خارش بدون نسخه می توانند به تسکین علائم فولیکولیت کمک کنند. آنها حاوی هیدروکورتیزون هستند، نوعی داروی استروئیدی که به کاهش خارش، تورم و قرمزی کمک می کند.

کرم یا لوسیون استروئیدی را به صورت نازک روی ناحیه پوست بمالید. پس از استفاده از آن دست های خود را بشویید. کرم هیدروکورتیزون یک دارو است، بنابراین از آن فقط طبق دستورالعمل استفاده کنید.

12 درمان خانگی بیماری فولیکولیت

12 درمان خانگی بیماری فولیکولیت

  1. پوشش های مرطوب را امتحان کنید

درمان با پوشش مرطوب راهی برای کمک به کاهش خارش و تحریک پوست است. متخصصان پوست این درمان خانگی را برای افرادی که اگزما و سایر بثورات پوستی دارند توصیه می کنند. همچنین می تواند برای کمک به کاهش علائم فولیکولیت مانند خارش استفاده شود.

نخارندن پوست می تواند به تسریع بهبودی کمک کند. همچنین ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن فولیکولیت یا گسترش آن به سایر نواحی بدن کمک کند. می توانید ابتدا از پماد آنتی بیوتیک یا لوسیون ضد خارش استفاده کنید.

  1. ناحیه و دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید.
  2. یک پارچه نخی تمیز را به صورت نوار برش دهید یا از باندهای گازی استفاده کنید – نوعی که برای پانسمان استفاده می شود.
  3. آب استریل (یا آب جوشیده سرد شده) را در یک کاسه بریزید.
  4. یک نوار پنبه یا گاز را در آب خیس کنید.
  5. آب دستمال را بگیرید و روی محل مورد نظر قرار دهید.
  6. این کار را تا زمانی که کل ناحیه فولیکولیت پوشانده شود، تکرار کنید.
  7. باندهای مرطوب را با باندهای خشک بپوشانید.
  8. تا 8 ساعت بماند.

اگر می‌خواهید پوشش مرطوب را مجدداً بمالید، بانداژها را بردارید و از پارچه یا گاز تازه استفاده کنید.

  1. از اصلاح خودداری کنید

برخی از انواع فولیکولیت، مانند یک عفونت قارچی، پس از اصلاح پوست رخ می دهد. این ممکن است هنگام تراشیدن صورت، سر یا بدن اتفاق بیفتد. اصلاح ممکن است پوست را تحریک کرده و فولیکول های مو را باز کند. این خطر عفونت را افزایش می دهد.

تا زمانی که فولیکولیت برطرف نشده است از اصلاح خودداری کنید. هنگام اصلاح، هر بار از تیغه های تمیز و تیز استفاده کنید. قبل و بعد از اصلاح ناحیه مورد نظر را با آب گرم و صابون تمیز کنید.

  1. اپیلاسیون را متوقف کنید

برخی از انواع حذف موهای زائد مانند اپیلاسیون می تواند فولیکول مو را بیش از حد باز کند. این می تواند منجر به عفونت های مو و پوست در داخل رشد مانند فولیکولیت شود.

از اپیلاسیون ناحیه ای که فولیکولیت دارید، خودداری کنید. به جای آن انواع دیگر روش های رفع موهای زائد مانند کرم های موبر را امتحان کنید.

  1. اسانس ها را امتحان کنید

مطالعات پزشکی نشان می دهد که برخی از اسانس ها دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند. برخی از اسانس ها ممکن است علیه باکتری ها و قارچ هایی که باعث فولیکولیت می شوند، عمل کنند.

روغن های ضروری که ممکن است به درمان عفونت های پوستی مانند فولیکولیت کمک کنند عبارتند از:

  • روغن دارچین
  • روغن لیمو
  • روغن گل میخک
  • روغن درخت چای
  • روغن بابونه
  • روغن اوکالیپتوس

نکته: اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از روغن های ضروری خودداری کنید. ممکن است برای نوزادان ایمن نباشند.

12 درمان خانگی بیماری فولیکولیت

12 درمان خانگی بیماری فولیکولیت

  1. لیزر موهای زائد را انجام دهید

اگر چه یک درمان کاملا خانگی نیست، اما کاهش دائمی موهای بدن ممکن است به شما کمک کند که کمتر اصلاح کنید یا اپیلاسیون کنید. این روش می تواند به جلوگیری از فولیکولیت کمک کند. لیزر موهای زائد را به عنوان یک گزینه طولانی مدت امتحان کنید.

اگر پوست تیره یا برنزه دارید، برخی از لیزر درمانی‌ها مناسب نیستند. با متخصص پوست خود در مورد لیزر موهای زائد مناسب برای شما صحبت کنید.

در پایان

درمان‌های خانگی می‌توانند به تسکین علائمی مانند خارش، حساسیت و قرمزی کمک کنند. آنها همچنین می توانند از بروز یا بدتر شدن فولیکولیت جلوگیری کنند. برخی از انواع فولیکولیت جدی تر هستند. آنها باعث عفونت شدید پوست می شوند که منجر به ریزش مو یا زخم می شود. در صورت مشاهده علائم عفونت جدی به پزشک مراجعه کنید. درمان های خانگی فقط می توانند فولیکولیت خفیف را درمان کنند. برای فولیکولیت شدیدتر به درمان دارویی نیاز خواهید داشت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تقویت مو را با خواص رفع خشکی موها، رفع وز شدن موها، نرمی و درخشندگی مو، تقویت مو، کمک به رشد مو و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. Neo
    27 آبان 1402

    واقعا مطالبتون به دردم خورد
    ازتون ممنون

0